به سوال این‌جاست که آیا خودروهایی که امروز در مسیر ورود به بازار هستند، اقتصادی و در دسترس عموم مردم خواهند بود؟ در همین خصوص، محمدحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس در واکنش به قیمت خودروهایی وارداتی می‌گوید: به طور معمول از افراد که سوال می‌شود خودروی اقتصادی را […]

- سوال مهم یک کارشناس درباره قیمت خودروهای وارداتی/ کاکایی: خودروی وارداتی اقتصادی چه قیمتی باید داشته باشد؟

به سوال این‌جاست که آیا خودروهایی که امروز در مسیر ورود به بازار هستند، اقتصادی و در دسترس عموم مردم خواهند بود؟ در همین خصوص، محمدحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس در واکنش به قیمت خودروهایی وارداتی می‌گوید: به طور معمول از افراد که سوال می‌شود خودروی اقتصادی را چه می‌دانید، از رقم حدود ۲۰۰ میلیون تومان صحبت می‌کنند.

وی می‌افزاید: نکته ظریف این‌جاست که مثلا حتی یک استاد دانشگاه، آنچه که از دانشگاه حقوق می‌گیرد، در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است. با این حساب و با این درآمد، برای مثال شاید اگر از من بپرسید خودروی اقتصادی چه رقمی دارد، می‌گویم ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان. این حرف را براساس این نگاه می‌زنم که خودروی اقتصادی، یعنی خودرویی که همه بتوانند بخرند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند: حالا نمی‌گوییم هر ۱۰ دهک توان خرید داشته باشد، حداقل ۷ دهک بالای کشور بتواند بخرد. ۳ دهک جامعه هم این‌قدر فقیر هستند که باید فکرهای اساسی برای آن‌ها کنیم؛ این گروه اصلا نمی‌توانند پس‌انداز داشته باشند. کسی می‌تواند خودرو بخرد که بتواند پس‌انداز کند.

کاکایی تصریح می‌کند: با این نگاه اگر بخواهیم موضوع خودروهای وارداتی را بررسی کنیم، باید هر خودرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در بیاید. اگر در حقیقت مالیات و شماره‌گذاری را کم کنیم، یعنی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت آن خودرو تمام شود؛ این یعنی ۳ هزار دلار باشد. اما ما اصلا در دنیا خودرو ۳ هزار دلاری که استاندارد باشد، نداریم.

وی متذکر می‌شود: آنچه که در دنیا خودرو اقتصادی می‌گویند، پایه‌ای حدود ۶، ۷ هزار دلار قیمت دارد؛ حالا خودبه‌خود پول حمل‌ونقل، تعرفه، مالیات و شماره‌گذاری را که به آن اضافه کنید، پایین‌ترین قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار می‌شود. این یعنی با دلار ۵۰ هزار تومانی، این خودرو ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اما خودروهایی که امروز مشاهده می‌کنیم وارد کشور شده، قیمتی بالاتر دارد. البته تاکید می‌کنم که اعداد عجیبی نیست و خودروهایی اقتصادی همین خودروها هستند. تازه این خودروها چینی هستند و نکته این‌جاست که خیلی از این خودروها از خودروساز اصلی خریداری نشده است. برای مثال، النترا را از بازار خریده‌اند و هیچ‌کدام از ضمانت‌ها هم پشت این خودرو نیست. یعنی معلوم نیست که این خودروها اصل باشد یا این‌که قطعات فیک در آن به‌کار رفته باشد.

مشروح گفت‌وگو با محمدحسین کاکایی را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین