به گزارش زیرنویس از  لرستان ؛ سید عماد شاهرخی در آیین رونمایی از سامانه هوشمند سازی پایش میزان مصرف سوخت ماشین های کشاورزی گفت: مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی لرستان به عنوان یک مرکز حمایت کننده و تسهیل‌گر در حوزه کشاورزی راه‌اندازی گردید تا بتوانند از فناوران و صاحبان ایده حمایت تا ضمن توسعه فناوری آن‌ها […]

به گزارش زیرنویس از  لرستان ؛ سید عماد شاهرخی در آیین رونمایی از سامانه هوشمند سازی پایش میزان مصرف سوخت ماشین های کشاورزی گفت: مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی لرستان به عنوان یک مرکز حمایت کننده و تسهیل‌گر در حوزه کشاورزی راه‌اندازی گردید تا بتوانند از فناوران و صاحبان ایده حمایت تا ضمن توسعه فناوری آن‌ها ورود به بازار راحت‌تر صورت گیرد، یا به عبارتی مراکز رشد چرخه ایده تا ثروت را برای صاحبان فناوری و ایده مهیا ‌کند.

شاهرخی اظهار کرد: با توجه به نیاز بخش در راستای تعیین مصرف سوخت تراکتورها و ماشین های بخش کشاورزی این هسته ایده پرداز فعالیت خود را طی ۶ ماه گذشته آغاز و کارهای پایش و کنترل سوخت را مورد ارزیابی و آزمون قرار داد.

وی همچنین تصریح کرد: با طراحی سامانه نرم افزاری تحت وب، دریافت، بسته بندی و مدیریت داده ها برای پایش مصرف سوخت در انواع ماشین های کشاورزی در بازه های زمانی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: این سامانه شامل دو بخش نرم افزار و سخت افزار می باشد که با نصب بخش سخت افزار این سامانه بروی هر گونه ماشین آلات کشاورزی با توجه به نوع کارکرد می تواند مقدار سوخت را ثبت نموده و به مرکز داده سامانه ارسال نماید.

وی افزود؛ با عملیاتی شدن این سامانه می توان مقدار سوخت مورد نیاز هر دستگاه را تعیین و پایش کرد و از سوء استفاده و قاچاق سوخت جلوگیری نمود.

این مقام مسئول اظهار کرد؛ این سامانه قابلیت بکارگیری در حوزه حمل و نقل سایر خودرو های سبک و سنگین را نیز دارد و به واسطه این سامانه میزان سوخت تمام خودروها تعیین و تهیه خواهد شد و از قاچاق سوخت نیز جلوگیری بعمل خواهد آمد.

شایان ذکر است؛ مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی لرستان در دیماه سال ۹۵ تأسیس و اکنون ۷ شرکت و ۱۲ هسته فنآور در این فعالیت دارند که تعدادی از شرکت های مذبور موفق به طی کردن مراحل دانش بنیان شده اند، همچنین حدود ۱۴ هزار دستگاه تراکتور و ۶۵۰ دستگاه کمباین در لرستان وجود دارد که به طور معمول در نیمه نخست سال با افزایش کار کشاورزی در استان، بیش از ۲۵ میلیون لیتر سوخت به این ماشین آلات اختصاص می یابد.

مهدی زکی پور / لرستان

منبع خبر: رکنـا