به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، به‌رغم وعده‌ای که وزیر کار دولت سیزدهم داده بود، آخرین جلسه شورای عالی کار هم بی‌نتیجه پایان گرفت. ظاهرا درباره مسکن کارگران صحبت شده و نمایندگان کارگری خواستار اعطای بن الکترونیکی به جای بن نقدی شده‌اند، اما صحبتی از دستمزد به میان نیامده است. مدت‌هاست که فعالان جامعه […]

به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، به‌رغم وعده‌ای که وزیر کار دولت سیزدهم داده بود، آخرین جلسه شورای عالی کار هم بی‌نتیجه پایان گرفت. ظاهرا درباره مسکن کارگران صحبت شده و نمایندگان کارگری خواستار اعطای بن الکترونیکی به جای بن نقدی شده‌اند، اما صحبتی از دستمزد به میان نیامده است.

مدت‌هاست که فعالان جامعه کارگری خواستار ترمیم دستمزد خود شده‌اند اما دولتی‌ها در پاسخ به این درخواست‌ها وعده سر خرمن می‌دهند. نمایندگان کارگری از راه‌های مختلف به دولت هشدار دادند که تورم امانشان را بریده اما دولتمردان راهکار را در تغییر دهک‌بندی و افزایش یارانه تشویقی در قالب طرح کالابرگ می‌دانند. البته با چراغ سبزی که وزیر کار نشان داد قرار بود جلسه روز دوشنبه هفته قبل شورای عالی کار با محوریت بررسی دستمزد برگزار شود اما خبری از این موضوع نشد.

حالا نمایندگان کارگری هشدار دیگری را مطرح کرده‌اند. آنها می‌گویند امیدواریم دولت و شخص آقای صولت مرتضوی، به این واقعیت مهم آگاه باشند که با توجه به فراوانی جمعیت، ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی برآمده از فقر و بی‌پولی، در سطح کلان مشکل‌ساز خواهد شد و بنابراین شورای عالی کار باید به فوریت نسبت به ترمیم دستمزد اقدام کند. هرچند از زمزمه‌هایی که شنیده می‌شود می‌توان اینگونه برداشت کرد که کارگران دیگری امیدی به نشست پایان آبان ندارند.

بازنگری دستمزد جایی در برنامه دولت ندارد

در همین ارتباط، نظر حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس حوزه کار و کارگری را جویا شدیم. او معتقد است: واقعیت امر این است که دولت سیزدهم اعتنایی به مشکلات جامعه کارگری ندارد. کاملا مشخص و قابل پیش‌بینی بود که بازنگری دستمزد کارگران در برنامه دولت جایی ندارد. دولت سیزدهم طی مدت فعالیتش نشان داده که اهل گفت‌وگو با شرکای اجتماعی نیست.

طی ماه‌های گذشته هم حقوق شاغلان نیروهای مسلح افزایش یافت و هم مزایایی برای کارمندان تعریف شد ولی کارگران بی‌بهره ماندند.

تغییر دهک‌بندی تاثیری روی سفره کارگران ندارد

وی افزود: اینکه دولت تغییر دهک‌ها را دنبال می‌کند و یا بن خرید را در همین قالب تعریف کرده است هیچ تاثیری روی سفره کارگران ندارد این اتفاقات بیشتر یک هیاهوی تبلیغاتی است و ثمرات عینی برای افزایش قدرت خرید کارگران ایجاد نمی‌کند.

حاج‌اسماعیلی ادامه داد: دولت رئیسی یک برنامه ریاضتی سخت را بر حقوق‌بگیران تحمیل کرده است، بدون اینکه در این زمینه پاسخگو باشد. به هرحال چاره این معضل در دستان خود کارگران است باید مطالبه‌گری حقوقشان را دنبال کنند.