فیک نیوز‌ها بلای جان سینمای ایران
فیک نیوز‌ها بلای جان سینمای ایران

اخبار همیشه یکی از تعیین‌کننده‌ترین عناصری هستند که در تصمیم‌گیری‌های عوامل یک مجموعه نقش مهمی دارند،  حالا تصور کنید که این اخبار برای جامعه هدف بزرگ‌تری مهم باشد؛ جامعه‌ای به اندازه یک سینما و طرفدارانش. اگر چرخی به اطراف سینما بزنید و دغدغه‌های اهالی‌اش را دنبال کنید به چندین کانال در شبکه‌های فضای مجازی می‌رسید […]

- فیک نیوز‌ها بلای جان سینمای ایران

اخبار همیشه یکی از تعیین‌کننده‌ترین عناصری هستند که در تصمیم‌گیری‌های عوامل یک مجموعه نقش مهمی دارند،  حالا تصور کنید که این اخبار برای جامعه هدف بزرگ‌تری مهم باشد؛ جامعه‌ای به اندازه یک سینما و طرفدارانش.

اگر چرخی به اطراف سینما بزنید و دغدغه‌های اهالی‌اش را دنبال کنید به چندین کانال در شبکه‌های فضای مجازی می‌رسید که داعیه اطلاع‌رسانی اخبار سینما را دارن؛ کانال‌ها و صفحاتی که هر کدام بخشی از جامعه سینما، از سینماگران گرفته تا دوست‌داران آن، مخاطبشان هستند.

در فضایی که علاقه‌مندان بسیاری دارد و البته چهره‌هایی هم در آن حضور دارند که اخبارشان بعضا برای مردم مهم است، وجود این صفحات غیرقابل انکار بوده و حتی شاید مزایایی هم داشته باشد. ولی اتفاقی که در عمل برای این شبکه‌های اطلاع رسانی افتاده، چیزی است که گه‌گاه بلای جان سینما و سینماگران شده است. حتی شاید برای نمونه بتوان به ماجرای برخی از بازیگران که زیر فشار‌های این اخبار غلط تا مرز فروپاشی رفته‌اند توجه کرد.


بیشتربخوانید


حقیقت مهم نیست، هر خبر چند؟

تعدادی از این صفحات مجازی بیشتر از خبررسانی به دنبال سهم‌خواهی و حتی خبرفروشی هستند، بزرگ‌ترین دروغ‌ها را با کمترین مبالغ منتشر می‌کنند حتی اگر پای آبروی کسی در میان باشد. یکی از این صفحات که گرداننده‌اش به صفات بیان شده مشهور شده است چندی پیش در خبری مدعی بلیت ۱۰۰ هزار تومانی موزه سینما شده بود، خبری که از سوی روابط عمومی موزه سینما تکذیب شد.

از اساس وجود این کانال‌های بی‌ارزش و صفحات مجازی بی‌اعتبار برای سینما مضر است چه برسد به اینکه برخی از مدیران دولتی هم با گردانندگان این دست شِبهه رسانه‌ها در ارتباط باشند. فارغ از این موارد، انتشار اخبار فیک توسط این کانال‌ها باعث شده تا به مرور زمان از اعتبارشان نیز کاسته شود، اما به هر حال برخی‌ها از رسانه‌های معاند گرفته تا افرادی که قصد ایجاد حاشیه دارند از اخبار این صفحات استفاده می‌کنند.

وقتی حتی داریوش مهرجویی اسباب شهرت می‌شود/ گم‌نامی یا بدنامی؟ انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سینمای ایران در چند ماه گذشته و یا حتی در سال جاری قتل فاجعه‌بار داریوش مهرجویی است. اتفاقی که قلب هرکسی را که دل در گرو سینما داشته فشرد و باعث ناراحتی خاطرش شد.

به همین دلیل شاید پیدا شدن قاتل مرحوم مهرجویی و اخبار پیرامونش برای بسیاری از مردم مهم باشد و همین دلیل باعث شده تا برخی از اهالی رسانه برای انتشار این دست اخبار باهم مسابقه بدهند و حتی از انتشار اخبار تایید نشده و کذب هم ابایی نداشته باشند. منابع رسمی تنها مرجع برای اعلام این خبر خواهد بود و حالا هم که سخنگوی فراجا خبر اصلی درمورد قاتل مرحوم مهرجویی را اعلام کرده است.

منتشر کردن تصویر مرحوم مهرجویی و وحیده محمدی‌فر هم که بزرگ‌ترین بی‌اخلاقی اتفاق افتاده در چند روز اخیر بود، اتفاقاتی که تنها به ناراحتی اهالی سینما افزود و البته مطابق با اعلام مراجع ذی‌صلاح، پیگرد قانونی نیز دارد.

کلام آخر

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم کاسبان اخبار دروغ همیشه و همه‌جا حضور دارند، حتی در فضای جهانی فیک نیوز‌های بزرگی مثل شبکه‌های اینترنشنال تشکیل شده و مستقیم با هدایت صهیونیسم به انتشار اخبار دروغ می‌پردازند.

نکته مهم در این میان نقش فعال ما برای کمرنگ شدن تاثیر این دست اخبار و این دست شِبهه رسانه‌هاست. صفحاتی که خیلی از آن‌ها به درستی مسیر خود را ادامه می‌دهند و حتی شاید به مراجع خبری مهمی هم تبدیل شوند و تعدادی از آن‌ها هم با اصرار بسیار خبر می‌فروشند و یا انتقام رسانه‌ای می‌گیرند.

اما مهم در مواجهه با تمامی این رسانه‌ها، انتخاب درست و صحیح مخاطب است. مخاطب باید به برخی از مراجع خبری بی‌توجه باشد تا حضورشان را کمرنگ کند.

منبع: فارس

+