آرمان ملی نوشت : نکته دیگر صحبت‌های جواد تاجیک که در نشست خبری صبح روز گذشته برای اطلاع‌رسانی اتفاقات جدید حوزه خود به چشم می‌خورد، خبر احداث ۳ آرامستان جدید است که به نظر با پر شدن آرامستان اصلی تهران قرار است تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. بررسی وضعیت بهشت هزار در سال ۱۳۴۹ […]

آرمان ملی نوشت : نکته دیگر صحبت‌های جواد تاجیک که در نشست خبری صبح روز گذشته برای اطلاع‌رسانی اتفاقات جدید حوزه خود به چشم می‌خورد، خبر احداث ۳ آرامستان جدید است که به نظر با پر شدن آرامستان اصلی تهران قرار است تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

بررسی وضعیت

بهشت هزار در سال ۱۳۴۹ احداث و فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون ۲ میلیون نفر در بهشت زهرا دفن شده‌اند. جواد تاجیک؛ مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به قدمت ۵۳ ساله این آرامستان اشاره کرد و گفت که دچار فرسودگی شده همچنین ظرفیت آن برای دفن متوفیان رو به اتمام است. باید گفت که نرخ دریافتی برای فروش قبور بر اساس نرخ مصوب شورای شهر تهران است که هر ساله به تصویب می‌رسد و بهشت زهرا هم موظف به انجام آن است.

تاجیک در خصوص قیمت‌ قبرها هم توضیحاتی داده اما نکته‌ای که بد نیست قبل از اعلام نرخ جدید که تا ۱۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد، به این خبر بپردازیم که در حال حاضر قیمت دفن در قطعات روز (قطعاتی که در روز اموات را دفن می‌کنند) برای یک طبقه بدون هزینه و رایگان است. البته در صورتی که خانواده متوفی درخواست دو طبقه دیگر را داشته باشند باید برای هر طبقه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و این حداقل قیمت است چرا که در قطعات ناحیه ۳ (قطعات قدیمی، ۱۰ الی ۱۲ ساله)، قیمت ۳ طبقه، ۴۵ میلیون تومان و در ناحیه دو که حدود ۲۴ سال از عمر آن می‌گذرد و اوایل دهه ۸۰ احداث شده قیمت ۳ طبقه، ۷۵ میلیون تومان و در ناحیه یک بهشت زهرا (س) نیز قیمت قبر ۳ طبقه ۱۱۵ میلیون محاسبه خواهد شد.

هرچند تمهیداتی انجام شده که خانواده‌ها در یک فاصله زمانی ۳ الی ۴ ماهه، قیمت اشاره شده را به حساب بهشت زهرا(س) واریز کنند اما باید گفت که این نرخ‌ها با توجه به ناحیه بندی که انجام شده است به راحتی می‌تواند شهروندان را به یاد منازل مسکونی در نواحی و منطقه‌های پایتخت و شکاف طبقاتی که در قیمت این نواحی مختلف بیندازد البته با توجه به بالا رفتن نجومی قیمت‌ها در همه نواحی و مناطق فواصلی که علاوه بر زندگی افراد مادامی که زنده هستند برقرار است به بعد از مرگ آن‌ها هم کشیده شده.

دلالی در بهشت زهرا

شاید شما هم از دلالی قبرها چیزهایی شنیده باشید. بازار سیاهی که به قبرستان‌ها هم ازجمله مهم‌ترین قبرستان پایتخت کشیده شده است. مدیرعامل این مجموعه البته قضیه دلالی را رد نکرده و گفته: از گذشته این مسئله وجود داشته با تلاش‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی بنا داریم این مشکل را نیز برطرف کنیم.او ادامه داده که «اوایل امسال با دلالی در خصوص خرید و فروش قبر از سوی برخی کازیرنویسن بهشت زهرا روبه‌رو شدیم که این موضوع توسط عوامل ما شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شدند.»

اما برای اینکه اطلاعات بیشتری از دلالی قبر داشته باشید باید گفت که برخی که از آن‌ها تحت عنوان سوداگر یاد می‌شود، شمار بالایی قبر خریداری کرده و در بازار سیاه یا با انتشار آگهی این قبرها را با قیمت بیشتر به فروش می‌رسانند. راهی که برای سودآوری نه تنها در حوزه قبر که در زمینه‌های بسیار دیگری نظیر دارو هم رواج داشته است.

پیش فروش قبر

پیش از آنکه به پر شدن قبرها و احداث آرامستان‌های جدید برای پایتخت بپردازیم بد نیست نگاهی هم به پیش فروش قبر داشته باشیم؛ شما می‌توانید قبر خود را پیش از مرگ خریداری کنید. تاجیک در این باره که آیا در حال حاضر پیش‌فروش قبر وجود دارد یا خیر گفته: اصطلاحی که شهروندان استفاده می‌کنند پیش‌خرید قبر است و در حال حاضر نیز پیش‌فروش در بهشت زهرا همان‌طور که از گذشته وجود داشته ادامه دارد و در نواحی یک، دو و سه پیش فروش قبر انجام می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد بر اساس مصوبه شورا پیش‌فروش قبر ۳۰ درصد نسبت به فروش قبر در روز افزایش خواهد داشت.

آرامستان‌های جدید فعلا سکرت هستند

سن سالمندی و پیر شدن جمعیت در کشور و به‌ویژه در تهران یکی از دلایلی است که تاجیک برای احداث آرامستان‌های جدید به آن اشاره کرده. او گفته که این موضوع در این دوره از مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته که در ۳ قسمت جنوب شرق، شمال غرب و شمال شرق جانمایی‌هایی انجام شده است و البته تاجیک گفته که تا مرحله نهایی از نام بردن این مکان‌ها خودداری خواهیم کرد و در زمان مشخص این مکان‌ها را اعلام خواهیم کرد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه ۳ آرامستان جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به نتیجه خواهد رسید، اظهار امیدواری کرده که با کمک شورای شهر تهران، استانداری تهران و سایر دستگاه‌ها آرامستان‌های جدید تعیین تکلیف خواهد شد.تاجیک در خصوص دسترسی آسان‌تر شهروندان به قبور هم صحبت کرده و اینکه احداث آرامستان‌های جدید منجر به دسترسی بهتر هم خواهد شد.

در آخر اینکه با افزایش قیمت قبرها به نظر می‌رسد شهروندان پایتخت‌نشین برای دفن خود پس از مرگ به فکر شهر و روستای اجدادی خود باشند تا لااقل قیمت قبرهای آن‌ها مجانی و کفن و دفنشان بی‌دردسر برای بازمانده‌ها تمام شود.

 

منبع خبر: رکنـا