مجموعه تامین قطعات ابزارآلات صنعتی ابزارسپند با داشتن کادری مجرب در خدمت شما صنعتگران عزیز می باشد. شما صنعتگران عزیز می توانید برای کسب هر گونه اطلاعات بیشتر با مشاوران ابزار سپند تماس بگیرید. تراشکاری از یک ماشین تراش برای برداشتن براده از قسمت بیرونی و داخلی یک قطعه کار است. تراشکاری شامل یک کاتر […]

 

مجموعه تامین قطعات ابزارآلات صنعتی ابزارسپند با داشتن کادری مجرب در خدمت شما صنعتگران عزیز می باشد. شما صنعتگران عزیز می توانید برای کسب هر گونه اطلاعات بیشتر با مشاوران ابزار سپند تماس بگیرید.

تراشکاری از یک ماشین تراش برای برداشتن براده از قسمت بیرونی و داخلی یک قطعه کار است. تراشکاری شامل یک کاتر ثابت و بدون چرخش است، زیرا در چرخش، قطعه کار به جای ابزار می چرخد. ابزار تراش معمولاً از یک درج قابل تعویض در بدنه ابزار تراش تشکیل شده است. درج می تواند از جهات مختلفی متمایز باشد، از جمله شکل، جنس، پوشش و هندسه.

ابزارهای تراشکاری

ابزارهای تراشکاری ابزارهایی هستند که بر روی یک دستگاه CNC نصب می شوند که در تولید قطعات تراشکاری شده قابل استفاده است. آنها در امتداد محور تراش حرکت می کنند و مسیر آنها شکل نهایی قطعه کار را تعیین می کند.

چندین ماشین تراش CNC وجود دارند که هر نوع دارای ویژگی ها و طرح های منحصر به فردی است که عملیات برش تراش پشتیبانی شده و کاربردهای کامل را تعیین می کند. در نتیجه، انتخاب ابزار برش مناسب به درک عمیق این ابزار نیاز دارد.

عواملی که در انتخاب ابزار تراشکاری باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: نوع ماده در حال تراش، شکل داخلی و خارجی، مقدار براده برداری، پرداخت کاری سطوح قطعه و قابلیت های ماشین. در ادامه به توضیحی کامل در مورد یکی از ابزارهای مهم صنعتی یعنی سه نظام و چهار نظام دستگاه تراش می پردازیم.

سه نظام و چهار نظام تراشکاری

این ابزار جزو پر مصرف ترین ابزار آلات تراشکاری هستند که بر روی دستگاه های CNC و دستگاه تراش و… استفاده می شوند.

ابزاری که قطعه کار را در یک ماشین تراش یا ابزار مته نگه می دارد و دارای تعدادی فک قابل تنظیم است که به صورت هماهنگ و مستقل حرکت می کنند تا قطعه کار یا ابزار متمرکز شود سه نظام و چهار نظام تراشکاری گفته می شود. تفاوت بین سه نظام و چهار نظام در تعداد فک ها، شکل قطعات کاری که می توانند نگه دارند و دقت آنها نهفته است.

در حالی که چهار نظام دقت بالاتر و انعطافپذیری بیشتر برای نگهداری اشکال مختلف مانند سیلندر و ۴ ضلعی ارائه میکنند، سه نظام فک متمرکز بر خود هستند و نصب آن آسانتر است یک سه نظام برای کاربردهایی که شامل ماشینکاری قطعات کار استوانه ای ایده آل است.

این ابزارها بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه تراش است که برای نگه داشتن و چرخاندن یک قطعه کار در حین انجام عملیات تراش استفاده می شود. اجسام متقارن و نامتقارن را می توان توسط سه نظام و چهار نظام نگه داشت و مهمتر از همه، آنهایی که فاقد تقارن شعاعی هستند و علاوه بر ماشین های تراش، سه نظام و چهار نظام نیز معمولا در ماشین های فرز استفاده می شوند.

چاک ها توسط پیچ و مهره به دوک تراش متصل می شوند و صفحه پشتی روی دماغه دوک پیچ می شود.

اکثر سه نظام تراشکاری خود محور هستند و نیازی به تنظیم فردی فک ندارند. چرخاندن دنده باعث حرکت همزمان هر سه فک می شود و یک سوراخ برای تنظیم فک ها دارد.

سه نظام و چهار نظام تراشکاری

اجزای تشکیل دهنده سه نظام عبارتند از:

فک

پیچ حلزونی

قرقری

اما این در مورد چهار نظام صدق نمی کند. در چهار نظام تراشکاری هر فک باید به طور جداگانه تنظیم شود، که به هر فک اجازه می دهد تا دقت بیشتری نسبت به خود محور داشته باشد و بر روی چهار نظام ۴ عدد سوراخ است که هر سوراخ برای تنظیم و کنترل هر فک در یک زمان است. تراز کردن یک چهار نظام تراشکاری نسبتاً وقت گیرتر از سه نظام تراشکاری است، اما آنها انعطاف پذیری بیشتر و نیروی گیره قوی تری را ارائه می دهند که آنها را برای عملیات ماشینکاری سنگین ایده آل می کند.

این فک اضافی منجر به تفاوتهای مهم مختلف در نحوه عملکرد، توانایی، انعطافپذیری آنها میشود.

در حالی که چهارنظام برای کاربردهایی که نیاز به قابلیت اضافی کار بر روی قطعات کار با اشکال نامنظم دارند ایده آل است. سه نظام ها خود محور هستند و نیازی به تنظیم فردی فک ندارند. چرخاندن دنده باعث حرکت همزمان هر سه فک می شود.

انواع سه نظام و چهار نظام تراشکاری

انواع مختلفی از این ابزار ها وجود دارد :

چهار نظام مغناطیسی

چهار نظام ترکیبی

سه نظام و چهار نظام هیدرولیک

چهار نظام خراطی

چهار نظام مغناطیسی:

یک چهار نظام مغناطیسی برای سنگ زنی و چرخاندن استفاده می شود. در درجه اول برای نگه داشتن قطعات کار نازک ساخته شده از فلز استفاده می شود که نمی توان آنها را در یک چهار نظام معمولی جدا کرد. علاوه بر این، هنگامی که نیاز زیادی به علامت گذاری قطعه کار توسط فشار فک ها وجود دارد، ممکن است از یک چهار مغناطیسی برای کاهش خطر استفاده شود. قدرت نگهداری چاک توسط شار مغناطیسی تابش شده از آهنرباهای الکتریکی یا از آهنرباهای دائمی وارد شده در چاک به دست می آید. سپس، شار از قطعه کار عبور می کند و آن را می گیرد. در موقعیت خاموش، آهنرباها کنار گذاشته می شوند و در نتیجه آنها را با نگهدارنده های بسیار نفوذپذیر در تماس قرار می دهند.

سه نظام تراشکاری

چهار نظام ترکیبی :

فک هایی که از فولاد سخت ساخته شده است که شامل سه سطح داخلی و یک سطح بیرونی است. از آنجایی که فک می تواند معکوس شود، سطح بیرونی آن اغلب برای نگه داشتن قطعات بزرگتر کار استفاده می شود. به جای دیسک اسکرول از چهار پیچ استفاده می شود و هر چهار فک به طور مستقل باز می شوند.

چاک مستقل بدون استفاده از اسکرول کار می کند. فک ها در مسیرهای فک خود به طور مستقل حرکت می کنند تا قطعات کار نامتقارن را در خود جای دهند.

این فک های مستقل دقت و کنترل را برای کاربر تضمین می کنند. تنظیم طولانی تری لازم است تا اطمینان حاصل شود که هر چهار فک قطعه را دقیقاً همانطور که در نظر گرفته شده می گیرند. این نوع چاک ها معمولاً برای گرفتن مواد غیرمعمول سنگین و قطعات کار با شکل نامنظم استفاده می شوند.

سه نظام و چهار نظام هیدرولیک:

سه نظام و چهار نظام هیدرولیک از مهمترین ابزار های هستند که دستگاه تراش CNC کاربرد فراوانی دارد سه نظام و چهار نظام هیدرولیک دستگاه تراش برای باز و بسته کردن قطعات نیازی به آچار ندارد و مکانیزم باز و بسته شدن قطعات بصورت هیدرولیک و یا پنوماتیک بوده .

سه نظام های هیدرولیکی در طیف گسترده ای از صنعت به کار گرفته می شوند. خودرو سازی، ماشینکاری ، هوافضا و قالب سازی نمونه ای از حوزه هایی است که سه نظام و چهار نظام هیدرولیکی در آن کاربرد دارد.

چهار نظام خراطی:

استفاده از چهار نظام در دستگاه های خراطی کار خراطی را ساده و ایمن میکند. زمانی که نمیشود هر دو سمت قطعه کار را به مرغک خراطی متصل کرد ناچاریم یک سمت قطعه کار را به چهارنظام ببندیم و سمت دیگر رها باشد. البته چهار نظام خراطی در این هنر کاربرد های فراوانی دارد که کاربران با کسب دانش و مهارت از مزایای این محصول میتوانند حداکثر بهره را ببرند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با معرفی سه نظام و چهارنظام و بررسی تفاوت هایشان به شما در انتخاب آن ها کمک کنیم. برای خرید از فروشگاه ابزار سپند و کسب اطلاعات با مجموعه ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۷۴۳۷۲۳

www sepandtools.com

 

منبع خبر: رکنـا