همشهری‌آنلاین نوشت: بودجه‌ای که ناسا برای ماموریت اوسیریس رکس هزینه کرد ۸۰۰میلیون دلار بود و درنهایت حدود ۱.۱۶میلیارد دلار برای آوردن کمتر از ۲۵۵ گرم نمونه هزینه خواهد شد.

 

فضاپیمای اوسیریس رکس ناسا پس از یک سفر ۷ساله در فضا با یک محموله گرانبها به زمین بازگشت. محموله گرانبهای این فضاپیما، نمونه‌ای از سیارک بنو بود. تقریبا ۲۵۵گرم از مواد جمع‌آوری‌شده از این سیارک ۸۵میلیون تنی به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد شکل‌گیری منظومه شمسی ازجمله اینکه آیا سیارک‌هایی مانند بنو حاوی مواد شیمیایی برای حیات هستند، بیشتر بدانند.

با این حساب می‌توان این نمونه را گران‌ترین ماده شناخت؟ برای تعداد انگشت‌شماری از سیارک‌ها ۱۳۲میلیون دلار در هر اونس یا ۴.۷میلیون دلار (حدود ۲۳۵ میلیارد تومان) در هر گرم هزینه می‌شود. این یعنی ۷۰هزار برابر قیمت طلا که در چند سال گذشته در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در هر اونس یا ۶۰ تا ۷۰دلار در هر گرم قیمت‌گذاری شده است.

نخستین ماده فرازمینی که به زمین بازگشت از ماموریت آپولو بود. بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۲ طی ۶ مأموریت آپولو ۳۸۲کیلوگرم از نمونه‌های‌ماه به زمین آورده شد. کل هزینه‌ای که برای ماموریت‌های آپولو انجام شد، با تعدیل تورم، ۲۵۷میلیارد دلار بود. این سنگ‌های‌ماه با قیمت ۱۹میلیون دلار در هر اونس (۶۷۴هزار دلار در هر گرم) ارزش‌گذاری شد.

 

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن نمونه‌هایی از مریخ در اوایل دهه۲۰۳۰ است تا ببیند آیا در آنها آثاری از حیات باستانی وجود دارد یا خیر. مأموریت بازگشت نمونه مریخ با هدف بازگرداندن ۳۰ لوله نمونه با وزن ۴۵۰ گرم است. با این حال باتوجه به پیچیدگی این ماموریت و استفاده از چند روبات، هزینه‌ها افزایش می‌یابد. بازگرداندن این نمونه‌ها می‌تواند ۱۱میلیارد دلار هزینه داشته باشد که هزینه آنها را به ۲۴میلیون دلار در هر گرم می‌رساند که ۵ برابر هزینه واحد نمونه‌های بنو است.

گرانبهاترین خاک جهان که هر گرمش ۲۳۵ میلیارد آب می‌خورد!

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین