رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا مشمولان بومی و غیربومی خدمت سربازی را معرفی کرد.

سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، در مورد تسهیلات صورت گرفته در خصوص مدت خدمت سربازی گفت: طرح تحول خدمت سربازی از چند سال پیش در دستور کار ستاد نیروهای مسلح قرار گرفته است. این طرح برای اجرای عدالت در مدت خدمت سربازی، متناسب با محل خدمت و نوع خدمتی است که سربازان ارائه می‌دهند. اکنون ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهادی را تهیه و به فرمانده معظم کل قوا تقدیم کردند. این طرح به تصویب رسیده است.

وی افزود: بر اساس این طرح، مدت خدمت سربازانی که اکنون مشغول هستند یا کسانی که در آینده مشغول به خدمت خواهد شد، به مدت سه ماه کاهش پیدا کرده است. یعنی اکنون در مناطق مختلف بر اساس نوع مأموریت و نوع خدمت این طرح را اجرا کرده‌ایم. ممکن است این سربازان در مناطق مرزی، بد آب و هوا و غیر بومی به خدمت مشغول باشند، لذا از این طرح برخوردار خواهند شد.

مهری در مورد مشمولین این طرح اظهار کرد: ما در کشور بیش از ۱۵ همسایه داریم که هرکدام بر اساس شرایطی که دارند، بعضاً برای ما تهدیداتی داشتند. مدت خدمت در برخی از این مناطق مرزی که سربازان در آن خدمت می‌کنند به جای ۱۷ ماه، ۱۴ ماه تعریف شده است. در مناطق بد آب و هوا و غیر بومی نیز ۱۵ ماه محاسبه خواهد شد. همچنین مدت خدمت برای کسانی که به صورت عادی در مناطق معمولی خدمت می‌کنند، از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه کاهش پیدا کرد.

سردار مهری بیان داشت: ما در قانون خدمت وظیفه عمومی، دوره ضرورت را ۲ سال تعیین کردیم. اکنون این مدت به ۲۱ ماه کاهش یافته است. نکته قابل توجه این است که ما تعدادی سرباز داریم که برای امریه به دستگاه‌های غیر مسلح مکلف می‌شوند. این افراد به اندازه همان ۲۴ ماه خدمت می‌کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در جهت تبیین مفهوم بومی و غیر بومی افزود: اگر فاصله محل سکونت سرباز با یگان و جایی که در آن خدمت می‌کند، کمتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد، بومی و در غیر این صورت، غیربومی محسوب می‌شود. لذا در یک منطقه عادی بومی‌ها ۲۱ ماه و غیربومی‌ها ۱۸ ماه خواهد بود.

منبع: مـهر