چین در جنگ با آمریکا پیروز می‌شود؟
چین در جنگ با آمریکا پیروز می‌شود؟

تجارت‌نیوز نوشت: پیشرفت‌های امروزه بشری بیشتر بر پایه اینترنت بنا شده و به همین دلیل سرعت انتقال اطلاعات بر بستر اینترنت اهمیت زیادی پیدا کرده است. از این رو موسسات زیادی در کشورهای مختلف به دنبال سرعت بخشیدن به اینترنت هستند تا بتوانند دیگر تکنولوژی‌های خود را ارتقا دهند. اینترنت چین نیز این روزها گام‌های […]

- چین در جنگ با آمریکا پیروز می‌شود؟

تجارت‌نیوز نوشت: پیشرفت‌های امروزه بشری بیشتر بر پایه اینترنت بنا شده و به همین دلیل سرعت انتقال اطلاعات بر بستر اینترنت اهمیت زیادی پیدا کرده است. از این رو موسسات زیادی در کشورهای مختلف به دنبال سرعت بخشیدن به اینترنت هستند تا بتوانند دیگر تکنولوژی‌های خود را ارتقا دهند. اینترنت چین نیز این روزها گام‌های بزرگی به سمت پیشرفت بر می‌دارد.

انتقال هزار گیگ بر ثانیه توسط اینترنت ۶G

چین که به‌عنوان یک کشور پیشرو در سرمایه‌گذاری فناورانه شناخته می‌شود، اخیرا در زمینه توسعه اینترنت ۶G نوآوری‌هایی به‌دست آورده است. چین توانسته اولین انتقال بی‌سیم در سطح فرکانس تراهرتز را انجام دهد. گفته شده که سرعت انتقال بی‌سیم ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه بوده است.

چین همچنین در حال راه‌اندازی شبکه اینترنت ماهواره‌ای خود به نام «ژو وانگ» است که مجموعه‌ای متشکل از ۱۳هزار ماهواره را در بر می‌گیرد. هدف از توسعه این برنامه، تقویت چشم‌انداز پکن برای مدیریت دولتی است.

برای توسعه فناوری اینترنت ماهواره‌ای، تیمی متشکل از دو حوزه اپتیک و مکانیک تجهیزاتی را زیر نظر آکادمی علوم چین طراحی کرده بودند که ماه اوت به مدار زمین فرستاده شد. این فناوری جدید، در صورت نصب روی ماهواره، می‌تواند سیگنال‌های نوری را بدون نیاز به تبدیل شدن به 

منافع توسعه اینترنت ۶G

تکامل فناوری‌های کابردی مانند اینترنت ماهواره‌ای، اینترنت ۶G و دسترسی به منابع ابرمحاسباتی، همگی به انتقال داده با ظرفیت بالا و بسیار سریع منجر می‌شود.

سرعتی که اینترنت ۶G فراهم می‌کند باعث توسعه فناوری‌های جدید مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌شود. در نتیجه می‌توان محیط‌های مجازی را در زمان واقعی تجربه کرد و این موضوع، پتانسیل خوبی برای تحول صنایعی مانند بازی، سرگرمی و آموزش است.

از دیگر کاربردهای توسعه اینترنت ۶G، توسعه جراحی از راه دور است که این امکان را به پزشکان می‌دهد تا بیماران را از هر کجای دنیا عمل کنند. علاوه بر این، توسعه شهرهای هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند. به این صورت که همه چیز، از چراغ‌های راهنمایی گرفته تا حمل و نقل عمومی، به یکدیگر متصل می‌شوند و کارایی آنها افزایش می‌یابد.

می‌توان گفت پیشرفت‌های چین در فناوری ۶G و اینترنت ماهواره‌ای این پتانسیل را دارد که این کشور را به عنوان یک بازیگر برجسته در زمینه‌های پیشرفته معرفی کند و کمک قابل توجهی به تلاش این کشور برای استقلال در فناوری و رهبری در مقیاس جهانی کند.

اینترنت چین و تمرکز بر مرحله بین ۵G و ۶G

انتظار می‌رود استانداردهای بین‌المللی برای ۶G تا حدود سال ۲۰۳۰ تعیین و استفاده تجاری از آن آغاز شود. به همین دلیل شرکت هواوی فعلا بر فناوری ۵.۵G تمرکز کرده زیرا مرحله بین ۵G و ۶G است. فناوری ۵.۵G که «Beyond 5G» یا «۵G Advanced» نامیده می‌شود قرار است تا سال ۲۰۲۴ توسط این شرکت وارد بازار شود.

می‌گویند ۵.۵G نسبت به ۵G استاندارد ۱۰برابری در عملکرد شبکه ارائه می‌دهد و دستگاه‌های اینترنت اشیاء سریع‌تر، کارخانه‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل کارآمدتر و تولید محتوای سه‌بعدی را ممکن می‌کند.

اما با وجود این پیشرفت‌ها هنوز راه زیادی تا کاربردی کردن این فناوری‌ها مانده است. از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند حتی با وجود فناوری چین در سوئچینگ نوری در فضا، این کشور هنوز در پشت سر آمریکا باقی مانده است. همچنین نکته‌‍ مهم دیگر در بحث اینترنت ماهواره‌ای برای چین، نداشتن سیستم موشکی قابل استفاده مجدد مانند فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس است. داشتن موشک‌های با قابلیت استفاده مجدد باعث شد که هزینه‌ها برای برپایی استارلینک بسیار کاهش یابد. اما هنوز مشخص نیست که چین چگونه می‌خواهد ۱۳هزار ماهواره خود را به فضا بفرستد.

در انتها می‌توان گفت در حالی محققان حوزه تکنولوژی اینترنتی روی فناوری ۶G تمرکز کرده‌اند که در بسیاری از نقاط دنیا هنوز اینترنت ۵G کاربردی نشده است.

منبع: اطلاعات انلاین