علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران ، در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص آخرین ضعیت بازار خودرو گفت: این موضوع را باید عزیزان فعال در حوزه خودرو به صورت تخصصی بررسی کنند و چرایی آن را توضیح و مورد واکاوی قرار بدهند. اما بنده به عنوان یک مصرف کننده و صادر کننده کوچک که مصرف […]

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران ، در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص آخرین ضعیت بازار خودرو گفت: این موضوع را باید عزیزان فعال در حوزه خودرو به صورت تخصصی بررسی کنند و چرایی آن را توضیح و مورد واکاوی قرار بدهند. اما بنده به عنوان یک مصرف کننده و صادر کننده کوچک که مصرف کننده نهایی خودروها هستم، با بحث چرخه پولی و ارزبری آن می‌توانم یک سری نکات را مورد بررسی قرار بدهم.

وی افزود: ما امروزه شاهد هستیم که فعالان این حوزه بسیار علاقه‌مند هستند که برگه‌های سبز مربوط به صادرکنندگان را دریافت و در برابر ثبت سفارش‌ اقلامی وارد کنند که عمدتا هم از چین است. این نکته نشانگر جذابیت بالای این مساله بوده و حجم کاری هم که در اینجا  انجام می‌شود بسیار زیاد است. تا در داخل اسم صنعت خودرو آورده‌ می‌شود، همه به این نکته اشاره می‌کنند که چند هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند، سفره‌ای پهن است و بر سر آن عده‌ای نشسته‌اند، منتها باید دید این سفره به چه بهایی و با چه هزینه‌ای گسترده‌ شده‌ است؟ در واقع باید دید هزینه این اشتغال به چه قیمتی در حال پرداخت است؟ فعالینی هم که در عرصه خودروهای چینی و در واقع خودروهای خلق‌الساعه ایرانی کار می‌کنند، هم از چه ارزی استفاده می‌کنند؟ باز این هم چه هزینه‌ای برای مردم عادی دارد؟

شریعتی در خصوص کیفیت خودروهای داخلی گفت: کمیت و کیفیت خودروهای داخلی که کاملا مشخص است. داستان لاتاری، قرعه‌کشی و مافیایی که این خودروها را به بازار عرضه می‌کردند، الحمدالله امروزه از شرایط بهتری برخوردار است. کلیدواژه کمبود عرضه و شرایط تورمی که با آن روبرو بودیم و نیز تبدیل سرمایه،  باعث شد که عده‌ای از این موج استفاده کنند و منتفع شوند. نکته دوم بحث ثبت سفارش‌ها است و خودروهایی که کمتر کیفیت واقعی را دارند. بسیاری از خودروهایی که الان در ایران هست، خودروهای خلق‌الساعه هستند، یعنی قطعات آنها از قسمت‌های مختلف جهان جمع‌آوری و وارد بازار ایران شده، در نهایت با اسامی عجیب و غریب و با کمترین و نازلترین کیفیت به دست مردم می‌رسد.

وی گفت : مطلب مهم این است که بالاخره ارز و بودجه کشور در این مسیر خرج می‌شود اما اینکه پایان کار چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود، اظهرمن‌الشمس است. بنگاه‌هایی که ما اسم آنها را خودروسازی گذاشته‌ایم در حقیقت قطعه‌بندهای چینی هستند که قطعه‌ها را به هم وصل می‌کنند. اما در کشورهای دیگر خودروهای وارداتی با قیمت و شرایط بسیار مناسب عرضه می‌شوند.

عضو اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اکنون رقابت بین مردم برای دست‌یابی به خودرو، به رقابت بین شرکت‌ها برای رفاه بیشتر مردم رسیده‌ است، مثل افزایش گارانتی‌ها هاوال و ام جی که در مورد عراق گذاشته‌ شده با هدف جلب رضایت مردم ارائه می‌شود. همچنین، شرکت بی‌ام‌و در عراق حضور گسترده‌ای پیدا کرده‌ است، این شرکت محصول سری ۸ خود را به بازرگانان درجه یک تمام قسط و بدون بهره عرضه می‌کند. همچنین، شرکت‌های ژاپنی در بحث تعمیرات و گارانتی‌ها خدمات بسیار خوبی ارایه می‌دهند تا رضایت مردم را جلب و از خودروهای آنها استفاده کنند.

وی گفت: کسی نمی‌گوید خودروی چینی بد است، منتها خودروی چینی که وارد ایران می‌شود، در واقع یک خودروی عجیب و غریب و انگار تنظیم شده‌ که ارز مملکت را نابود کند. راهکار این است که عرضه و تقاضا در بازار حاکم شود، برای نمونه در بحث واردات (نه به صورت مافیایی)، با شفافیت خاصی سطح عرضه را به نوعی پوشش بدهد.

وی در ارتباط با رانت در حوزه خودرو گفت: همیشه در مورد خودرو کلید واژه رانت استفاده شده‌ است. مثلا، تیم ملی ما در بازی خود ۶ گل هم خورده، اما بازیکنان خودروهای چند ده میلیاردی وارد می‌کنند، علت این موضوع چیست؟ شفاف‌ترین و ساده‌ترین راه دستیابی به رانت در کشور ما متاسفانه خودرو است.

منبع خبر: رکنـا