رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به تشریح راه های انتقال ویروس هپاتیت و راهکارهای موثر جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری پرداخت. دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت (اول تا هفتم آبان) از هپاتیت به عنوان یک بیماری شایع یاد کرد و افزود: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال […]

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به تشریح راه های انتقال ویروس هپاتیت و راهکارهای موثر جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری پرداخت.

دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت (اول تا هفتم آبان) از هپاتیت به عنوان یک بیماری شایع یاد کرد و افزود: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون نفر در جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند که شایع ترین نوع هپاتیت به شمار می رود.

ویروس هپاتیت از چه راه‌هایی وارد بدن می‌شود؟

وی افزود: سالانه نیز شش تا ۱۰ میلیون نفر به این تعداد اضافه شده و حدود ۵۸۶ هزار نفر هم در هر سال جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند.

به گفته شکیبا، حدود ۹۵ درصد از مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی اطلاع هستند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از هپاتیت به عنوان بیماری التهاب و ورم کبد یاد کرد و افزود: این بیماری به دو شکل حاد و مزمن بروز پیدا می کند که دلیل اصلی ابتلا به آن ورود ویروس هپاتیت به بدن است، اما برخی عوامل مانند مصرف مشروبات الکلی، کبد چرب و داروهای بیهوشی هم می توانند موجب ابتلای افراد به هپاتیت شوند.

وی افزود: این بیماری می‌تواند بصورت خود محدودکنندگی باشد، یعنی به‌طور خود به خودی و بدون درمان خاصی برطرف شود، اما در طرف مقابل می تواند به سمت فیبروز یا سیروز کبدی و یا حتی سرطان کبد پیش رود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به وجود پنج ویروس اصلی هپاتیت (A،B،C،D،E) گفت: این ویروس‌ها بواسطه پتانسیل شیوع و همه‌گیری که دارند بسیار نگران‌کننده هستند، به خصوص نوع B و C آنها که موجب بروز بیماری مزمن در میلیون ها نفر شده و اصلی ترین علت سیروز و سرطان کبد هستند.

ویروس “هپاتیت” از چه راه هایی وارد بدن می‌شود؟

وی در خصوص راه انتقال انوع هپاتیت گفت: ویروس هپاتیت A بطور معمول از طریق آشامیدن و خوردن موادی که به ویروس هپاتیت آلوده هستند، منتقل می شود.

شکیبا گفت: این نوع هپاتیت نسبت به انواع دیگر هپاتیت خطر کمتری دارد و بیشتر مواقع خودش به مرور درمان می شود و کبد را دچار تورم طولانی مدت نمی کند، اما با این وجود ۲۰ درصد افرادی که به این نوع هپاتیت مبتلا می شوند، به ناچار در بیمارستان بستری می شوند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از هپاتیت B به عنوان شایع ترین نوع هپاتیت یاد کرد و افزود: این نوع هپاتیت از طریق تماس جنسی و استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان تزریقی منتقل می شود. همچنین این نوع هپاتیت از طریق مادر به نوزاد هنگام تولد و یا حتی در دوران بارداری هم منتقل می شود.

شکیبا گفت: بسیاری مبتلایان درمان می شوند اما برخی از آنها بصورت حامل ویروس باقی می مانند.

شکیبا راه انتقال ویروس هپاتیت C را نیز تماس با خون یا سرنگ های آلوده و همچنین سوزن های آلوده هنگام خالکوبی عنوان کرد.

وی افزود: هپاتیت D هم عمدتا در افرادی که مبتلا به هپاتیت B هستند مشاهد می شود و وضعیت بیماری آنها را بدتر می کند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه  گفت: این نوع هپاتیت هم از مادر به نوزاد و نیز از راه ارتباط جنسی منتقل می شود.

وی خاطرنشان کرد: هپاتیت E  هم که عمدتا در آسیا، مکزیک، هند و آفریقا مشاهده می شود،از طریق آشامیدن و خوردن موادی که به ویروس هپاتیت آلوده هستند منتقل می شود.

چگونه از ابتلا به هپاتیت پیشگیری کنیم؟

وی در ادامه راه پیشگیری از ابتلا به هپاتیت A و E را شستشوی دست با آب گرم و صابون بعد از استفاده از سرویش بهداشتی و نیز قبل از مصرف هر نوع خوراکی و یا تهیه هر نوع غذا عنوان کرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه  افزود: همچنین شستشوی دقیق میوه و سبزیجات به‌خصوص اگر خام مصرف شوند و تزریق واکسن هپاتیت A در دوران کودکی که تا ۲۰ سالگی فرد را از ابتلا به این بیماری مصون می‌کند، در پیشگیری از ابتلا به این نوع هپاتیت بسیار موثر است.

شکیبا مهمترین راه پیشگیری از بیماری هپاتیت B را نیز داشتن رابطه جنسی مطمئن و خودداری از رفتارهای جنسی پرخطر عنوان کرد.

وی افزود: علاوه بر این، واکسیناسیون نوزادان، افراد در معرض خطر و مسافران بین‌المللی که از مناطق با سطح بالای پاندمی ویروس هپاتیت وارد کشور می‌شوند و همچنین  مراقبت‌های بهداشتی لازم در همه زمینه‌ها در پیشگیری از ابتلا به این نوع هپاتیت موثر است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه هپاتیت C واکسن ندارد، گفت: به همین دلیل باید با انجام روش‌های پیشگیری، مانع از ورود این ویروس به بدن شد.

وی استفاده نکردن از سرنگ مشترک، استفاده از دستکش‌های طبی برای کادر درمان در مراکز درمانی، اطمینان از سلامت و تمیزی سوزن‌ها در مراکز طب سوزنی و خال‌کوبی، نداشتن روابط جنسی پرخطر، استفاده از لوازم شخصی در آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی و عدم دریافت خون از مراکز غیرمعتبر را مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به این نوع هپاتیت عنوان کرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه واکسن را مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به هپاتیت عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر واکسن هایی برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت A و B در دسترس است و متخصصان در حال تهیه واکسن هایی علیه هپاتیت C نیز هستند.

ایسنا

+