کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا (ITC) حکمی صادر کرد که ممکن است باعث ممانعت از واردات ساعت هوشمند اپل شود.

 

 کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا (ITC) حکمی صادر کرد که ممکن است باعث ممانعت از واردات ساعت هوشمند اپل شود. این حکم بعد از آن صادر شد که دادگاه فهمید اپل واچ حق مالکیت فکری شرکت فناوری پزشکی مسیمو (Masimo) را نقض کرده‌ است.

ITC تصمیم قاضی را که در دی ماه سال گذشته اعلام شده بود، تأیید کرد. بر این اساس، اپل برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون به‌کمک نور، از پتنت ثبت‌شده‌ی شرکت مسیمو استفاده کرده است. مطابق اسناد رسمی، این حکم در حال حاضر در مرحله‌ی بررسی و تجدیدنظر قرار دارد.

اپل اختراع میلیاردر ایرانی را دزدید!

دولت جو بایدن تا قبل از اجرای ممنوعیت واردات، ۶۰ روز مهلت دارد که درباره‌ی وتو کردن این حکم تصمیم بگیرد؛ هرچند رؤسای جمهور گذشته‌ی ایالات متحده کمتر از وتو برای این دست ممنوعیت‌ها استفاده کرده‌اند. پس از پایان مرحله‌ی بررسی، اپل می‌تواند شکایت را به دادگاه استیناف فدرال آمریکا ارجاع دهد.

یکی از مدیران روابط عمومی اپل می‌گوید: «مسیمو به اشتباه تلاش می‌کند ابزاری که می‌تواند جان‌ انسان‌ها را نجات دهد را از میلیون‌ها مصرف‌کننده‌ی آمریکایی باز دارد، در حالی که خودش به‌سمت ساخت ساعت هوشمندی که از اپل الهام گرفته است، حرکت می‌کند. اگرچه تصمیم امروز تأثیر فوری بر فروش ساعت‌های هوشمند اپل ندارد، ما باور داریم که این تصمیم باید عوض شود و تلاش خود را برای تجدیدنظر ادامه خواهیم داد.»

جو کیانی، مدیرعامل مسیمو، گفت: «نظر ITC این پیام قدرتمند را می‌رساند که حتی بزرگترین شرکت فناوری آمریکا هم بالاتر از قانون نیست.»

جو کیانی، متولد شهر شیراز، که در ۹ سالگی با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد، اکنون شرکتی چند میلیارد دلاری در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی دارد.

در حکم ITC مشخص نشده است که کدام مدل‌های ساعت هوشمند اپل تحت‌تأثیر ممنوعیت قرار خواهند گرفت. شکوائیه‌ی مسیمو در سال ۲۰۲۱ ادعا کرد که اپل واچ سری ۶ سال ۲۰۲۰، اولین ساعت اپل با قابلیت اندازه‌گیری اکسیژن خون، مالکیت فکری این شرکت را نقض کرده است.

اپل دعوای قانونی مسیمو را فرار رو به جلو می‌داند

در شکایت مسیمو آمده است که ساعت‌های ناقض پتنت اپل، در چین ساخته شده‌اند. اپل از آن زمان به بعد بخشی از تولید ساعت‌های خود را به ویتنام منتقل کرده است.

اپل هم به‌صورت جداگانه از مسیمو به‌خاطر نقض حقوق مالکیت فکری، به دادگاه شکایت کرده است. اپل دعوای قانونی مسیمو را فرار رو به جلو به‌خاطر تولید اسمارت واچ کپی‌شده‌اش از اپل واچ خوانده است.

اپل در بهمن سال گذشته نیز به‌دلیل شکایت جداگانه‌ای درباره‌ی نقض حقوق مالکیت فکری شرکت فناوری پزشکی AliveCor، با ممنوعیت واردات اپل واچ از سوی کمیسیون تجارت بین المللی روبه‌رو شد، اما آن حکم را در روند مربوط به اعتبارسنجی پتنت‌های AliveCor تعلیق کرد.

گجت‌های پوشیدنی اپل شامل اپل واچ و هدفون ایرپاد در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۳ حدود ۸٫۲۸ میلیارد دلار درآمدزایی کردند.

خبرآنلاین

+