چرا پس از ۱۵ سال خودکفایی در شیرخشک، در دولت رئیسی مجبور به واردات شدیم؟
چرا پس از ۱۵ سال خودکفایی در شیرخشک، در دولت رئیسی مجبور به واردات شدیم؟

در شرایطی که تا چندی قبل از تولیدکنندگان منطقه‌ای شیرخشک بودیم، حالا چند وقتی است نه تنها نیاز داخلی کشورمان را نداریم، بلکه باید آن را وارد کنیم. خراسان نوشت: کم تدبیری و روزمرگی در بخش های مختلف به همین سادگی چنین وضعیتی را پدید می آورد؛ یک روز اعلام می شود، شیرخشک سهمیه ای […]

در شرایطی که تا چندی قبل از تولیدکنندگان منطقه‌ای شیرخشک بودیم، حالا چند وقتی است نه تنها نیاز داخلی کشورمان را نداریم، بلکه باید آن را وارد کنیم.

- چرا پس از ۱۵ سال خودکفایی در شیرخشک، در دولت رئیسی مجبور به واردات شدیم؟

خراسان نوشت: کم تدبیری و روزمرگی در بخش های مختلف به همین سادگی چنین وضعیتی را پدید می آورد؛ یک روز اعلام می شود، شیرخشک سهمیه ای شد، یک روز می گویند شیرخشک را با کارت ملی می دهند، یک روز هم، هر داروخانه ای بروی، می گویند، نداریم.
۱۵سال خودکفا بودیم، اما حالا…
در این زمینه، هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک روز گذشته توضیحات مبسوطی را ارائه کرد که با هم مرور می کنیم: «۱۵ سال است که در تولید شیرخشک نوزادان خودکفا شده‌ایم و سالانه ۱۱۷ میلیون عدد ظرفیت تولید داخلی است و مصرف شیرخشک نوزاد در کشور ۶۱ میلیون عدد در سال گذشته بوده است.»
کشورهای همسایه وابسته به تولیدات ما بودند
وی با بیان این که با دو برابر ظرفیت داخلی در حال تولید بودیم و مازاد محصولات ما به کشورهای سوریه، عراق، لبنان و… صادر می‌شد، افزود: این کشورها به تولید ایران وابسته بودند و متاسفانه امروز به واردکننده تبدیل شده‌ایم.
آقایان لطف کردند و ارز به تولیدکننده ندادند
تحویل‌زاده دلیل این اتفاق را تخصیص ندادن کافی ارز به تولیدکنندگان دانست و به فارس گفت: تولیدکنندگان به دلیل این که خانواده‌ها دچار مشکل نشوند ماه‌ها بدون تخصیص ارز به تولید ادامه دادند، در نتیجه انجمن ما به تولید کننده مواد اولیه اروپا ۶۱ میلیون یورو بدهکار شدند، از همین رو سقف اعتباری برخی از شرکت‌ها نیز پر شده است و توانایی تامین مواد اولیه را ندارند. وی ادامه داد: این که امروز کمبود وجود دارد به دلیل دریافت نکردن ارز است و برخی شرکت‌ها بدهی سنگین ارزی دارند که سازمان غذا و دارو فقط بخشی از آن را پرداخت کرده است.
سازمان غذا و دارو قصور کرد؟
اما آن طور که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کودک می گوید، ظاهرا بانک مرکزی ارز را تخصیص داده، اما اتفاق دیگری رخ داده است: بانک مرکزی ارز مورد نیاز ما را تخصیص داده ،اما لیستی از سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی برای تخصیص ارز به تولیدکنندگان ارائه نشده است. سازمان غذا و دارو با فرار به جلو به ما اعلام کرد که بانک مرکزی ارز ندارد، در صورتی که بانک مرکزی ارز اختصاص داده بود.
واردات، ۳ برابر تولید داخل ارزبری دارد
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک درباره واردات شیرخشک به نکته تامل برانگیزی اشاره کرد که آیا کسانی از واردات ذی نفع هستند؟ او با بیان این که تا امروز ۴ میلیون عدد شیرخشک به کشور وارد شد، گفت: واردات این محصول سه برابر تولید داخل ارزبری دارد و سازمان غذا و دارو به صراحت اعلام کرده که در حال واردات است، در حالی که ما ۱۵ سال از واردات بی نیاز بودیم. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کودک با بیان این که سال گذشته تاکنون۲۰ درصد افزایش قیمت داشته و امروز با بدهی ارزی مواجه شده‌ایم، افزود: مقصر وضعیت موجود، سازمان غذا و داروست و این سازمان به جای این که از ما دلجویی کند، اعلام کرده است تولید کنید!
از تولیدکنندگان ناشناخته همسایه وارد شد
نکته دیگری که غم انگیز به نظر می رسد، واردات شیرخشک از محصولات ناشناخته خارجی است. تحویل زاده در این باره گفته است: «متاسفانه این واردات از یکی از برندهای ناشناخته ترکیه به کشور انجام شد.
کمبود شیرخشک ربطی به تحریم ندارد
به گفته این تولیدکننده شیرخشک نوزادان، این مشکلات ارتباطی با تحریم ندارد و ما در اوج تحریم و کرونا مشکل تولید نداشتیم. هم اکنون ۵ تولیدکننده داریم و ظرفیت فراتر از تولید داخل است و نباید در این حوزه مشکلی داشته باشیم.

منبع: اطلاعات انلاین