فرشید کریمی: فدراسیون بین المللی موی تای در بخش داوری دست به تغییر نسل زده است/ داوران ما نباید از قافله عقب بمانند فرشید کریمی داور بین المللی موی تای کشورمان که در مسابقات اخیر جهانی به میزبانی ترکیه قضاوت کرده بود، در گفت وگویی اظهار داشت: موی تای مدتهاست که در کمین ورود به […]

فرشید کریمی: فدراسیون بین المللی موی تای در بخش داوری دست به تغییر نسل زده است/ داوران ما نباید از قافله عقب بمانند

فرشید کریمی داور بین المللی موی تای کشورمان که در مسابقات اخیر جهانی به میزبانی ترکیه قضاوت کرده بود، در گفت وگویی اظهار داشت: موی تای مدتهاست که در کمین ورود به المپیک به سر می برد، از همین رو فدراسیون بین المللی این رشته یعنی IFMA در بخش داوری دست به تغییر نسل زده و علاوه بر آن، قوانین مسابقات خود را با تغییرات گسترده ای همراه کرده است . به همین خاطر داوران ما نباید از قافله عقب مانده و ضروری است که از تغییر قوانین با خبر بوده و به روز باشند.

کریمی که خود از قهرمانان اسبق موی تای محسوب شده و در سوابقش عناوین مهمی چون مدال نقره و برنز مسابقات جهانی در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، مدال نقره مسابقات آزاد اروپا ۲۰۰۶ آلمان و مدال برنز رقابتهای جهانی تایلند در سال ۲۰۰۶ به چشم می خورد، سپس درباره سطح کیفی این دوره از مسابقات  جوانان جهان و همچنین نحوه قضاوتها عنوان کرد: استقبال بی سابقه ای از این رقابتها به عمل آمده بود و اکثر ورزشکاران از آمادگی و قدرت بدنی بالایی برخوردار بودند که این مساله حساسیت مبارزات را بیشتر و کار داوران را سخت تر کرده بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه ایفما توجه ویژه ای به سلامت ورزشکاران جوان دارد، قوانین سختگیرانه ای در جهت پیشگیری از آسیب دیدگی در این بخش لحاظ کرده که تمامی داوران ملزم به رعایت و اجرای آنها هستند. با این وجود در برخی موارد اشتباهاتی رخ داد که آن هم طبیعی است. بالاخره داور هم انسان است و می تواند خطا کند. اما در کل می توان به تیم داوری این دوره از رقابتهای جهانی نمره قبولی داد.

وی همچنین در مورد دستاوردهای بدست آمده در مسابقات اخیر نیز عنوان کرد: داوران ایرانی در رویداد جهانی ترکیه حضور پررنگ و تاثیرگذاری داشته و مبارزات حساس و مهمی را قضاوت کردند که این امر نشان از اعتماد فدراسیون جهانی به داوران کشورمان است. علاوه بر آن در جریان مسابقات برای بنده و همچنین بهزاد رخنه رییس کمیته داوران موی تای ایفما در کشور این امکان فراهم شد تا به عنوان اولین داوران ایرانی در دوره داوری حرفه ای موی تای WMC شرکت و  مدرک خود را دریافت کنیم. در اینجا جا دارد از آقای جواد نصیری  مدیریت موی تای ایفما در کشور که حمایت قابل توجهی از داوران این رشته در ایران داشته و در حقیقت بهای زیادی به آنها داده است، تشکر کنم. ضمنا وظیفه می دانم از عبدالحلیم برازنده داور ایرانی و از نفرات تاثیرگذار ایفما در بخش داوری که همواره در جریان مسابقات مهم، حمایتهای وی شامل حال کل کاروان اعزامی ایران شده است، قدردانی ویژه کنم.

کریمی که در رقابتهای بین المللی اخیر در کشور ارمنستان هم به عنوان تنها داور ایرانی به قضاوت پرداخته بود سپس توضیح داد: این مسابقات در دو بخش حرفه ای و آماتور انجام گرفت و بنده در هر دو بخش به قضاوت پرداختم. در این مسابقات ۸ بازی حرفه ای برگزار شد که در ۵ تای آنها من به عنوان داور وسط حاضر بودم و در پایان نیز از سوی رییس فدراسیون موی تای ارمنستان نیز مورد تقدیر قرار گرفتم.

سرمربی اسبق تیم های ملی نوجوانان و جوانان ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم  شرایط این رشته در کشور به گونه ای پیش رود که با حمایت و توجه مسئولان بتوانیم دوباره به روزهای اوج خود بازگشته و موفقیتهای بیشتری در عرصه های بین المللی کسب کنیم. هرچند که در شرایط فعلی نیز با وجود محدودیتها و بی مهری ها توانسته ایم برای ورزش کشور آبروداری کرده و افتخارات ارزشمندی کسب کنیم که مثال بارز آن کسب مدال طلای بازی های جهانی رزمی یا همان کامبت گیمز توسط مسعود عبدالمالکی است.

موی تای

منبع خبر: رکنـا