به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، محرومیت، فقر ، شرایط اقلیمی و نبود بسیاری از حداقل های زندگی، همیشه با مردم منطقه سیستان و بلوچستان بوده است. هوتگ یا هوتک ، گودالی حفر شده برای ذخیره آب است. هوتگ ها، منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی هستند؛ اما مدت هاست به چاله ای برای مرگ یا آسیب دیدن […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، محرومیت، فقر ، شرایط اقلیمی و نبود بسیاری از حداقل های زندگی، همیشه با مردم منطقه سیستان و بلوچستان بوده است.

هوتگ یا هوتک ، گودالی حفر شده برای ذخیره آب است. هوتگ ها، منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی هستند؛ اما مدت هاست به چاله ای برای مرگ یا آسیب دیدن افراد از جمله کودکان تبدیل شده اند. هوتک ها، محلی برای زندگی گاندوها هستند. گاندو، کروکودیل کوچکی است که تاکنون موجب قطع عضوهای زیادی را داشته است.

قربانیان خردسالی که طعمه‌ بی رحمی گاندوها می شوند، یا در هوتک ها غرق.

قرار بود ۴۵ هوتک پر خطر ایمن سازی شوند که فقط به ۸ تا از آنها رسیدگی شد

ساجد جوهر، عضو شورای شهر شهرستان دشتیاری در گفت و گو با زیرنویس در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی و ایمن سازی هوتک ها گفت: قرار بر این بود ۴۵ هوتک خیلی خطرناک که نزدیک مدرسه هستند از ۲۸۰ هوتک بخش مرکزی شهرستان دشتیاری فنس کشی شود. از آن ۴۵ تا که در محدوده مدرسه بودند؛ فقط هشت تا از آنها ایمن سازی شده اند.

وی در ادامه افزود: قرار بر این بود بعضی هوتک ها نیز پر شود؛ ولی هیچ یک از قول ها عملی نشد. همه این قول ها برای امسال بودند. پولی از شرکت نفت برای ایمن سازی داده شده است که استاندار سیستان و بلوچستان و مسئولانی از بنیاد مسکن و… در جلسه حضور داشتند که اتفاق خاصی هم نیفتاد.

معلوم نیست پول ایمن سازی هوتک ها را چه کار کرده اند!

ساجد جوهر تاکید کرد: بین مردم روستاها هم انتظاراتی ایجاد شده است که هوتک ها ایمن سازی می شوند، ولی الان کار از پیش نمی رود.

او در ادامه گفت: من نمی دانم بودجه را چه کردند. استانداری پای کار ایمن سازی هوتک ها نیامد.

۹۹ درصد قربانی های هوتک ها دانش آموزان هستند

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه ۹۹ درصد قربانی های هوتک ها، بچه ها و دانش آموزان هستند، گفت: ما کمبود فضای آموزشی داریم. برخی از مدارس نزدیک هوتک ها ساخته شده اند و به دلیل همان کمبود هم نمی توان برای جا به جایی دانش آموزان اقدامی کرد. این ۴۵ هوتک پر خطر، در مجاورت مدارس و خیلی خطرناک هستند و حتما باید ایمن سازی شوند.

او افزود: متهم اصلی ایمن نشدن هوتک ها، همه هستند. از من در شورای شهر گرفته تا بخشدار و فرماندار و… همه مقصر ایمن نشدن هستند. وزارت نفت کمکی کرد ولی اگر این کمک ادامه داشته باشد. یک ماه پیش از بنیاد مسکن پیگیری کردم تا ببینم ماجرا چه شد؟ آنها گفتند بر اساس بودجه ای که به ما رسیده است کارهایمان را انجام داده ایم ولی اینکه این ۴۵ تا چه زمانی تکمیل می شود، مشخص نیست.

هزینه ایمن سازی هر هوتک چقدر است؟

لازم به ذکر است سال گذشته، مسئول ایمن سازی هوتک ها و نقاط پر خطر جنوب سیستان و بلوچستان ، به خبرنگار زیرنویس گفته بود که باید مبلغی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای ایمن سازی هر هوتک هزینه شود که به نظر می رسد امسال این رقم افزایش داشته باشد. 

منبع خبر: رکنـا