تیم ملی کشورمان در دیدار نهایی تورنمنت اردن برای نخستین بار مقابل کارلوس کیروش به میدان خواهد رفت.

تورنمنت اردن, فوتبال - رویارویی پسران پارسی با پدر پرتغالی

ایران و قطر به فینال تورنمنت دوستانه اردن رسیدند. تیم کشورمان در یک بازی نفسگیر در حالی که با برتری ۲-۰ خیالش برای پیروزی راحت بود، مقابل میزبان ابتدا گل خورد و سپس شانس آورد که پنالتی حریف گل نشد که در آن صورت در دقیقه ۹۰ بازی ۲-۲ بود. در فوتبال اگر گل نزنی، گل می‌خوری و اردن هم گل سوم را خورد.

اما رقیب ما یعنی قطر در یک بازی کسل کننده در وقت قانونی و اضافی به تساوی بدون گل مقابل عراق رسید و در ضربات پنالتی بلیط رسیدن به فینال را دریافت کرد.

قطر برای ما کشور مهمی است. میزبان جام ملت‌های آسیا که دوماه دیگر برگزار می‌شود و مدافع عنوان قهرمانی که در جام ملت‌های قبلی انتقام ما را از ژاپن گرفت. ما در نیمه نهایی به اشتباه بازیکنان خودمان باختیم نه ژاپن اما قطر اشتباه نکرد و قهرمان شد. قطر سابقه زیادی در رویارویی با کشور ما دارد و در اغلب این بازی‌ها بازنده بوده اما سوای نتیجه به لحاظ زیرساخت و اصول حرفه‌ای در فوتبال – چه باشگاهی و چه ملی – فرسنگ‌ها از کشور ما فاصله گرفته است.

آخرین اقدام قطر جذب کارلوس کیروش مربی پرتغالی ایران پس از جام جهانی ۲۰۲۲ بود. جامی که برای اولین بار در آسیا و در همین کشور قطر برگزار شد. قرار بود در این جام ملت‌ها کارلوس روی نیمکت ما باشد. او در آستانه جام جهانی برگشت تا تیمی را که خود از نطفه شکل داده به سر و سامان برساند اما ناکام ماند و بعد از جام جهانی به قانون فوتبال – که نتیجه حرف اول را می‌زند – مجبور به رفتن از کشورمان شد.

اما این اتفاقات فرقی در حقیقت ندارد. این تیم ملی ایران همه دست پرورده کارلوس کیروش هستند و او ارتباطی عاطفی با بازیکنان ما دارد. بزرگان فوتبال ما در طول هفته و ماه با کارلوس در ارتباطند و در مهم‌ترین تصمیمات زندگی خود با او مشورت می‌کنند. کارلوس بعد از مسابقه ایران و اردن به رختکن تیم ملی رفت و با استقبال بازیکنان و مربیان روبه‌رو شد. همه این‌ها را گفتیم تا به یک نکته برسیم و آن شناخت عمیق کارلوس کیروش از فوتبال ماست.

اشتباه نکنید! یک مسابقه دوستانه آنقدر مهم نیست که ما در موردش اینقدر حرف بزنیم. مسئله اینجاست که طبق قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا اگر ایران و قطر مطابق انتظار نتیجه بگیرند در نیمه نهایی جام ملت‌ها به هم می‌رسند و آنجاست که باید از شناخت کارلوس بترسیم!

کارلوس کیروش نامی بزرگ در فوتبال دنیاست که روی نیمکت منچستر یونایتد، رئال مادرید و تیم ملی پرتغال هدایت بزرگترین ستاره‌های جهان را بر عهده داشته و بالاترین سطح فوتبال را تجربه کرده است.

کیروش در اولین تجربه در آسیا به کشور ما آمد و ۸ سال اینجا بود. بعد از ایران هم به کلمبیا رفت و این برای نخستین بار است که در یک مسابقه رسمی مقابل تیم ملی ایران می‌ایستد.

هر اتفاقی که در مسابقه سه‌شنبه شب بیفتد باید به دقت آنالیز شود تا دو ماه دیگر در جام ملت‌های آسیا با دست پر به مصاف کارلوس و تیمش برویم.

منبع: خبـر ورزشی