آمازون در راستای گسترش ارتش ربات‌های انباردار خود، به تازگی از دو ربات جدید رونمایی کرده که سطح اتوماسیون در تأسیسات این شرکت را به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسانند. درحالی که غول خرده‌فروشی، ربات‌ها را تنها ابزاری برای بهبود بهره‌وری و ایمنی می‌داند، برخی کارگران، توسعه‌های این‌چنینی را تهدیدی احتمالی برای معیشت خود محسوب می‌کنند. بر […]

آمازون در راستای گسترش ارتش ربات‌های انباردار خود، به تازگی از دو ربات جدید رونمایی کرده که سطح اتوماسیون در تأسیسات این شرکت را به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسانند. درحالی که غول خرده‌فروشی، ربات‌ها را تنها ابزاری برای بهبود بهره‌وری و ایمنی می‌داند، برخی کارگران، توسعه‌های این‌چنینی را تهدیدی احتمالی برای معیشت خود محسوب می‌کنند.

بر اساس بیانیه‌ی آمازون، یکی از ربات‌های معرفی شده توسط شرکت تحت رهبری اندی جسی، سکویا (Sequoia) نام دارد. او که با ظاهری شبیه به ربات جاروبرقی اخیراً در یکی مراکز هیوستون مشغول به کار شده، قادر است فرایند ذخیره و پردازش اجناس را تا ۷۵ درصد سریعتر از کارگران انسانی انجام دهد؛ این امر به کاهش ۲۵ درصدی زمان پردازش سفارشات توسط آمازون منجر شده است.

ربات آمازون سکویا

به لطف سکویا، زمان پردازش سفارشات توسط آمازون تا ۲۵ درصد کمتر شده است

از سکویا نگران کننده‌تر برای کارکنان انبار، دیجیت (Digit) است؛ ربات انسان‌نمای دوپایی که توسعه‌اش بر عهده‌ی اجیلیتی رباتیکز (Agility Robitics)، استارتاپ مستقر در ایالت اورگن، گذاشته شده بود. با قد ۱۷۵ سانتی‌متری و وزن ۶۵ کیلوگرمی، دیجیت توانایی راه‌رفتن به همه‌ی جهات، چمباتمه‌زدن، خم‌شدن و در نهایت گرفتن اجسام با بازوان رباتیک خود را داراست. اولین شغل او، جابه‌جایی سبدهای حمل کالا پس از خالی شدنشان خواهد بود.

ربات آمازون دیجیت و کارگر انسانی

دیجیت در پس‌زمینه؛ درحالی که هیچ خیالی برای تصاحب شغل کارگر روبه‌روی خود در ذهن ندارد

به گفته‌ی آمازون، کارهای تکراری مثل برگرداندن سبدها به چرخه‌ی انبار برای رباتیزه‌کردن ایدئال هستند؛ اما بعید نیست که کارکنان، دیجیتِ انسان‌نما را به عنوان تهدیدی مستقیم برای شغل‌های خود ببینند. به لطف قابلیت جابه‌جاشدن به‌طور مستقل در انبارها، ربات مورد بحث توانایی تصاحب طیف وسیعی از کارهای دستی که درحال حاضر به عهده‌ی انسان‌هاست را دارد.

آمازون هم‌اکنون نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفر را در سراسر جهان استخدام کرده است که از این مقدار، بیش از یک میلیون نفر در انبارهای آن مشغول به کار هستند. از شروع تلاش آمازون برای افزایش اتوماسیون انبارهایش با به‌کارگیری ربات‌ها و فناوری‌های جدید دیگر، بیش از ده سال می‌گذرد؛ با این حال، شرکت مذکور همیشه تأکید کرده که هدف، همکاری با کارکنان انسانی است و نه جایگزین کردن آن‌ها.

به گفته‌ی تای بردی، متخصص ارشد فناوری در آمازون رباتیکس، ربات‌ها در عین این‌که برخی مشاغل اضافی را حذف می‌کنند، شغل‌های جدیدی نیز ایجاد کرده‌اند. وی ضمن تأکید بر غیر قابل جایگزین بودن کارکنان انبارها و امکان نداشتن وجود یک انبار تماماً خودکارِ بدون دخالت انسان، به این موضوع اشاره کرد که حتی پیشرفته‌ترین ربات‌ها نیز بدون نظارت انسان‌ها قادر به فعالیت بی‌نقص نخواهند بود.

با این‌ همه، بردی اذعان کرد که آمازون گسترش مقیاس استفاده از ربات‌هایی مثل دیجیت را «فرصتی بزرگ» می‌بیند. بنابراین، اگرچه ممکن است تعدیل نیروها به این زودی‌ها آغاز نشود؛ اما استفاده از ربات‌ها به کاهش نیروی کاری مورد نیاز برای هر انبار منجر خواهد شد. بعید نیست که با وجود گسترش روزبه‌روز آمازون، این موضوع نرخ استخدام‌های این شرکت را کاهش دهد.

البته این اولین بار نیست که ربات‌ها پا به انبارهای پرچم‌دار فروش آنلاین گذاشته‌اند؛ ۱۱ نوامبر سال ۲۰۲۲ (۲۰ آبان ۱۴۰۱) بود که آمازون از اسپرو (Sparrow) پرده‌برداری کرد؛ اولین ربات در تأسیسات این شرکت که می‌تواند به کمک هوش‌ مصنوعی، آیتم‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت را تشخیص دهد، آن‌ها را بردارد و بدون دخالت چشمگیر انسانی، به آن‌ها رسیدگی کند.

ربات آمازون پروتئوس

ربات پروتئوس

ربات آمازون اسپرو

ربات اسپرو

پیش از آن، در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲ (۱ تیر ۱۴۰۱) هم پروتئوس از راه رسیده بود؛ رباتی که می‌تواند به‌طور خودکار قفس‌های بزرگ چرخ‌دار حاوی اجناس را بلند و آن‌ها را در سراسر انبار جابه‌جا کند. برخلاف ربات‌های پیشین آمازون که به نواحی خاصی محدود بودند، پروتئوس برای انجام وظایف خود آزادانه فضای انبار را می‌پیماید و درعین حال از برخورد با موانع اجتناب می‌کند.

درحالی که آمازون به سرعت در حال توسعه‌ی ناوگان کارگران مکانیزه‌ی خود است، انسان‌هایی که برای امرار معاش به شغل‌های بعضاً تکراری وابسته‌اند، باید منتظر کنار گذاشته‌شدن باشند؛ بعید است که افزوده‌شدن چند فرصت‌ کاری به عنوان تکنیسین ربات‌ها، تأثیری در این امر بگذارد.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین