به گزارش زیرنویس از گلستان؛ قرار نیست جای دوری برویم، همینجا بیخ گوش ما، محله‌هایی وجود دارد که درصد برخورداری ساکنانش از بسیاری خدمات و امکانات رفاهی، عمرانی، تفریحی و حتی فرهنگی و اجتماعی نسبت به دیگر مناطق شهر پایین‌تر است. سال‌ها پروژه‌های بزرگ عمرانی و گردشگری، اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی سهم جنوب شهری‌ها […]

به گزارش زیرنویس از گلستان؛ قرار نیست جای دوری برویم، همینجا بیخ گوش ما، محله‌هایی وجود دارد که درصد برخورداری ساکنانش از بسیاری خدمات و امکانات رفاهی، عمرانی، تفریحی و حتی فرهنگی و اجتماعی نسبت به دیگر مناطق شهر پایین‌تر است. سال‌ها پروژه‌های بزرگ عمرانی و گردشگری، اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی سهم جنوب شهری‌ها (شمال شهر گرگان) و تا حدودی محله‌های مرکز شهر بود.

اگر قرار بود جشنواره‌ای هم برگزار شود ساکنان محله‌های بالای شهر دسترسی راحت‌تر و بیشتری برای حضور در این برنامه‌ها را داشتند. فراتر از آن حتی در زیباسازی مبلمان شهری هم این مردم پایین شهر بودند که کمترین نفع را از اقدامات شهرداری می‌بردند اما تغییر رویکرد در شهرداری گرگان سبب شده است تا این پروژه‌ها و برنامه‌ها سر از خیابان‌ها و محله‌های حاشیه‌نشین و کمتر برخوردار شهر سردربیاورد.

موضوعی که غفلت از آن در سال‌های گذشته زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به ویژه در مناطق کمتر برخوردار و محروم رقم زده، این در حالی است که توجه به این مناطق و اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ عمرانی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند زندگی شهروندان ساکن این مناطق را که دسترسی و سهم‌شان از خدمات و امکانات تفریحی و رفاهی، فرهنگی و آموزشی و غیره چندان زیاد نیست؛ دستخوش تحولات و تغییرات زیادی کند. توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و غیره می‌تواند پیامدهای اجرای چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی در این مناطق باشد.

در رویکرد جدید مدیریت شهری گرگان که « سیدالنگی» شهردار بر آن تأکید بسیاری کرده، ارائه خدمات عمرانی و زیرساختی، تنها برنامه و هدف شهرداری در محله‌های محروم نیست، بلکه ارتقای سطح فرهنگی و مشارکت اجتماعی در این مناطق نیز مورد توجه قرار دارد.  

موضوعی که در کشور نیز با راه‌اندازی ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار در حال پیگیری است و طبق آمارها تا کنون در کشور ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار با ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شناسایی شده که ۴۰ محله در استان گلستان وجود دارد و سهم گرگان بیش از ۲۰ محله است.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توانمندسازی این محله‌ها ۷ اقدام اساسی در زمینه‌های مسکن، سلامت و بهداشت، اشتغال، آموزش و تحصیل، تغذیه و پوشاک، ورزش و تفریحات و همچنین فرهنگ و مذهب مورد توجه قرار گرفته است.

اتفاقی که شامگاه پنج شنبه ( ۲۷ مهر) در گرگان با حضور وزیر کشور رخ داد، در راستای رویکرد فرهنگی اجتماعی مدیریت شهری گرگان و طرح توانمندسازی محله‌های محروم و کمتر برخوردار بود.

سرای محله « ملت» در پارک محله اسلام‌آباد گرگان با توجه به نیازهای این محله شکل گرفت که دارای مجموعه متنوعی از فعالیت‌ها از جمله خانه کودک، فضاهای کسب و کار، کتابخانه و فضایی برای ارائه آموزش‌های شهروندی است.

براساس گفته‌های شهردار گرگان رویکرد فعالیت سرای محله ملت، فرهنگی و اجتماعی بوده که امید است این مجموعه با اجرای برنامه‌های مختلف سبب ارتقای توانمندی و ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی بین ساکنان این محلات شود.

اتفاقی که با استقبال و تقدیر احمد وحیدی، وزیر کشور همراه بود و از شهرداری گرگان برای توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در محلات کمتربرخوردار تمجید کرد.

« محمدرضا سیدالنگی» شهرداری گرگان را پیشگام و پیشقدم در توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار استان عنوان و اظهار کرد: از ۴۰ محله کمتر برخوردار در استان گلستان تعداد ۲۳ محله در شهرستان گرگان قرار دارد که ۲۱ محله در بخش شهری گرگان و دو محله نیز در بخش روستایی واقع شده است.

شهردار گرگان با اشاره به سکونت حدود ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان در این محله‌ها گفت: ایجاد فضاهایی به منظور ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی این محله‌ها و همچنین بهبود شرایط اقتصادی شهروندان در این مناطق با ایجاد سراهای محلات و خانه‌های شهر در دستور کار قرار دارد.

افتتاح سرای محله ملت یک گام مهم به‌منظور توانمندسازی مناطق محروم و ایجاد رونق و امید در ساکنان این مناطق است و تداوم این اقدامات می‌تواند توسعه فرهنگی، اجتماعی و البته اقتصادی شهر و شهروندان را به همراه داشته باشد.

 

 

 

کرامتی/گلستان

منبع خبر: رکنـا