بررسی روغن گیربکس اتومات و ویژگی‌های آن این روغن در واقع مایعی است که وظیفه اصلی آن روانکاری و جلوگیری از بالارفتن دمای قطعات متحرک گیربکس است. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت بی‌کیفیت بودن این ماده ممکن است به اجزای تشکیل‌دهنده پیشرانه ماشین آسیب جدی وارد شود و شما مجبور به […]

 

بررسی روغن گیربکس اتومات و ویژگی‌های آن

این روغن در واقع مایعی است که وظیفه اصلی آن روانکاری و جلوگیری از بالارفتن دمای قطعات متحرک گیربکس است. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت بی‌کیفیت بودن این ماده ممکن است به اجزای تشکیل‌دهنده پیشرانه ماشین آسیب جدی وارد شود و شما مجبور به پرداخت هزینه‌های چند ده‌میلیونی برای برطرف‌کردن آن باشید. برای درک هرچه بیشتر اهمیت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در زمان مقرر، در ادامه برخی از ویژگی‌ها و نکات مهمی که باید به آن توجه کنید را بررسی می‌کنیم.

  • ویسکوزیته مناسب یکی از ویژگی‌های اساسی روغن گیربکس اتوماتیک است. روغن باید در دماهای مختلف مناسب ویسکوز باشد تا بهترین عملکرد را ارائه دهد.

  • گیربکس‌های اتوماتیک در طول رانندگی گرم می‌شوند و روغن باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد تا از تخریب قطعات مختلف پیشرانه جلوگیری کند.

  • همواره باید روغنی استفاده شود که با مشخصات و توصیه‌های تولیدکننده خودرو مطابقت داشته باشد. هر خودرو سیستم گیربکس مخصوص به خود را دارد و ماده روان‌کننده باید با این سیستم منطبق باشد.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

بهترین زمان برای تعویض روغن خودرو، به ویژگی‌های آن، شرایط رانندگی و توصیه‌های تولیدکننده بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی، زمان تعویض این ماده در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک به شرایط زیر وابسته است:

مقدار کیلومتر طی شده

شرکت‌های تولیدکننده خودرو معمولا در دفترچه راهنمایی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را قید می‌کنند، بهتر است بر اساس آن سرویس‌های دوره‌ای را انجام دهید؛ اما اگر به این اطلاعات دسترسی نداشتید، می‌توانید بر اساس توضیحات درج شده روی بسته‌بندی روغن‌ها عمل کنید. برخی تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که روغن گیربکس را هر ۴۸,۰۰۰ تا ۹۶,۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.

مقدار کیلومتر طی شده

شرایط رانندگی

اگر شما در شرایط سخت‌تری رانندگی می‌کنید، مانند رانندگی در گرما یا سرمای شدید، بار زیاد حمل می‌کنید یا از وسیله نقلیه به‌عنوان خودروی کشاورزی استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به تعویض روغن گیربکس در فواصل زمانی کوتاه‌تر باشد.

آزمون روغن

برخی از خودروها دارای سیستم آزمایش کیفیت روغن گیربکس هستند که به شما اجازه می‌دهد وضعیت ماده روان‌کننده را بررسی کنید. اگر خودرو شما این قابلیت را دارد، می‌توانید با استفاده از آن زمان مناسب را مشخص کرده و به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

به‌طورکلی، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به مواردی که گفته شد، بستگی دارد؛ اما بهترین روش این است که مشخصات و توصیه‌های تولیدکننده خودرو را موردتوجه قرار دهید و به‌منظور حفظ سلامت گیربکس، تعویض روغن را به‌صورت منظم انجام دهید.

تعمیر گیربکس کیا

یکی از شرکت‌های خودروسازی قدیمی در کشور کره‌جنوبی که فعالیت خود را از سال ۱۹۴۴ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳ عنوان دومین خودروساز برتر کره‌جنوبی را به‌دست آورد، شرکت خودروسازی کیا موتورز نام دارد. در تولید تمام خودروهای معروف و لوکس شرکت کیا شامل کیا سدونا، اسپورتیج، اپتیما، سراتو، ریو، کلیدس و سول، از گیربکس اتوماتیک استفاده شده‌است.

گیربکس‌های اتوماتیک کیا با برخورداری از سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته، فناوری‌های نوین، کیفیت و ایمنی بالا، عملکرد بسیار خوبی دارند. اما در صورت مشاهده علائمی مانند تقه زدن؛ لرزش غیرعادی؛ زوزه کشیدن؛ تعویض نشدن دنده؛ نشت روغن و غیره در خودروهای هیوندا؛ باید به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و کار تعمیر گیربکس کیا را به تعمیرکاران مجرب و حرفه‌ای بسپارید. برای جلوگیری از خراب شدن گیربکس اتوماتیک کیا، باید نکاتی مانند رانندگی اصولی و ایمن؛ تعویض به‌موقع روغن گیربکس هر ۴۰ هزار کیلومتر یک‌بار و سرویس دوره‌ای هر ۶ ماه یک‌بار را فراموش نکنید.

تعمیر گیربکس کیا

پیامدهای تعویض دیرهنگام روغن گیربکس

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وقت کافی یا بالابودن هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، تعویض این مایع روان‌کننده را به‌موقع انجام نمی‌دهند. این کار می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاهش عمر مفید گیربکس

تعویض روغن گیربکس اتومات اگر به‌موقع انجام نشود، موجب کاهش عمر مفید این قطعه و از آسیب‌دیدن قطعات پیشرانه می‌شود؛ زیرا این ماده به‌مرورزمان آلوده به ذرات شده و عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند.

کاهش کیفیت رانندگی

گیربکس با روغن نامناسب و کثیف ممکن است به‌درستی عمل نکند و به کاهش کیفیت رانندگی منجر شود. این ممکن است به عدم تسلط بر خودرو و خطرات احتمالی منجر شود. به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را در فواصل زمانی معین انجام دهید.

هزینه‌های تعمیراتی بیشتر

اگر تعویض روغن را دیر انجام دهید، احتمال دارد که مشکلات جدی‌تری برای وسیله نقلیه ایجاد شود. در این صورت راهی جز مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک و پرداخت هزینه‌های میلیونی برای تعمیر آن ندارید.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

یکی از اصلی‌ترین سؤالات دارندگان خودروهای اتومات، در مورد هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک است. به این موضوع توجه داشته باشید که نوع ماده روان‌کننده، حجم گیربکس و … روی این میزان تأثیر مستقیم دارد و در تعمیرگاه‌های مختلف متفاوت است؛ اما اگر شما به مرکز تخصصی هادیلو مراجعه کنید، با هزینه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان این کار برای شما انجام می‌شود.

جمع‌بندی

گیربکس اتومات یکی از مهم‌ترین قطعات پیشرانه وسایل نقلیه به‌حساب می‌آید که رسیدگی به آن اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله در مورد چگونگی تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و بهترین زمان برای انجام این کار در اختیار شما قرار دادیم. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است برای انجام این کار به تعمیرگاه‌ها معتبر مثل هادیلو مراجعه کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود. این مجموعه با داشتن کادری مجرب در سریع‌ترین زمان ممکن ایراد به وجود آمده را برطرف می‌کند.

 

منبع خبر: رکنـا