زیرنویس، گروه استان‌ها: کوهستان الوند به عنوان قلب استان همدان نه تنها وضعیت آب و هوایی همدان بلکه زمینه‌های گردشگری بسیاری را با خود به ارمغان آورده است، طبیعتی که بارها مورد تخریب‌های انسانی و تهدیدهایی قرار گرفته است. یکبار بدنه آن با تله کابین و دهکده‌های مربوطه آسیب دیده، یک بار جاده کشی‌های صورت […]

زیرنویس، گروه استان‌ها: کوهستان الوند به عنوان قلب استان همدان نه تنها وضعیت آب و هوایی همدان بلکه زمینه‌های گردشگری بسیاری را با خود به ارمغان آورده است، طبیعتی که بارها مورد تخریب‌های انسانی و تهدیدهایی قرار گرفته است.

یکبار بدنه آن با تله کابین و دهکده‌های مربوطه آسیب دیده، یک بار جاده کشی‌های صورت گرفته روح آن را خراشیده است، بار دیگر ماجرای پروژه پرشین یاقوت مطرح شد و شاهد بودیم که در کوهستان مجتمع سازی شد. یک بار دیگر می‌بینیم که عشایر ساختمان سازی کرده‌اند و سنگینی سیمان بر سینه پایتخت تمدن را شاهدیم و گویی این داستان ادامه دارد…!

در پرونده‌های قبلی کوه خواری و ماجرای کوهستان الوند به این موارد اشاره شد و مورد بررسی قرار گرفت، حال در این بررسی وضعیت ورود عشایر به کوهستان و البته پایگاه هلال احمر در دشت میشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، چراکه باید گفت که کوهستان الوند که مادام در معرض تخریب‌های انسانی در حال از بین رفتن است، حدود یک دهه است که در گیر و دار ساخت و سازهای هلال احمری هم قرار گرفته و آرزو دارد که تیم‌های امداد و نجات هلال احمر، یک بار لباس بر تن کرده و این کوهستان را نجات دهند!

سال ۱۳۹۴ بود که خاکبرداری و ایجاد ساختمان و زیرزمین و… از سوی هلال احمر همدان ایجاد شد، روندی که با یک صورتجلسه آغاز شد و در ادامه، توسط مدیران مربوطه آن زمان، تخلف قلمداد شد، پرونده برای جمعیت هلال احمر تشکیل شد اما با آن مقابله‌ای صورت نگرفت!

از آن سال‌ها قریب به یک دهه می‌گذرد اما هنوز هم که هنوز است، کوهستان الوند نقره داغ شده و دشت میشان به صورت کاملاً پریشان باقی مانده است!

دشت میشان همدان چشم انتظار ساماندهی/ تخریب ها را خاتمه یابد

بر الوند چه می‌گذرد؟

اما بعد از این سال‌ها، چه بر سر کوهستان الوند آمده است؟

در این خصوص، علی بیات به خبرنگار مهر گفت: در طی ۱۰ سال اخیر، اشتباهاتی در امور عشایری صورت گرفته است، به نوعی که به عشایر اجازه داده شده که یک و نیم متر دیوارکشی کنند!

این کوهنورد همدانی با بیان اینکه در این زمینه، عشایر نیز یک متر به ارتفاع دیوار افزوده و آن را مسقف کردند و کم کم مناطقی از الوند توسط عشایر به یک دهکده کوچک تبدیل شد! و این روند موجب افزایش ماندگاری عشایر شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش مدت ماندگاری عشایر قاعدتاً تعلیف حیوانات هم بالا می‌رود؛ ادامه داد: منطقه الوندی که به خاطر خشکسالی‌های چند سال اخیر از نعمت آب کمتری برخوردار بوده و غالباً از پوشش گیاهی فقیری هم برخوردار است، از بابت تعلیف حیوانات به خصوص گاو (که نوع علوفه خواری این حیوان با سایر حیوانات مانند گوسفند فرق می‌کند) منطقه روز به روز فرق می‌کند.

بیات ادامه داد: ورود بی رویه‌ دام‌ها و افزایش میزان چرای دام باعث فقر و عدم بذرپاشی می‌شود، به واسطه همین امر، کوبش زمین را نیز شاهد هستیم به نوعی که یک منطقه مانند تخت نادر و رستم یا مناطقی که به عنوان مراتع در الوند موجود است، توسط سُم این حیوانات کوبیده شده‌اند.

مسئول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان در این زمینه به مشکلات پیش آمده برای آب‌های زیرزمینی و کاهش روند نفوذ آب باران و برف‌های ذوب شده به خاک اشاره کرد و گفت: بر اساس مستندی که ساخته شده است، اگر یک بارش در عرض ۲۰ دقیقه توسط زمین جذب شود، روان آب و سیلاب نمی‌شود این اتفاق یک ساعت طول می‌کشد تا آب جذب شود، و نتیجه اینکه به جای اینکه آب نفوذ کند جاری می‌شود و باعث از بین رفتن خاک منطقه می‌شود!

چشمه‌ای که تخریب شد

بیات افزود: دستکاری چشمه‌ها توسط عشایر که به واسطه مشکلات آبی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم، به خود اجازه می‌دهیم که چشمه‌های ما را دستکاری کنند از عشایر تا بومیان! مانند چشمه ملک که متأسفانه طی ۱۰ سال گذشته توسط اهالی با بیل مکانیکی به جان چشمه ملک افتادند و به آن آسیب زدند، همین مسئله را هم برای مناطق تخت رستم و مناطق دیگر از الوند را داریم.

وی به دیگر مشکلات در این مناطق اشاره کرد و افزود: مشکل دیگر ما جاده کشی است که عشایر با استفاده از قصور و کوتاهی ارگان‌های ناظر هر چند توسط گریدر و بیل مکانیکی نسبت به جاده کشی نقاط خود اقدام می‌کنند و همین جاده کشی باعث می‌شود که آفرودی ها و سواری‌ها که راه دسترسی آنها به مناطق بالادست کوهستان و ییلاقات با ماشین سخت بوده، خیلی راحت بتوانند عبور کنند و همین باعث می‌شود راهی که آسفالت شده نابودی منطقه را صدچندان کند.

مسئول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان به دیگر موارد محیط زیستی اشاره کرد و افزود: در حوزه کوهستان بحث طبیعت گردی را داریم و نمی‌توانیم ادعا کنیم کوهنوردان و طبیعت گران آسیبی به طبیعت نمی‌زنند؛ چراکه ما هم سهمی در تخریب داریم و با بیراهه نوردی باعث می‌شویم که هم پوشش گیاهی و هم حیاط جانوری آسیب ببینند.

دشت میشان همدان چشم انتظار ساماندهی/ تخریب ها را خاتمه یابد

الوند را نجات دهیم / ‏‬پایگاه امداد و نجات هلال احمر تا کجا گسترش می‌یابد؟

بیات ضمن ابراز تأسف ادامه داد: آنچه که ما طی این چند سال می‌دانیم این است که الوند متولی ندارد و الوند حق مادری بر گردن ما دارد؛ چرا که ما در دامن این کوهستان رشد پیدا می‌کنیم و آنچه که مسلم است این است که باید برای صیانتش ادای دین کنیم.

این کوهنورد همدانی یادآور شد: یک معضل و پدیده مخرب جدید دیگری که در کوهستان شاهد هستیم، ماجرای احداث پایگاه امداد و نجات در میدان میشان است.

بیات با تشریح اینکه این پروژه یک ساختمان بسیار بزرگی است که به رغم تمام مخالفت‌ها و ورود مراجع ناظر از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ ساخته شد، تصریح کرد: قول بر عدم توسعه این ساختمان بود که طی ۶ سال اخیر و به ویژه سال ۱۴۰۲ توسعه یافته است!

وی با بیان اینکه معلوم نیست آیا اهدافی همانند مهمانسرا و سالن جلسات و ایجاد فضایی برای همایش نیز در پس این توسعه نهفته است یا خیر، تشریح کرد: اگر چنین باشد، مصیبت بار است چراکه در حال حاضر می‌بینیم که با تخصیص ۸۳۶ متر زمین برای این پایگاه در سال جاری همزمان با سیاه بهار الوند آن ارگان شروع به ساخت و ساز کرده؛ در حالی که بنا بر ادعای خودشان ۴ نیرو بیشتر ندارند و فاضلاب آن بارها مشاهده شده که طی چند سال اخیر به صورت روان آب، آلوده کننده محیط بوده و بر اساس مستندات غیر قابل انکار و تکذیب، راهی میدان میشان کردند.

مسئول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان تصریح کرد: در حال حاضر نیز با کامیون و بیل مکانیکی به جان الوند افتادند چراکه تصمیم دارند چند صد متر ساختمان بسازند که البته تلاش گروه برای ممانعت صرفاً به تشکیل پرونده منجر شد که نوشداروی بعد مرگ سهراب است و در واقع روزهای پایانی این پروژه است و آغاز بلا!

این فعال زیست محیطی با تصریح بر اینکه دیری نخواهد گذشت که حقیقت احداث این بنا آشکار خواهد شد؛ افزود: با توجه به وضعیت فعلی و تخریب‌های صورت گرفته نه مخالف ساخت تأسیسات گردشگری بودیم و نه پایگاه و نه رفاه عشایر، اما تمام حرف و نیت ما اقدام بر اساس و چارچوب قانون و ناظر بر نظرات دستگاه‌های ناظر و البته مطالبات مردمی و اجتناب از هر گونه زیاده طلبی و زیاده خواهی و رانت است.

بیات تصریح کرد: در آینده اثبات خواهد شد که مطالبه همه چقدر به حق بوده، آنگونه که الان اثبات شده که مطالبات دهه ۹۰ ما بجا بوده است.

زمان آن رسیده تا مسئولین در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، آستین‌های همت را بالا بزنند؛ باید بدانیم که رهبر معظم انقلاب پدیده زمین‌خواری و کوه‌خواری و ساخت‌وساز در ارتفاعات را مسأله‌ای رنج‌آور و اسفبار اعلام کردند و فرمودند: «باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده‌کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضائی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشد ت برخورد شود.» و حال که همه دنیا همدان را با طبیعت منحصر به فرد آن می‌شناسند. شهری توریستی با آب و هوا و طبیعتی چشم نواز که این روزها به جد نیازمند سیاست گذاری جهت حفاظت و احیای میراث فرهنگی ملموس به ویژه در حوزه طبیعی است، نیاز است که در کنار دستگاه‌هایی چون دادگستری استان، منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی، بازرسی استانداری نیز به این مهم ورود کنند تا دشت میشان بیش از این چشم انتظار آینده‌ای روشن نماند.

منبع: مـهر