«تابناک با تو» – همه‌ی انسان‌ها دو نوع ندای درونی دارند؛ یکی که طبق وجدان عمل می‌کند و دیگری که وجدان را نادیده می‌گیرد. اما صدای وجدان چیست و در زندگی ما چگونه عمل می‌کند؟ «وقتی پس از خوردن پنج تکه شکلات، ندایی درون شما می‌گوید: آخرین تکه را بخور حتی اگر مقدار زیادی شکلات […]

صدای وجدان چیست و چگونه عمل می‌کند؟ (صبح من)

صدای وجدان چیست و چگونه عمل می‌کند؟ (صبح من)«تابناک با تو» – همه‌ی انسان‌ها دو نوع ندای درونی دارند؛ یکی که طبق وجدان عمل می‌کند و دیگری که وجدان را نادیده می‌گیرد. اما صدای وجدان چیست و در زندگی ما چگونه عمل می‌کند؟

«وقتی پس از خوردن پنج تکه شکلات، ندایی درون شما می‌گوید: آخرین تکه را بخور حتی اگر مقدار زیادی شکلات خورده‌ای. طعم آن تکه بی‌نظیر خواهد بود!» صدای وجدان شما که طبق وجدان عمل می‌کند به شما ندا می‌دهد: «نه، این کار را انجام نده. برای سلامتی تو، مفید نیست». اما صدایی که وجدان را نادیده گرفته است می‌گوید: «از زندگی‌ت لذت ببر! برنامه‌ی کاهش وزن را فراموش کن. یک قطعه که تأثیری ندارد!»

صدای وجدان چیست و چگونه عمل می‌کند؟ (صبح من)

این جدال ادامه می‌یابد؛ خواه موضوع ساده و پیش پا افتاده مانند خوردن یک شکلات باشد خواه موضوعی مهم مانند سرقت پول از شرکتی که در آن کار می‌کنیم. ندایی که ضد وجدان عمل می‌کند، بسیار بی‌رحم است!

بی‌شک همه‌ی ما دوست داریم در سلامت و آمادگی جسمانی عالی باشیم، اما نمی‌توانیم از خوردن فست فود‌های ناسالم و یا سیگار کشیدن دست برداریم. می‌خواهیم در گفتار خود، صادق باشیم، اما در هر موقعیت سختی که قرار بگیریم، برای فرار از مسوولیت، دروغ می‌گوییم.

نکته‌ی مهم در این زمینه این است که اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم و انسان بهتری باشیم باید با این بخش تاریک وجود خود، مقابله کنیم.

صدای وجدان چیست و چگونه عمل می‌کند؟ (صبح من)

بیشتر ما از آنجایی که نمی‌خواهیم بپذیریم نبردی که همیشه ادامه دارد را باخته‌ایم، وسوسه‌ی وجدان خوب را برای سود بلندمدت نادیده گرفته و تحول شگفت‌انگیز و سود کوتاه‌مدت، دل می‌بازیم؛ همان جا که بخش تاریک وجودی، ما را فرا می‌خواند.

برخی افراد پس از تسلیم در برابر ندایی که بر ضد وجدان عمل می‌کند، دچار فشار روانی می‌شوند که سعی می‌کنند آن را از بین ببرند و عادت کنند و در ادامه، این عادت در درازمدت مانع می‌شود تا فردی بهتر، شادتر و سالم‌تر باشیم.

در پایان باید گفت، داستان وجدان و ضدوجدان نبرد خیر و شر است و هر گاه توانستیم در این نبرد، به ندای «خیر» درون خود گوش دهیم، بی‌شک در زندگی دنیوی و اخروی خود، سربلند و موفق خواهیم بود.

منبع: صبح من

+