تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت نوجوانان/ دلیل شکایت آمریکا از متا چیست؟
تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت نوجوانان/ دلیل شکایت آمریکا از متا چیست؟

با گسترش استفاده روزمره از تلفن همراه و اینترنت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش پیداکرده است. طبق تحقیقات مرکز پژوهشی آمریکایی «پیو ریسرچ»، ۸۴ درصد از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی جوانان بین ۱۹ تا ۲۹ ساله هستند. حالا ۴۱ ایالت آمریکا از شرکت متا، مالک سکو‌های اینستاگرام، واتس‌آپ و فیس‌بوک به دلیل آسیب ناشی از سلامت […]

- تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت نوجوانان/ دلیل شکایت آمریکا از متا چیست؟

با گسترش استفاده روزمره از تلفن همراه و اینترنت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش پیداکرده است. طبق تحقیقات مرکز پژوهشی آمریکایی «پیو ریسرچ»، ۸۴ درصد از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی جوانان بین ۱۹ تا ۲۹ ساله هستند. حالا ۴۱ ایالت آمریکا از شرکت متا، مالک سکو‌های اینستاگرام، واتس‌آپ و فیس‌بوک به دلیل آسیب ناشی از سلامت روان جوانان شکایت کردند. 

سناتور‌های آمریکایی از متا شکایت کردند

۴۱ ایالت آمریکا با ثبت شکایت جدیدی علیه متا ادعا کردند که این شرکت برای کسب سود بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌آپ سلامت و ایمنی کاربران جوانش را به خطر می‌اندازد. در این شکایت استدلال شده متا به‌طور غیرقانونی مردم را در مورد آسیب‌هایی که محصولاتش مانند فیسبوک و اینستاگرام می‌تواند برای کودکان و نوجوانان به‌همراه داشته باشد، گمراه کرده است. به گفته آن‌ها، متا با اجرای یک مدل کسب‌وکار که زمان صرف‌شده کاربران در سکو‌ها را به حداکثر می‌رساند، در زمینه سلامت روان جوانان نوعی بحران ایجاد کرده است.

در بخشی از شکایت سناتور‌های آمریکایی از شرکت متا آمده است: متا در طول دهه‌های گذشته، واقعیت‌های روانی و اجتماعی نسلی از جوانان آمریکایی را به‌شدت تغییر داده است.

به گفته این سناتورها، متا به‌طور آگاهانه ویژگی‌ها و مشوق‌هایی را در سکو‌های خود قرار داده است که در بین کاربران جوان رفتار‌های مضر را رواج می‌دهند؛ مثل اجازه دادن به لایک در پست‌ها و عدم حذف محتوای مربوط به غذاخوردن پرخاشگرانه.

بااین‌حال، متا اتهامات را رد کرده است. کرنشاو، سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای گفت: در ارائه تجربیات مثبت و ایمن به نوجوانان که دادستان‌های کل نیز خود را نسبت به اجرای آن‌ها متعهد می‌دانند، سهیم هستیم و اکنون بیش از ۳۰ ابزار برای پشتیبانی از نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها معرفی کرده‌ایم. ناامید شده‌ایم که دادستان‌های کل به جای همکاری با شرکت‌های سراسر صنعت به‌منظور ایجاد استاندارد‌های مشخص و متناسب با سن افراد در مورد بسیاری از اپ‌ها که نوجوانان از آن‌ها استفاده می‌کنند، این مسیر را انتخاب کرده‌اند.

سناتور‌ها درباره شبکه‌های اجتماعی و سلامت روانی کودکان و نوجوانان چه می‌گویند؟ 

طبق یک نظرسنجی از مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، ۵۷ درصد از دختر‌ان و ۲۹ درصد از پسر‌ان به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی احساس غمگینی می‌کنند. 

برایان شاتس، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا درباره الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی گفت: برانگیختن احساسات کودکان و نوجوانان در الگوی تجاری این شبکه‌ها نهادینه شده است. 

سناتور تام کاتن، دیگر نماینده جمهوری خواه مجلس سنای هم درباره استفاده از نوجوانان ازین شبکه‌ها گفته بود که اگر در دنیای واقعی اجازه انجام هر کاری را به فرزندان خود نمی‌دهیم پس چرا به آن‌ها اجازه دهیم در دنیای دیجیتال این رفتار‌ها را انجام دهند؟

ویوک مارتی، رئیس سپاه ویژه خدمات بهداشت عمومی آمریکا هم گفته فضای غیر واقعی و تحریف شده رسانه‌های اجتماعی عموماً به بسیاری از کودکان آسیب می‌رساند.

قانون ایمنی برخط کودکان و نوجوانان در آمریکا

نمایندگان مجلس سنا در حالی از شرکت متا مالک سکو‌های اینستاگرام، فیس بوک و واتس آپ شکایت می‌کنند که پیشتر قانون ایمنی برخط کودکان و نوجوانان در آمریکا را ارائه کرده بودند. قانونی که بر اساس آن کودکان زیر ۱۳ سال از استفاده از شبکه‌های اجتماعی منع می‌شدند، نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ سال برای ایجاد حساب کاربری به رضایت والدین خود نیاز دارند و شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند به کاربران زیر ۱۸ سال بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی محتوای مورد علاقه شان را نشان دهند تا اعتیاد کاربران فضای مجازی را به سکو‌های خود افزایش دهند.

منبع: آنا

+