روسیه و شرکت‌هایش به ارز چینی نیاز دارند زیرا تجارت مسکو پس از حمله به اوکراین و تحریم های غرب بسیار بیشتر به چین وابسته شده است.

به گزارش زیرنویس، روسیه و شرکت‌هایش به ارز چینی نیاز دارند زیرا تجارت مسکو پس از حمله به اوکراین و تحریم های غرب بسیار بیشتر به چین وابسته شده است.

مسکو روپیه هند زیادی دارد، اما نمی‌تواند همه آنها را خرج کند در حالی که نیاز بیشتری به یوان دارد.

شرکت‌های روسی به دلیل تحریم‌های غرب و این واقعیت که روسیه از سیستم پرداخت بانکی سوئیفت اخراج شده است، پرداخت‌های دلاری و یورویی را تا حد زیادی کنار گذاشته‌اند.

به گفته منابع بلومبرگ، شرکت‌های نفتی روسیه اخیراً درخواست پرداخت‌ها به یوان را داشته‌اند، اما ، دولت هند – که مالک ۷۰ درصد از پالایشگاه‌های سومین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان است – با این خواسته‌ها موافقت نخواهد کرد.

منابعی در پالایشگاه های هند به بلومبرگ گفتند که برخی از محموله های نفت خام روسیه به هند اخیراً به تعویق افتاده است زیرا طرفین در مورد ارز پرداختی به توافق نرسیده اند.

اوایل هفته گذشته، منابع ناشناس وزارت دارایی هند به رویترز گفتند که پرداخت هفت محموله نفت خام روسیه که توسط پالایشگاه‌های نفت دولتی هند با ارز چین وارد شده است، به دلیل تردید دولت هند برای پذیرش این نوع پرداخت متوقف شده است.

شرکت دولتی نفت هند قبلاً خریدهای خود را به یوان تسویه کرده است، در حالی که شرکت بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم هنوز به ارز چینی متوسل نشده اند، اگرچه تامین کنندگان روسیه این درخواست را داشته اند.

هند واردات نفت خام روسیه را در سال گذشته به دلیل عرضه ارزان‌تر روسیه در مقایسه با نفت خام خاورمیانه افزایش داده است.

بین آوریل و سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی،  واردات نفت خام هند از روسیه از ۷۸۰۰۰۰ بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۲/۲۰۲۳ به ازای هر کشتی بیش از دو برابر شده و به ۱.۷۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

منبع: کانال تلگرامی بازار نفت، گاز و پتروشیمی

+