انصراف جنجالی و دردسرساز ملی پوش کشتی
انصراف جنجالی و دردسرساز ملی پوش کشتی

حسن رنگرز با انصراف یکی از ملی پوشان برای انتخاب ترکیب تیم امید در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ دچار مشکل شده است.

تیم ملی کشتی فرنگی برای زیر ۲۳ ساله‌های جهان با بحران روبه‌رو شده و علیرضا مهمدی نایب قهرمان جهان در وزن ۸۲ کیلوگرم تصمیم گرفته این تیم را همراهی نکند. این تیم در حالی‌ که با استفاده از ۳ کشتی‌گیر تیم ملی بزرگسالان به دنبال حضور در امیدهای جهان بود، حالا مجبور شده که یک تغییر مهم در ترکیب تیم به وجود بیاورد. تغییری که کادرفنی تیم ملی با ناشی‌گری خود آن را به یک بحران جدی برای تیم ملی تبدیل کرده است.

کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی بعد از جهانی بلگراد و کسب مدال نقره توسط علیرضا مهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم به دنبال استفاده از این کشتی‌گیر در زیر ۲۳ ساله‌ها بود اما این کشتی‌گیر و مربی سازنده او مقابل این تصمیم کادرفنی موضع‌گیری کردند و این کشتی‌گیر اعلام کرد به دلیل اینکه قصد دارد، در بازی‌های المپیک حضور داشته باشد، دیگر در وزن ۸۲ کیلوگرم کشتی نمی‌گیرد و به یک وزن بالاتر کوچ می‌کند! مهمدی در اولین روزهای مهر در جهانی بزرگسالان بلگراد روی تشک رفت و حالا باید در کمتر از یک ماه یک بار دیگر سر وزن برسد تا مدال طلای امیدهای جهان را کسب کند اما خودش مخالف این تصمیم کادرفنی است و ترجیح می‌دهد به جای وزن کم کردن برای طلای امیدهای جهان، شانس‌اش را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در بازی‌های المپیک در وزن ۸۷ کیلوگرم امتحان کند. تصمیمی که کادرفنی حاضر به پذیرش آن نشد تا یک مشکل بزرگ برای تیم ملی به وجود بیاید.

1932224

علیرضا مهمدی در اعتراض به تصمیم کادرفنی اردوی تیم ملی را ترک کرد تا از این پس برای رسیدن به وزن ۸۲ کیلوگرم هم با مشکل روبه‌رو شود و کادرفنی هم به دنبال گزینه جدیدی برای وزن ۸۲ کیلوگرم در قهرمانی جهان زیر ۲۳ ساله‌ها برود. علیرضا مهمدی با نظر کادرفنی برای جهانی امیدها انتخاب شد اما واقعیت این است که با این انتخاب هم تیم ملی کشتی فرنگی علاوه بر بحرانی که در وزن ۸۷ کیلوگرم داشت، وزن ۸۲ کیلوگرم را هم بحرانی کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که تیم ملی کشتی فرنگی با توجه به نتایج قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی در وزن ۸۷ کیلوگرم با مشکل اساسی روبه‌رو است و منطق می‌گوید که کادرفنی باید از تصمیم علیرضا مهمدی برای رفتن به وزن ۸۷ کیلوگرم استقبال می‌کرد اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه موضع تندی هم گرفت. باید حسن رنگرز و همکارانش به این نکته توجه می‌کردند که تیم ملی کشتی فرنگی سهمیه وزن ۸۷ کیلوگرم را کسب نکرده و برای گرفتن این سهمیه با توجه به شرایطی که کشتی‌گیران این وزن دارند، کار بسیار سخت است. وزن ۸۷ کیلوگرم از داشتن یک کشتی‌گیر استاندارد محروم است و بهترین زمان برای تزریق کشتی‌گیران جوان به این وزن همین مسابقات امیدهای جهان بود.

کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی باید بعد از قهرمانی جهان به جای اینکه روی مهمدی حساب باز کند، سراغ یاسین یزدی کشتی‌گیر تیم ملی جوانان می‌رفت که در جوانان جهان به مدال نقره رسیده بود. هم یزدی این شانس را داشت که در امیدهای جهان محک بخورد و هم اینکه واقعاً حسن رنگرز به شعار جوانگرایی در تیم ملی عمل می‌کرد. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مصاحبه اخیر خود مدعی شده که به دنبال جوانگرایی و پشتوانه‌سازی در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی است اما مشخص نیست که با کدام فرمول می‌خواهد پشتوانه‌سازی کند. انتخاب کشتی‌گیرانی که در تیم ملی بزرگسالان روی تشک رفتند برای تیم ملی امید، نامش هر چه باشد، پشتوانه‌سازی نیست. میانگین سنی تیم ملی کشتی فرنگی هم زیر ۲۵ سال است و در کنار آن ‌هم اگر قرار است که پشتوانه‌سازی انجام شود، باید در همین امیدهای جهان استارت بخورد اما ظاهراً همه چیز قرار است فدای نتیجه‌گرایی شود.