سیگنال‌های مهم برای بورس فردا چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲
سیگنال‌های مهم برای بورس فردا چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲

فردای اقتصاد نوشت: بورس تهران امروز نیز روندی متعادل و مثبت را در پیش گرفت و کارشناسان دلایل متعددی را برای این روی سبز عنوان می‌کنند که از آن‌ها می‌توان به کاهش قیمت‌های سهام در هفته‌های اخیر، انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه، انتشار خبرهای حمایتی و… اشاره کرد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری […]

فردای اقتصاد نوشت: بورس تهران امروز نیز روندی متعادل و مثبت را در پیش گرفت و کارشناسان دلایل متعددی را برای این روی سبز عنوان می‌کنند که از آن‌ها می‌توان به کاهش قیمت‌های سهام در هفته‌های اخیر، انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه، انتشار خبرهای حمایتی و… اشاره کرد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت کار خود را با یک افزایش ۰.۶۵ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۰۳۱ میلیون واحدی ایستاد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی مشابه شاخص کل، با یک افزایش ۰.۴۶ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز عدد ۳۸۹۳ میلیارد تومانی را ثبت کرد و البته با خروج پول ۱۶۱ میلیارد تومانی همراه بود.

خبرهای منتشر شده در رابطه با حمایت‌ها از بازار سهام و همچنین انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه برخی شرکت‌ها، باعث شد که بورسی‌ها امروز با تمایل بیشتری به خرید سهام بپردازند و تا حدی مشکلات موجود را به دست فراموشی بسپارند. به هر حال کارشناسان انتظار داشتند که پس از کاهش قیمت‌هایی که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد، جذابیت سهم‌ها در قیمت‌های کنونی موجب ایجاد روندی صعودی حتی در کوتاه‌مدت شود. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

خبرهای خوش برای بورس

بورس تهران از روز گذشته با خبرهای خوبی همراه بود که توانست مانع از ریزش بیشتر بازار و برگشت آن به مدار صعودی شد. سخنگوی سازمان بورس عنوان کرد که ‌با هدف حمایت از ‌بازار سرمایه، تزریق ۱۰۰۰۰ میلیاردریال منابع جدید به «صندوق تثبیت» توسط «صندوق توسعه ملی» و تزریق ۵۰۰۰ میلیاردریال به «صندوق توسعه بازار» توسط بانک ها انجام می گردد. همچنین فرآیند ورود منابع پذیره نویسی شده سایر صندوق ها به بازار تا مبلغ ۲۸ هزار میلیارد ریال نیز تسریع گردید.

این خبرهای حمایتی اگرچه بارها نشان داده‌اند که نمی‌توانند اثر بلندمدتی بر روند بازار سرمایه داشته باشند اما در کوتاه‌مدت باعث برگشت تقاضا در بازار شده و تا حد خوبی از هیجانات منفی حاکم بر بازار می‌کاهد. این موضوع در کنار کاهش قیمت‌هایی که طی روزها و هفته‌های گذشته اتفاق افتاده، باعث می‌شود که خریداران با اطمینان خاطر بیشتری به خرید سهام بپردازند و برای مدتی نگرانی موجود از متغیرهای کلان اثرگذار بر بورس را کنار بگذارند.

انتظار برای صورت‌های مالی ۶ ماهه

در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در کلیه بازارها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد. بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم وقوع رخدادی مهم و قدرتمند طی روزهای آینده، بورس تهران با شروع فصل پاییز و به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه در صورت بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها، روند صعودی شهریور ماه که در واپسین روزهای خود با چالش مواجه شده بود، با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی را برای خرید سهام ایجاد کند. در این میان دو نماد شتران و وبملت با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه خود و شناسایی سودهای ۴۵ و ۵۲ تومانی به ازای هر سهم شرایط مناسبی را مخابره کردند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از تلاش‌های نافرجامی که در روزها و هفته‌های گذشته برای عبور از مقاومت مهم خود در حوالی ۲.۱۵ میلیون واحدی داشت، روز یکشنبه با ثبت یک کندل منفی قدرتمند، کف ابر کومو را به سمت پایین شکست و بار دیگر به زیر این اندیکاتور رفت تا شرایط برای بررگشت بورس به محدوده‌های بالاتر سخت‌تر شود. اکنون همانطور که در تصویر پیداست، حمایت بعدی شاخص کل بورس در محدوده ۱.۹۴ تا ۱.۹۷ میلیون واحدی است که می‌تواند منطقه امنی برای بازار باشد اما امید به ایجاد یک مسیر صعودی و شکست دوباره ابر کومو به سمت بالا از محدوده نازک موجود نیز کم نیست.

سیگنال‌های مهم برای بورس فردا چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که درباره آن‌ها صحبت شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا در صورت عدم تغییرهای جدی در پارامترهای اثرگذار، روندی متعادل داشته باشد و برتری اندکی را در سمت خریداران شاهد باشیم.

منبع: اطلاعات انلاین