۲۰۰رشته برای تحصیل هنرستانی ها وجود دارد
۲۰۰رشته برای تحصیل هنرستانی ها وجود دارد

به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر هنرستان‌های کشور حدود ۲۰۰ رشته در ۷۰ حرفه شغلی دارند.

به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا، عباس بیات، با بیان اینکه ما حدود ۲۰۰ رشته در ۷۰ گروه و حرفه شغلی در آموزش و فنی و حرفه ای داریم، اظهار کرد: طبیعتا برخی از این رشته‌ها خاص پسران و برخی خاص دختران است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال رشته صنایع فلزی خاص پسران و رشته تربیت کودک، طراحی دوخت و مدیریت و برنامه‌ریزی خانواده خاص دختران است؛ اما رشته حسابداری ما برای دختران و پسران می‌باشد که این امری طبیعی است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه از آنجا که هدف اصلی تحصیل دانش آموزان در هنرستان جذب در بازار کار است، آیا امکان اشتغال دانش آموزان هنرستانی پس از تحصیل در رشته‌ای مثل «تربیت کودک» وجود دارد؟، توضیح داد: بله؛ برای مثال دانش آموزان فارغ التحصیل از رشته تربیت کودک می‌توانند در کودکستانها طبق مهارت‌هایی که آموخته‌اند مشغول به کار شوند چراکه  مهارتهایی که در هنرستان می‌آموزند کاملا در حوزه کودکستان‌ها است. این دانش آموزان مباحثی درباره نحوه ایمن سازی وسایل بازی کودکستانها، شناخت درباره وسایل بازی که منجر به رشد شناختی کودک می شود و… می‌آموزند.

بیات درباره رشته مدریت خانواده نیز توضیح داد: این رشته را مقداری محدودتر می‌کنیم چراکه در واقع رشته مدیریت خانواده مجموعه‌ای است که دانش‌آموزان محصل در این رشته مهارت‌های مربوط به مدیریت خانواده از جمله آشپزی، خیاطی و کودک یاری را می‌آموزند و تلفیق و تنوعی از چند رشته است که بچه‌ها در هنرستان کار و دانش می گذرانند. از این رو شاید از نظر رسیدن به شغل، سهم این رشته کمتر باشد. البته مهارت‌هایی که در این رشته می آموزند کاملا به درد مشاغل خانگی می خورد و می‌توان از آنها در مشاغل خانگی استفاده کرد. در دانشگاه هم دانش‌آموزان می‌توانند در زیر شاخه‌های مختلف این رشته مثل آشپزی و… ادامه تحصیل دهند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برای تشکیل کلاس این ۲۰۰ رشته موجود در هنرستان‌ها باید حدنصاب دانش آموزان خواهان تحصیل در آن رشته به چند نفر برسد؟، عنوان کرد: در مناطق روستایی حداقل ۱۰ و در مناطق شهری حداقل ۱۳ دانش آموز باید متقاضی تحصیل در یک رشته باشند تا کلاس آن تشکبل شود، البته موارد استثنا هم وجود دارد و ممکن است با تعداد کمتر دانش‌آموزان، این کلاس‌ها در استانها تشکیل شود.

منبع خبر: رکنـا