رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ایرانیان جزو بالاترین افراد در مصرف خودسرانه دارو هستند و یکی از علل مصرف خودسرانه دارو، مشکل اقتصادی است که نمی‌توانند به دکتر مراجعه کنند.

به گزارش زیرنویس، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز سه شنبه ۹ آبان در نشست خبری «رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت» با محوریت تشخیص تداخلات دارویی، بیان داشت: سه دانشگاه شهید بهشتی، تهران و ایران در این سمینار مشارکت دارند که در سمینار پیشرو تشخیص مداخلات دارویی و استفاده از هوش مصنوعی برعهده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تداخلات دارویی از مهمترین مسائل پزشکی است و سومین علت مرگ مسمومیت دارویی مربوط به تداخلات دارویی است.

زالی یادآور شد: بالارفتن سن  عاملی در تداخلات دارویی است  و ۱۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال در آمریکا دچار تداخلات دارویی هستند.

وی متذکر شد: اگر بیماری ۵ دارو همزمان دارو مصرف کند مصرف چند دارویی است و یکی از عوامل بستری در بیمارستان همین موضوع است و اگر علت بستری تداخل دارویی باشد بین سه تا یک هفته بستری اضافه می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ایرانیان جزو بالاترین افراد در مصرف خودسرانه دارو هستند و یکی از علل خودسرانه مصرف دارو مشکل اقتصادی است که نمی توانند به دکتر مراجعه کنند.

 خانه مردم هیچ کشوری به اندازه مردم ایران مملو از دارو نیست

وی تصریح کرد: به دلیل همین مشکلات اقتصادی، نظم دارویی برای مصرف کننده ایجاد می کند و خانه مردم هیچ کشوری به اندازه مردم ایران مملو از دارو نیست وجود دارو در خانه عامل مهمی در مصرف خودسرانه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز کرد: وقتی پرونده سلامت ایرانیان تکمیل شود پزشک به نوع مصرف و میزان آن توسط بیمار آگاهی پیدا می‌کند و از تداخلات دارویی جلوگیری می کند.

زالی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ نوع دارویی بدون نسخه در داروخانه ها توزیع می‌شود،گفت: ممکن است مصرف همزمان این داروها با داروهای دیگر تداخل ایجاد می کند.

وی با اشاره به وجود تداخل دارویی گیاهی با داروهای شیمیایی، بیان داشت: دارویی مانند شیرین بیان برای معده مطلوب است اما همین دارو باعث افزایش فشار خون شده و مصرف همزمان آن تداخل دارویی ایجاد می کند.

وی با اشاره با اهمیت تداخلات دارویی با غذا، خاطرنشان کرد: برای نمونه مصرف همزمان داروها با چای درست نیست و دارو اثر نخواهد داشت.

زالی افزود: سرانه مصرف دارو در ایران زیاد ودر نتیجه تداخلات دارویی نیز بالاست و شایعترین مسمومیت داروها بوده و ۴۰ درصد مسمومیت مربوط به داروها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه مصرف خودسرانه قطره چشمی و آنتی بیوتیک ها در ایران غوغا می‌کند، افزود: در بخش مراقبتی ویژه در ایران متوسط میزان مصرف دارو ۷ دارو بوده است.

وی یادآور شد: تداخلات دارویی روز به روز درحال افزایش است و اهمیت هوش مصنوعی زیاد است و امروزه حوزه دارویی از هوش مصنوعی خیلی استفاده می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد:یک دارو ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می گیرد تا وارد مسیر مصرف شود اما هوش مصنوعی این راه را میانبر می کند.

 به زودی اولین دارو با کمک هوش مصنوعی وارد بازار می‌شود

وی ادامه داد: در آینده نزدیک اولین دارو با کمک هوش مصنوعی وارد بازار می شود که مربوط به فیبروز ریوی است.

زالی سنتز دارو، ساخت دارو و پیش بینی اثر بخشی دارو و… را از جمله فواید هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: با آمدن میکرو ربات‌ها در آینده نزدیک با تحولی زیادی در داروها از جمله داروهای سرطانی و ام اس ایجاد می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: هوش مصنوعی می تواند در خصوص دارو چندین پارامتر را مورد بررسی قرار دهد.

زالی با بیان اینکه هوش مصنوعی نمی تواند لحظه ای عوارض دارویی را نشان دهد، تصریح کرد: هوش مصنوعی با استفراغ و تحلیل داروها قادر است تداخلات دارویی را پیش بینی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کار شبکه عصبی مصنوعی در هوش مصنوعی را تهیه الگوریتم ها را فراهم می کنند که آینده نگری را در این خصوص یعنی داروها را پیش بینی می کند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی قدرت یادگیری داشته و بازیابی از مغز است، بیان داشت: امروز یک شبکه های پیچشی عصبی آمده که دنیای دارویی آن استفاده می کند. الان در دنیای امروزی ۵۰ تریلیون داده های دیجیتالی در حال چرخش است؛ ضمن اینکه کل داده ای دیجیتالی هر دوسال دوبرابر می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کفت: هوش مصنوعی تنها کمکیار پزشک هستند و اصلا جای پزشک را نمی گیرند.

زالی با اشاره به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی ،خاطرنشان کرد: لباس های پوشیدنی هوش مصنوعی می تواند حالت های مختلف بیمار را بررسی کرده و مثلا کاهش ضربان قلب ،فشار خون و ..‌.مشخص می کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار مسمومیت داشتیم ،گفت: داروهای آرام بخش، مخدر و آنتی‌بیوتیک ها از جمله داروهای است که میزان مسمومیت دارویی را زیاد به دنبال داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ایرانی ها در جهان جزو خودسرانه‌ترین افراد در مصرف داروهستند، گفت: خانه های ایرانی تبدیل به قفسه‌هایی از دارو شده است.

منبع خبر: رکنـا