افراد سمی چه کسانی هستند؟ چگونه در روابط سمی گرفتار می‌شویم؟
افراد سمی چه کسانی هستند؟ چگونه در روابط سمی گرفتار می‌شویم؟

روابط سمی مانند چاهی است که ما را درون خود می‌کشد و نقاط ضعفمان اجازه نمی‌دهد از آن‌ها اجتناب کنیم. چگونه می‌توان افراد سمی را ترک کرد؟

کسی را که دائما با رفتار نامناسب خود باعث ناراحتی و آزردگی دیگران می‌شود، آن‌ها را مضرب می‌کند و آسیب‌های روانی و جسمانی به افراد وارد می‌کند، فرد سمی می‌گوییم. سمی بودن یک اختلال یا بیماری روانی نیست اما ممکن است اختلال‌های روانی خصوصا اختلالات شخصیت زمینه‌ساز شکل‌گیری شخصیت سمی باشند.

به گزارش زیرنویس، افراد سمی، اضطراب‌ها و زخم‌های خود را به دیگران منتقل می‌کنند. این اشخاص اغلب خود دچار مشکلاتی در گذشته بوده‌اند و نتوانسته‌اند این مشکلات را به‌خوبی پشت سر بگذارند. آن‌ها رفتارهای سمی را به‌عنوان سبک مقابله‌ای خود انتخاب کرده‌اند. جالب است بدانید بسیاری از افراد سمی حتی به آزاردهنده و زیان‌بار بودن رفتارهای خود آگاه نیستند. بااین‌حال این موضوع نباید شما را به ماندن در یک رابطه عذاب‌آور از سر ترحم تشویق کند.

۱. آدم‌های سمی خلق ناپایدار دارند؛

همه انسان‌ها ابعاد مختلفی دارند. هر کدام از ما ممکن است یک روز انرژی بالایی را تجربه کنیم و روز بعد خلق‌مان تنگ باشد. این طبیعت انسان است که روی یک ریتم ثابت و طبق قوانین دقیق تغییر نمی‌کند. به‌علاوه همه ما ویژگی‌های خوب و بدی داریم که در روابط خودشان را نشان می‌دهند. اما یک فرد سمی تقریبا هیچ‌وقت و با هیچ‌کس سازگار نیست، به وعده‌هایش عمل نمی‌کند، دروغ می‌گوید، رفتاری نامنظم و غیرقابل پیش‌بینی دارد و هر لحظه تغییر می‌کند. این ناهماهنگی رفتاری و شخصیتی در این افراد پررنگ و غیرقابل چشم‌پوشی است.

۲. آدم‌های سمی همیشه به توجه نیاز دارند؛

آدم‌های سمی به بهانه‌های مختلف شما را نزدیک به خود نگه می‌دارند. اگر کنارشان نباشید دائما با شما تماس می‌گیرند. اگر سر جلسه باشید پیامک می‌دهند. نیمه‌شب از خواب بیدارتان می‌کنند و از شما توجه دائمی می‌خواهند. آن‌ها برای حریم شخصی و آزادی‌های فردی شما هیچ ارزشی قائل نمی‌شوند. اما کاش تنها همین بود! در برابر همه حمایت‌هایی که افراد سمی از شما می‌گیرند تقریبا هیچ‌چیز به شما نمی‌دهند. آن‌ها به خودشان عشق می‌ورزند و می‌خواهند ارزشمند بودن خود را دائما ثابت کنند. از این جهت آن‌ها رفتاری شبیه به طرحواره بزرگمنشی و استحقاق از خود نشان می‌دهند.

۳. افراد سمی شر به پا می‌کنند؛

این افراد دائما مشکل به وجود می‌آورند، به دنبال بحث و جدل لذت هستند و علاقه‌ای به روابط سالم و پایدار ندارند. احساساتی و زودرنج به نظر می‌رسند و از کاه کوه می‌سازند. افراد سمی از فتنه به پا کردن لذت می‌برند و اگر شرایط نرمال و یکنواخت
باشد احساس اضطراب می‌کنند. آن‌ها معمولا دروغ‌گو، نمک‌نشناس و پرحاشیه معرفی می‌شوند.

۴. آدم‌های سمی به مرزهای دیگران احترام نمی‌گذارند؛
اگرچه بارها و بارها نیازهای خود را به او گفته‌اید و مرزهایتان را مشخص کرده‌اید، فرد سمی باز هم حریم شما را می‌شکند، بی‌احترامی می‌کند و خواسته‌هایتان را نادیده می‌گیرد. روابط سالم مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل است و رعایت حریم شخصی از اصول ابتدایی هر رابطه‌ای است. انسان های سمی به این اصول اعتقادی ندارند.

۵. فرد سمی دیگران را بازیچه خود قرار می‌دهد؛
آیا در رابطه خود دائما احساس می‌کند مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اید؟ آیا طرف مقابل کارهایی را علی‌رغم میل شخصی‌تان از شما می‌خواهد و وادار به انجام آن‌ها می‌شوید؟ افراد سمی دیگران را وسیله‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود می‌دانند و در راه بازیچه قرار دادن دیگران از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند: دروغ گفتن، انکار حقیقت، اغراق و هر رفتاری در راستای خواسته‌هایشان، حتی اگر به قیمت آسیب زدن به دیگران تمام شود.

۶. اعتیاد در افراد سمی شایع است؛
لزوما همه افراد سمی معتاد نیستند. هر فردی را هم که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارد نمی‌توان سمی دانست. افراد معتاد زمانی سمی شناخته می‌شوند که تمایل به آسیب زدن و آزار دادن دیگران داشته باشند. مردی را در نظر بگیرید که هر بار پس از مصرف مواد مخدر، همسر و فرزندانش را کتک می‌زند. چنین فردی سمی است و رابطه او با همسرش را می‌توان یک رابطه شدیدا سمی دانست.

چه روابطی را سمی می‌گوییم؟

احساس می‌کنید اغلب مجبور به انجام کارهایی می‌شوید که نمی‌خواهید.

رفتار شریک تان، دائما شما را گیج می‌کند.
مدام مجبور هستید از خودتان دفاع کنید.
خودتان را مستحق معذرت‌خواهی می‌دانید اما هرگز هم اتفاق نمی‌افتد.
هرگز در کنار همسر یا دوست خود احساس آرامش کامل نداشته‌اید.
در حضور او اعتماد به نفستان پایین می‌آید.

پس لازم است مواظب رابطه های خودمان باشیم و از آدم های سمی به شدت پرهیز کنیم.