آمار تلخ تجارت خارجی در ۷ ماه گذشته؛ واردات بدجوری سبقت گرفت!
آمار تلخ تجارت خارجی در ۷ ماه گذشته؛ واردات بدجوری سبقت گرفت!

بررسی آمار تجارت خارجی کشور در هفت ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد که آمار واردات به کشور حدود هشت میلیارد دلار بیشتر از صادرات است.   بررسی تجارت خارجی ایران در هفت ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد که واردات کالا سبقت تندی از صادرات گرفته است. در هفت ماه گذشته سال، ۲۸.۳ میلیارد دلار صادرات […]

بررسی آمار تجارت خارجی کشور در هفت ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد که آمار واردات به کشور حدود هشت میلیارد دلار بیشتر از صادرات است.

- آمار تلخ تجارت خارجی در ۷ ماه گذشته؛ واردات بدجوری سبقت گرفت!

 

بررسی تجارت خارجی ایران در هفت ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد که واردات کالا سبقت تندی از صادرات گرفته است. در هفت ماه گذشته سال، ۲۸.۳ میلیارد دلار صادرات و ۳۶ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم. به عبارتی هشت میلیارد دلار کسری تجاری. میزان صادرات کشور در هفت ماه ابتدایی سال نسبت به سال قبل نیز از لحاظ ارزش یک درصد کاهش نشان می دهد و واردات نسبت به همین مقیاس زمانی بیش از ۱۲% افزایش داشته است.

مجمع فعالان اقتصادی با انتقاد از عدم تغییر سیاست‌ها در قبال تراز تجاری کشور، در خصوص تجارت خارجی ایران با قفقاز در شش ماهه ابتدایی سال نیز آمار جالبی را منتشر کرد.

تجارت ۶ ماهه نخست ایران با سه کشور ارمنستان، آذربایجان و گرجستان یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۱۶۰ تن به ارزش ۶۶۶ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۶۷۸ دلار بوده که ۲۴ درصد در وزن و ۱۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

صادرات به این سه کشور یک میلیون و ۲۶۵ هزار ۷۵۷ تن به ارزش ۵۵۲ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۱۰۰ دلار بوده که با رشد ۲۵ درصدی در وزن و ۱۴ درصدی در ارزش همراه بوده‌است. صادرات به آذربایجان ۳۸۱ هزار و ۴۷۳ تن به ارزش ۲۶۲ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۹۹ دلار با رشد ۲ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش، ارمنستان با ۶۴۹ هزار و ۳۹۰ تن به ارزش ۱۹۴ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۷۵ دلار، با رشد ۴۹ درصدی در وزن و ۶ درصدی در ارزش، گرجستان هم ۲۳۴ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش ۹۴ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۶۲۶ دلار و رشد ۱۸ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش بوده‌ است.

 

منبع: اطلاعات انلاین