مسئولان قوه قضائیه برای حل مشکلات هرمزگان آستین همت بالا زده‌اند
مسئولان قوه قضائیه برای حل مشکلات هرمزگان آستین همت بالا زده‌اند

فاطمه یارمحمدی خبرنگار اطلاعات نوشت: عدالت اجتماعی یعنی توزیع عادلانه امکانات، منابع و فرصت‌ها  برای رشدو تعالی جامعه است . از همین منظر قوه قضائیه درچند سال اخیر با رویکرد تعاملی با سایر نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی تلاش کرده است  عدالت اجتماعی را درتمامی سطوح اجرایی کرده و خلاء های قانونی […]

- مسئولان قوه قضائیه برای حل مشکلات هرمزگان آستین همت بالا زده‌اند

فاطمه یارمحمدی خبرنگار اطلاعات نوشت: عدالت اجتماعی یعنی توزیع عادلانه امکانات، منابع و فرصت‌ها  برای رشدو تعالی جامعه است . از همین منظر قوه قضائیه درچند سال اخیر با رویکرد تعاملی با سایر نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی تلاش کرده است  عدالت اجتماعی را درتمامی سطوح اجرایی کرده و خلاء های قانونی را که سبب تولید رانت ، فساد و ناعدالتی می شود را برطرف کند. 

استان هرمزگان یکی از استان هایی است که مسئولان قضایی آن آستین همت بالا زده و تعاملی سازنده با سایر بخش های را برای آبادانی آن رقم زده اند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان درجریان توررسانه ای قوه قضائیه برای بررسی اجرای عدالت اجتماعی دراین استان ، نشان دادکه سعی کرده است درسطح این استان ضمن تعامل و همکاری مستمر و پایدار با تمامی نهاد ها و سازمان های مستقر وفعال دراین استان،کمک حال دولت وبخش خصوصی بوده وموانع غیر قانونی را از سرراه فعالیت های سالم اقتصادی و اجتماعی و رفاهی مردم این استان بردارد .   

مجتبی قهرمانی درباره حوزه قاچاق سوخت که یکی از معضلات این استان است  می گوید: دراجرای طرح کنترل و نظارت بر توزیع سوخت در استان هرمزگان ، تیم‌های پایش با حضور ۱۶ نفر از قضات به همراه ۱۶ نفر از کارمندان و کارشناسان فناوری اطلاعات در جایگاه‌های استان مستقر شده اند و با تشدید نظارت‌ها گریزگاه‌های قاچاقچیان برای تاراج سرمایه‌های ملی را مسدود کرده‌اند.

وی می افزاید :کارشناسان مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی استان هرمزگان موفق شده اند با استخراج بیش از ۴ ترابایت اطلاعات مربوط به تردد و سوختگیری‌های غیرمجاز صد‌ها خودرو و کامیون متعلق به بیش از دو هزار نفر را که در زمینه قاچاق فرآورده‌های نفتی فعالیت داشته اند، شناسایی کنند.

قهرمانی ادامه می دهد: در نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از کارت‌های سوخت، دوربین‌های نظارتی و خوانش پلاک‌ها توسط مقامات قضایی و کارشناسان فناوری اطلاعات، پرونده‌های زیادی در خصوص قاچاقچیان سوخت و سرشبکه هایشان تشکیل شده و توقیف خودرو‌های متخلف ادامه دارد. 

 رئیس کل دادگستری هرمزگان اضافه می کند: حجم قاچاق سوخت در استان، روزانه حدود ۲ تا ۵ میلیون لیتر است که ارزشی حدود ۵۰۰ میلیارد ریال دارد.یک قاچاقچی که با نیسان گازوئیل جابه جا می‌کند در هر سرویس بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد دارد که در هر روز فقط با ۲سرویس قاچاق، بیش از ۵۰ میلیون تومان به دست می‌آورد که بیشتر از حقوق ماهیانه مدیر عامل پالایشگاه نفت است.لنج‌های متخلف   روزانه یک و نیم تا دو میلیارد تومان از قاچاق سوخت درآمد دارند.

قهرمانی با اشاره به شناسایی تشکیلات قاچاقچیان در حومه بندرعباس می گوید: گروهی از قاچاقچیان در پوشش کسب و کار و مشاغل آزاد، تأسیسات گسترده‌ای را برای تخلیه و توزیع سوخت قاچاق در یکی از محور‌های مواصلاتی مرکز استان، ساخته بودندکه  با کشف این مجموعه توسط مأموران، ضمن تخریب مستحدثات غیرمجاز، این مرکز قاچاق سوخت نیز پلمب شد.

وی با تأکید بر اینکه قرارگاه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت در استان با جدیت مأموریت‌های محوله از جمله برخورد شدید و قاطع با سر شبکه ها، مبارزه با پولشویی و مقابله با قاچاقچیان در دریا و خشکی را دنبال کند، می افزاید: همانطور که مسئولان بار‌ها تأکید کرده اند، امسال سال سختی برای قاچاقچیان خواهد بود.

رفع مشکلات تنگ زاغ

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان درباره رفع مشکلات مجتمع صنعتی، معدنی و کشاورزی تنگ زاغ، در یکی از مناطق کم برخوردار روستایی و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان حاجی آباد (۱۱۰ کیلومتری مرکز استان)، می گوید: مجموعه معدن تنگ زاغ حاجی آباد، یک نعمت بزرگ خدادادی برای مردم هرمزگان و سراسر کشور است و به ۲۰ استان مختلف موادمعدنی ارسال کرده و بخش قابل توجهی از خوراک کارخانه ها و صنایع مرتبط با سیمان، ذوب آهن و فولاد را تأمین می‌کند .

نکته قابل توجه این است که، خام فروشی و ارسال موادمعدنی از معدن تنگ زاغ به ۲۰ نقطه از کشور، توجیه اقتصادی ندارد و اینکه موادمعدنی از استان هرمزگان به دیگر مناطق ارسال شود و پس از آن مجدداً تولیدات برای صادرات به همین استان برگردد؛ موجه نیست و به همین دلیل، تکمیل مجموعه تنگ زاغ و ایجاد واحدهای متعدد فرآوری برای کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان و امکانات، بسیار حائز اهمیت است؛ که در همین باره ، پرهیز از خام فروشی با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره تنگ زاغ و تولید و صادرات محصولات متنوع، در واقع حلقه مفقوده زنجیره تولید است که دستگاه قضایی استان  در این باره ، هم در حوزه نظارت بر حقوق عامه و هم در جهت همکاری با دولت، برنامه های حمایتی خود راادامه می دهد. 

حمایت از منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، با مساحت ۹۸۰۰ هکتار، به عنوان یکی از سایت‌های صنعتی ساحل خلیج فارس و با هدف استقرار صنایع پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و تولید نیرو، در این منطقه ایجاد شده است .

قهرمانی با اشاره به حمایت‌های دستگاه قضایی در حوزه‌های اقتصادی و تشویق سرمایه گذاران به حضور در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، اقدامات این شرکت   در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت در ساماندهی کنترل سیلاب از سد بردول تا سایت منطقه ویژه، برای  رفع مشکل سیلاب شهر پارسیان و روستا‌های طول مسیررا مطلوب دانست .

ساخت بزرگترین نخلستان “مَجول” دنیا 

طرح ساخت بزرگترین نخلستان “مَجول” دنیا در دشت پُلپلک شهرستان بشاگرد توسط هلدینگ کشاورزی شرکت هواپیمایی ماهان، به مساحت افزون بر ۲۲۰۰ هکتار، با کشت تعداد ۳۰۰ هزار اصله نهال، ۲۰۰۰ هکتار جنگلکاری، ۳۵ هزار هکتار آبخیزداری و با ایجاد فرصت شغلی برای اشتغال ۴۰۰۰ هزار نفر، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی این منطقه محروم است.

قهرمانی بابیان اینکه بومیان مدعی هستند؛ که حدود ۸۰۰ هکتار از زمین های این طرح، با داشتن اسناد قدیمی و آثار کشاورزی، متعلق به مردم بومی منطقه است و شرکت سرمایه  گذار، بدون گفتگو با آنها، اقدام به تخریب آثار کشاورزی قدیمی و تسطیح اراضی کرده است با حضور در محل استقرار شرکت ماهان، با شنیدن مشکلات بزرگان و معتمدین منطقه دستورات لازم برای برطرف شدن مشکلات طرح و رفع دغدغه ها و مشکلات موجود از جمله توجه به مالکیت خرد افرادمنطقه پس از اجرای طرح بزرگترین نخلستان کشور، در نظر گرفتن مستثنیات مردم و از بین رفتن مراتع و چراگاه ها صادر شد.

خرمای مَجول میان واریته‌های خرما، یکی از ارقام خرماهای شیرین و در زمره مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات تجاری درخت نخل است که به دلیل همین ویژگی‌ها، هر اصله نهال این محصول با ارز دولتی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال قیمت دارد.

رفع مشکل افراد بدون  شناسنامه 

رئیس کل دادگستری با اشاره به  انتشار فیلمی در فضای مجازی در مهر ماه ۱۴۰۰ ، مبنی بر عدم صدور شناسنامه برای اهالی روستای جعفرآباد در دهستان چراغ آباد بخش توکهور شهرستان میناب  می گوید:با تشکیل کارگروهی با مدیریت دستگاه قضائی و متشکل از ادارات و دستگاه های مرتبط (اداره کل ثبت احوال استان هرمزگان ، پلیس آگاهی ، پلیس اطلاعات و …) واردعمل شدیم و پس  از انجام آزمایشات دی ان ای وثبت درخواست ها ،پرونده افراد بدون  شناسنامه در استان هرمزگان (به جز ۳ الی ۴ مورد خاص) ، با صدور حدوداً ۱۶۳ فقره شناسنامه ، به طور کامل مختومه شده است .

حل چالش اسناد رفسنجان در جزیره قشم

رئیس کل دادگستری هرمزگان  درباره حل چالش اسناد رفسنجان درجزیره قشم می افزاید:چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم است که بر اساس آن حدود ۷ هزار و ۱۴۲ فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان تحویل مردم شریف جزیره قشم شده است که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و هم موانعی را در پیشبرد اهداف سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد کرده است.

وی ادامه می دهد: حدود ۷۰ سال پیش یک دفترخانه در رفسنجان اقدام به صدور اسناد دفترخانه ای برای زمین های قشم کرد. اطلاعات این زمین ها توسط اهالی محلی و صاحبان این املاک به اطلاع این دفترخانه که به صورت موقت در قشم فعال بود ارائه  شد و آن دفترخانه هم برای این املاک سند صادر کرد.اما از آنجا که بسیاری از این اسناد دچار مشکلات زیادی بودند و صاحبان این املاک هم به دلیل همین مشکلات نمی توانستند از این اسناد استفاده کنند، دادگستری استان طی یک برنامه ریزی توانست تعداد این اسناد را مشخص کند.

قهرمانی بابیان اینکه  این مشکل یکی از مشکلات دیرینه جزیره قشم است که با همکاری دولت در صدد گره گشایی از آن هستیم، امیدواریم در کمیسیون‌های مربوطه به زودی فرایند رفع این چالش و مشکل طبق قانون و با در نظر گرفتن حقوق مردم و حقوق بیت المال صورت پذیرد. 

پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم هم درباره  مشکلات منطقه آزاد قشم می گوید: بزرگترین مشکل این منطقه ، دوگانگی در اداره آن است. یعنی در حالی که طبق قانون، تمامی امور منطقه آزاد باید توسط مدیر منطقه آزاد انجام شود و اگر موردی هست که نیاز به همکاری سایر نهادها هست، آن نهادها باید با تفویض اختیار به منطقه آزاد، تمرکز مدیریتی در منطقه آزاد را به رسمیت بشناسند اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است و در این باره  مقاومت هایی وجود دارد.

وی درباره مشکل آب بخش هایی از منطقه آزاد قشم می افزاید: اتفاقا یکی از مشکلاتی که به خاطر همین مساله دوگانگی در اداره منطقه آزاد به وجود آمده است مشکل آب این جزیره است که در مواقع ورود گردشگران به شکل حادی خود را نشان می دهد اما تلاش می کنیم تا ماه های بعد میزان آب شرب جزیره را از ۲۰ هزار متر مکعب به ۲۸ هزار متر مکعب در روز برسانیم که مشکل آب را حل خواهد کرد.

منبع: اطلاعات انلاین