مصطفی میرسلیم در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس درباره‌ی ادعای برخی از مسئولان شهرداری مبنی بر اینکه که با عقد قرارداد با چین امکان انتقال دانش فنی ضمن رفع نیاز مبرم مردم در بخش حمل و نقل عمومی حاصل شده و آن را افتخار قلمداد کرده‌اند؛ گفت: این افراد اغلب ناآگاهانه چنان ادعاهایی می […]

مصطفی میرسلیم در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس درباره‌ی ادعای برخی از مسئولان شهرداری مبنی بر اینکه که با عقد قرارداد با چین امکان انتقال دانش فنی ضمن رفع نیاز مبرم مردم در بخش حمل و نقل عمومی حاصل شده و آن را افتخار قلمداد کرده‌اند؛ گفت: این افراد اغلب ناآگاهانه چنان ادعاهایی می کنند و من امیدوارم خاطی یا خائن نباشند. وقتی مثلا دانش فنی ساخت بومی با بهترین کیفیت برای لکوموتیو قطار و واگن مترو در کشور وجود دارد و همین الان تولید می‌شود وارد کردن چنان محصولاتی نه افتخار است و نه مایه مباهات بلکه باعث شرمندگی است و ضمنا موجب دلسردی سازندگان داخلی می‌شود. وی در توضیح این مطلب افزود: نکته بدتر این است که برخی از همین افراد برای توجیه عملکرد باطل خود حاضر می‌‍شوند تولید داخلی را تحقیر و حتی تضعیف کنند و این روش قطعا در جهت خلاف رشد تولید داخل و مهار تورم است.

بیشتر بخوانید:

یک پدیده عجیب در تغییر حقوق کارمندان/ نرخ تورم ۴۶ درصد، افزایش حقوق ۲۰ درصد؟ / محمودی‌اصل: طبقه متوسط جامعه در حال محو شدن است

پیش‌بینی جالب یک اقتصاددان از قیمت ارز در بازار/ دلار تا پایان سال به چه عددی می‌رسد؟

وی تاکید کرد: من امیدوارم این افراد بیدار شوند و خود را از جذابیت‌های کاذب و گمراه کننده واردات کالاهای نو و کارکرده خارجی که فقط دربرگیرنده منافع کشورهای خارج و رونق بیشتر بازار کار آنها و عقب ماندگی بیشتر خود ما به قیمت فربه شدن دلالان است، برهانند.

واکنش تند میرسلیم به مسئولان شهرداری: واردات کالایی که در ایران هست افتخار ندارد، عامل شرمندگی است

وی که پس از بازدید از لکوموتیوسازی سخن می‌گفت، تاکید کرد: در کشور ما چند مجموعه صنعتی مشغول کار ساخت لکوموتیو و واگن هستند . کار طراحی عمومی لکوموتیو و مجموعه های مکانیکی و برقی و الکترونیکی آن برحسب نیاز مشتری به خوبی در این کارخانه انجام می گیرد و برای بخش‌هایی که امکان یا فرصت طراحی مستقل نبوده روش مهندسی معکوس را با موفقیت پیش برده‌اند به طوری که با جرات می توان گفت تسلط جامعی بر دانش و فناوری ساخت لکوموتیو و نیز واگن حاصل شده است.

وی تاکید کرد: لکوموتیو یا کشنده قطار و واگن مشتری خاص دارد مانند : بهره‌برداران از راه آهن و مترو و نیز برخی صنایع و معادن. اگر سفارش لازم از طرف این بهره برداران داده شود آنها قادرند نیازهای داخلی را با برنامه زمان‌بندی تامین کنند؛‌ در این صورت کارخانه می تواند با کیفیت مناسب و در محدوده زمانی معقول به نیازها پاسخ مثبت بدهد. ولی اگر بهره برداران ، خود، هدف تعریف شده‌ای نداشته باشند و به اضطرار بیفتند طبیعتا جوابگویی به آنها توام با شتابزدگی و مشکل می شود یا به کیفیت تولید لطمه وارد می آید. به نظر این جانب اگر بهره‌برداران با هدفگذاری مشخص و زمان‌بندی معین سفارش‌گذاری کنند کارخانه می تواند پاسخگوی نیازهای کمی وکیفی بهره برداران باشد.

او در پاسخ به سئوالی درباره‌ی میزان وابستگی به خارج در این صنعت گفت: به لحاظ مقیاس اقتصادی و برای حفظ رقابت پذیری ، بهتر است به صورت داهیانه از قابلیتهای جهانی استفاده شود ولی به دلیل تحریم‌های ظالمانه ای که بر کشور ما اعمال شده است امکان استفاده از تمام قابلیت‌های بازار جهانی برای ما وجود ندارد و ناگزیر باید برخی از قطعات تخصصی را با هزینه گزاف، خودمان درست کنیم یا از طرق غیر متعارف از خارج تامین کنیم که در هر دو روش بر قیمت تمام شده اثر می گذارد. اما در کل ما به خودکفایی نزدیکیم.

او درباره‌ی دلیل رغبت برخی از دستگاه‌های عمومی به واردات و تامین از خارج نیز گفت: دلیل این اتفاق اول عدم اطلاع از قابلیت‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور ایجاد شده و اغلب نتیجه فعالیت‌های دانش بنیان است.

البته فقدان کیفیت لازم در مورد برخی تولیدات داخلی به لحاظ تاثیر قهری محدودیت‌های ناشی از تحریم و شیرین بودن سفارش به خارج برای برخی از مسئولان به دلیل سفر به خارج و جذابیت‌هایی که به صورت انحرافی در معاملات ارزی و سفارش به خارج وجود دارد نیز موثر است.

او گفت: خودباختگی برخی از مسئولان و خیانت برخی از واسطه ها و دلالان و حرص و طمع بعضی از واردات‌چی‌ها و ایادی آنها نیز عامل بزرگ دیگر است.

۲۲۳۲۲۳

منبع: خبـرآنلاین