به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ مهندس علی موذنی، مدیر پروژه های توسعه ای (PMO) پتروپالایشگاه اصفهان در خصوص طرح های توسعه ای این مجتمع اظهار داشت: طرحهایی که در پالایشگاه اصفهان در حال اجرا است، شامل طرحهای زیست محیطی و پروژه های کیفی سازی است و با برنامه ریزی که در کل پالایشگاه اصفهان در […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ مهندس علی موذنی، مدیر پروژه های توسعه ای (PMO) پتروپالایشگاه اصفهان در خصوص طرح های توسعه ای این مجتمع اظهار داشت: طرحهایی که در پالایشگاه اصفهان در حال اجرا است، شامل طرحهای زیست محیطی و پروژه های کیفی سازی است و با برنامه ریزی که در کل پالایشگاه اصفهان در مرحله اول انجام شده، پالایشگاه اصفهان از تولید محوری محض به سمت پروژه محوری ارتقا یافته است. 

موذنی افزود: در حال حاضر ۴۵۲ مورد پروژه در کلیه معاونتها و شرکتهای تابعه تعریف شده که دو تا از مهمترین پروژه ها RHU ((گوگرد زدایی از ته مانده برج تقطیر)  و RFCC (واحد فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال) است. پروژه RHU در جهت کاهش ته ماند برجهای تقطیر برنامه ریزی شده است.

 مدیر پروژه های توسعه ای پتروپالایشگاه اصفهان تصریح کرد: با بهره برداری و تولید RHU  و RFCC  در مجموع حدوداً ۱۲.۵ میلیون لیتر بنزین و حدود ۱ میلیون لیتر گازوئیل پالایشگاه اصفهان را افزایش خواهد داد. شایان ذکر است که ظرفیت بنزین تولید هم اکنون ۱۴ میلیون لیتر در روز و گازوئیل ۲۶ میلیون لیتر در روز است. در حال حاضر ناترازی که در مصرف سوخت کشور وجود دارد را ما می ‌توانیم، با اجرای این دو پروژه که تا انتهای ١۴٠۵ به بهره برداری می رسد، تراز کنیم.

موذنی در خصوص تامین مالی دو پروژه  RHU و RFCC  و نرخ بازگشت سرمایه آنها گفت: در بحث مالی این پروژه، صد در صد توسط خود پالایشگاه تامین می شود و پروژه های پالایشی RHU  و RFCC  در مجموع حدود ۱.۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و نرخ بازگشت سرمایه برای RHU، ۴ سال و برای RFCC  حدود ۳.۸ سال خواهد بود.

مدیر پروژه های توسعه ای پتروپالایشگاه اصفهان در خصوص پیشرفت RHU  تصریح کرد: این پروژه از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ شروع شده و در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ تن تجهیز وارد سایت و نصب شده، و کل عملیات بتنی، سیویل و استیل استراکچر ما تا انتهای ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است. 

موذنی ادامه داد: برنامه ریزی شده که اولین ترین واحد RHU  در اسفند ماه ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد، البته در صورتی که ما بتوانیم یک سری از تجهیزاتی که گلوگاه مان هستند مثل رآکتورها که ۵ رآکتور ما وارد بشود، ما این آمادگی را داریم که در اسفند ۱۴۰۳ ، بهره‌ برداری ترین یک RHU را داشته باشیم. یعنی ما تقریبا می ‌توانیم کاری را که در DHT در ۸ سال انجام دادیم، در عرض ۲ سال در RHU  انجامش  ‌بدهیم.

مدیر پروژه های توسعه ای پتروپالایشگاه اصفهان در مورد میزان درآمدزایی این پتروپالایشگاه با بهره برداری از واحدهای RHU و RFCC  گفت: در RHU  حدود ٣١۵ میلیون دلار در سال و در RFCC  پالایشی حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال درآمد خواهیم داشت، ولی زمانی که واحدهای پتروشیمی ما که برنامه ریزی شده تا انتهای ۱۴۰۷ راه اندازی بشود، در آن زمان از واحد های پتروشیمی مان حدود ۲ میلیارد دلار در سال درآمد خواهیم داشت.

موذنی در مورد پروژه KHT اظهار داشت: درخصوص پروژه KHT  که یکی از پروژه های کیفی سازی است، ما نفت سفید مان  را که در حال حاضر بیش از PPM ۱۵۰۰ گوگرد دارد با اجرای این طرح  به زیر PPM ١٠ کاهش پیدا می کند. این پروژه در پایان اردیبهشت ماه امسال با حضور آقای سالاری معاون وزارت نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش آغاز شد. در حال حاضر بیش از ۶٠ درصد پیشرفت دارد و طبق برنامه‌ ریزی ‌انجام شده تا انتهای دی ماه امسال به پیش راه اندازی برسد و در ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ بهره ‌برداری رسمی بشود.

مدیر پروژه های توسعه ای پتروپالایشگاه اصفهان در مورد تولید نفت کوره در این مجتمع بر اساس استانداردهای IMO گفت: نفت کوره ما در حال حاضر بیش از ۳.۵ درصد PPM دارد ولی با اجرای طرحهای RHU  و RFCC به زیر ۰.۵ درصد خواهد رسید.

بهمن راعی/اصفهان

منبع خبر: رکنـا