در باشگاه استقلال که قلعه‌نویی سال‌ها در آن حضور داشت، چه بلایی بر سر تیم‌های پایه آمد؟ او بهتر از هر کسی می‌داند فوتبال پایه در ایران به حال خود رها شده و ریشه‌هایش از بین رفته‌اند.

تیم ملی امید, فوتبال, قلعه نویی - با عرض معذرت، مخالفیم آقای قلعه‌نویی؛ مخالف!

امیر قلعه‌نویی همچنان در محافل رسمی از پاسخ‌گویی به منتقدان دست برنمی‌دارد و هر بار جوابی به افرادی می‌دهد که نکته‌هایی درباره وضعیت تیم ملی ایران مطرح می‌کنند.

این بار قلعه‌نویی در در مراسم بدرقه تیم نوجوانان به جام جهانی زیر ۱۷ سال به عنوان یکی از سخنرانان، خطاب به حضار از ایراد بزرگ پیرشدن سن تیم ملی بزرگسالان سخن گفت. قلعه‌نویی پشتیبانی‌سازی را خارج از حیطه وظایف خود و تیم ملی عنوان کرد؛ او گفت در تیم ملی ما باید محصول را حاضر و آماده تحویل بگیریم و از آن استفاده کنیم.

در این بحث، شاید بشود حق را به قلعه‌نویی داد؛ به‌ویژه در کشورهایی که فوتبال را از پایه می‌سازند و به ریشه‌ها توجه دارند اما چه کسی بهتر از قلعه‌نویی می‌داند در فوتبال ایران، «فوتبال پایه» به حال خود رها شده و ریشه‌هایش نیز از بین رفته‌اند؟ در باشگاه استقلال که قلعه‌نویی سال‌ها در آن حضور داشت، چه بلایی بر سر تیم‌های پایه آمد؟ آیا او از حسن روشن که بارها در این زمینه هشدار داد، هیچ سوالی ندارد؟

در ماجرای تیم امید که قلعه‌نویی می‌گوید بعدا خواهد گفت چرا نتیجه نگرفته، چه بازیکنان و محصولاتی کشف شد؟ نتایج اسفناکی که این تیم کسب کرد، آیا سرمربی تیم ملی را به استفاده از محصولاتش ترغیب می‌کند؟

در فوتبالی که شلم شورباست، قطعا سرمربی تیم ملی وظایفی منحصر به فرد دارد؛ درست مثل دوران کارلوس کیروش که وقتی برای نخستین بار سکان هدایت تیم ملی را در دست گرفت، با هادی عقیلی، خلعتبری، رحمتی و بازیکنانی از این سیاق مواجه بود. او چگونه تیم ملی را به طور کامل شخم زد و محصولات فوتبال ایران را در داخل و خارج، به تیم ملی تقدیم کرد؟ همان بازیکنانی که امروز قلعه‌نویی به حضورشان در تیم ملی افتخار می‌کند، از کجا آمدند و پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را بر تن کردند؟

این‌که تیم ملی نباید بازیکن بسازد و از محصولات تیم‌های پایه استفاده کند یک بحث عادی و رایج است؛ می‌توانیم با آن موافق یا مخالف باشیم اما شهامت استفاده از بازیکنانی که در لیگ‌های مختلف می‌درخشند و وارد کردن آن‌ها به چرخه فوتبال ملی، چطور؟ این شهامت در وجود چه کسانی باید شعله‌ور شود؟

گیریم که این جام ملت‌ها و آن جام جهانی را با همین بازیکنان که کیروش در تیم ملی به آن‌ها میدان داد پشت سر بگذاریم، اما برای جام‌های بعد باید چه کنیم؟ آن محصولات مدنظر قلعه‌نویی، کی و چه وقت به تیم ملی اضافه می‌شوند؟

منبع: خبـر ورزشی