پیش بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۳آبان ۱۴۰۲
پیش بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۳آبان ۱۴۰۲

به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، روزهای ابتدایی آبان‌ماه در حالی با عقب‌نشینی نماگرهای سهامی تالار شیشه‌ای همراه شد که پرونده روزهای پایانی مهر با رنگ و بوی تعادل بسته شده بود. سرخ‌فامی نزدیک به ۷۵ درصدی نقشه بازار سهام، حاصل جریان معاملات نخستین روز آبان‌ماه سال جاری بود. در عین حال که اخبار […]

به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، روزهای ابتدایی آبان‌ماه در حالی با عقب‌نشینی نماگرهای سهامی تالار شیشه‌ای همراه شد که پرونده روزهای پایانی مهر با رنگ و بوی تعادل بسته شده بود. سرخ‌فامی نزدیک به ۷۵ درصدی نقشه بازار سهام، حاصل جریان معاملات نخستین روز آبان‌ماه سال جاری بود. در عین حال که اخبار مخابره شده از غرب خاورمیانه از جمله به تعویق افتادن حمله زمینی اسرائیل به غزه، به کاهش التهابات دامن می‌زند، شاخص‌های بورسی امروز با افت سنگین ارتفاع مواجه شدند. اما دلیل این موضوع چه بود؟

صبح روز دوشنبه، اعلام شد که شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو ابقا شده است. این در حالی است که کارگروه خودرو مرکز ملی رقابت رای به نقش نظارتی شورای رقابت داده بود و این نهاد را از تصمیم‎‌گیری مستقیم در بحث قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته بود. حال مشخص شد مافیای خودرو به این راحتی‌ها قصد کنار کشیدن از سودهای نجومی این بازار را ندارد.

همان‌گونه که بازار واکنش مثبتی به اخبار کنار گذاشته شدن شورای رقابت از بخش اجرایی قیمت‌گذاری خودرو داشت، روز میانی هفته با ابقای این نهاد در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با قیمت‌گذاری خودرو، واکنشی منفی نشان داد.

جو منفی گروه خودرو که به مرور به سایر گروه‌های بورسی نیز سرایت کرد، محدود به این خبر منفی نمی‌شود. گزارش‌های منتشر شده بر سامانه کدال از عملکرد دو غول خودروسازی کشور، ایران‌خودرو و سایپا، خبر از افزایش زیان این دو شرکت می‌دهد. گزارش ایران‌خودرو از ۷۴ تومان زیان به ازای هر سهم روایت داشت و در سوی دیگر ساپیا ساخت ۳۷ تومان زیان به ازای هر سهم را گزارش داد. سایه زیان‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور بر دوش بازار سنگینی کرد و به مرور حتی گروه‌هایی نظیر انبوه‌سازان و بانکی‌ها نیز که روز یکشنبه، نقشه یکدست سبزفامی را به ثبت رسانده بودند، در سوی منفی دامنه نوسان قرار گرفتند.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱.۰۷ درصدی، معادل ۲۱ هزار و ۷۲۵ واحد از ارتفاع این شاخص، روی مرز دو میلیون واحدی قرار گرفت. کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی موازی اما با شدت بیشتری را به ثبت رساند و با افت ۱.۴۲ درصدی معادل ۹ هزار و ۷۶۸ واحد، در ارتفاع ۶۷۶ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با افت ۱.۱۹ درصدی معادل ۲۹۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در محدوده ۲۴ هزار و ۵۶۹ واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) بورس در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۱۸۴ میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به روز دوشنبه افزایش اندکی را تجربه کرد اما قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیارد تومانی، همچنان برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که این شاخص ارزیابی بورس تهران، نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را پیش روی بازار سهام ترسیم کرد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را ۶.۸ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

قدرت خرید در بازار روز سه‌شنبه رقم منفی ۱.۴۱ را به ثبت رساند که حاکی از زور بیشتر فروشندگان در بازار داشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز سه‌شنبه، خبر از خروج ۴۹۳ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

به‌نظر می‌رسد جو منفی حاکم بر بازار که از روز دوشنبه آغاز شده است، همچنان ادامه داشته باشد. به‌ویژه اینکه اثر گزارش‌های منفی شرکت‌ها، آثار گزارش‌های مثبت را خنثی و پنهان کرده و فعلا هیجان در بازار بالاست.