درحالی‌که تنها یک روز به سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان باقی‌مانده، گمانه‌زنی‌ها پیرامون این موضوع در بسیاری از کشورهای عربی و غربی داغ شده است. آن طور که در خبرها آمده اکانت توییتری حزب‌الله خطاب به اسرائیل نوشته که زمان زیادی ندارید. همچنین شبکه المیادین اعلام کرده خاورمیانه به‌روز جمعه چشم دوخته و […]

- بازار دلار در انتظار روز موعود حزب‌الله / فنر قیمت طلا و سکه در رفت 

درحالی‌که تنها یک روز به سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان باقی‌مانده، گمانه‌زنی‌ها پیرامون این موضوع در بسیاری از کشورهای عربی و غربی داغ شده است. آن طور که در خبرها آمده اکانت توییتری حزب‌الله خطاب به اسرائیل نوشته که زمان زیادی ندارید. همچنین شبکه المیادین اعلام کرده خاورمیانه به‌روز جمعه چشم دوخته و پیگیر نتایج این سخنرانی است. با اینکه هنوز جزئیات زیادی منتشر نشده است، برخی از معامله‌گران بازار فردوسی تهران هم تصور می‌کنند ورود رسمی حزب‌الله به جنگ اسرائیل با غزه، یکی از سناریوهای محتمل است و احتمالا یکی از محورهای سخنرانی فردای سید حسن نصرالله.

فعالان بازار معتقدند از گذشته تاکنون هر زمان که مناقشات و تنش‌های سیاسی شکل‌ گرفته، قیمت دلار در تهران به آن واکنش صعودی نشان داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر جناح افزایشی سعی کرده با برجسته‌کردن اخبار منفی سطح بدبینی‌ها نسبت به‌احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار نه تنها در نوار غزه بلکه فراتر از آن در خاورمیانه را بیشتر کند و عده‌ای از معامله‌گران یکی از دلایل آن را سیگنال‌هایی می‌دانند که به بازار مخابره می‌شود.

از سوی دیگر، با اینکه ایران بارها اعلام کرده که در این جنگ نقشی ندارد، اسرائیل باز هم ادعاهایی در این زمینه مطرح کرده و مدعی است نیروهای ایرانی از جمله فرمانده سپاه قدس ایران در این جنگ حضور دارند.

به عقیده تحلیلگران اقتصادی به نظر می‌رسد ماه حصل تمام این اتفاقات زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها در بازار ارز شده است. بررسی بازار دلار تهران در روز پنجشنبه ۱۱ آبان‌ماه حکایت از آن دارد که قیمت دلار در شروع معاملات با گپ مثبت ۲۰۰ تومانی وارد بازار شده و بر روی ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت.

فنی‌های بازار پیش از شروع فعالیت بازار امروز گفته بودند درصورتی‌که دلار در این محدوده ماندگار شود احتمال ورود دلار به کانال ۵۲ هزار تومان وجود دارد. این اتفاق در نیمه ظهر به بعد افتاد و اسکناس آمریکایی تا پله اول مرز ۵۲ هزار تومان بالا رفت.

در بازار مجاور تهران، هرات صبح امروز با ۵۱ هزار و ۴۵۰ تومان شروع به کار کرد و در واپسین ساعات بر روی ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان ایستاد. این قیمت در حالی است که روز چهارشنبه قیمت دلار در هرات با ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان به کار خود پایان داده بود.

همچنین امروز تقاضا برای حواله درهم نیز زیاد بود. قیمت درهم امارات که روز گذشته با ۱۴ هزار و ۱۲۰ تومان بسته شده بود در آغاز معاملات نقدی امروز تا ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان بالا رفت و در عصر امروز با ۱۴ هزار و ۲۷۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در واقع ۱۵۰ تومان از روز چهارشنبه بیشتر بود.

فارغ از بازار ارز، قیمت طلای جهانی امروز تا محدوده ۱۹۹۰ دلار رشد کرد؛ اما در زمان‌نگارش این گزارش در حدود ۱۹۸۱ دلار معامله شد که نسبت به‌روز قبل ۳ دلار رشد را نشان می‌دهد. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلای ۱۸ عیار امروز تا سطح ۲ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رشد کرد؛ اما در زمان‌ نگارش این گزارش قیمت طلا با رشد تقریباً ۱۸ هزارتومانی نسبت به‌ روز قبل بر روی ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سکه امامی عصر دیروز با کاهش ۱۰۰ هزارتومانی در حدود ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد؛ اما امروز هم‌زمان با افزایش قیمت دلار با ۲۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز چهارشنبه ۳۵۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد

٢٢٣٢٢٣

منبع: خبـرآنلاین