تا ۲۰ سال قبل که تهران هنوز به ابرشهر امروزی تبدیل نشده بود، کمتر شهروندی بود که با موش های خاکستری یا نروژی مواجه شده باشد. بیشتر موش ها در کنار رودخانه ها و مسیل ها بودند و در سطح شهر اثری از آنها نبود اما حالا موش های نروژی یا خاکستری به سلطان پایتخت […]

 تا ۲۰ سال قبل که تهران هنوز به ابرشهر امروزی تبدیل نشده بود، کمتر شهروندی بود که با موش های خاکستری یا نروژی مواجه شده باشد. بیشتر موش ها در کنار رودخانه ها و مسیل ها بودند و در سطح شهر اثری از آنها نبود اما حالا موش های نروژی یا خاکستری به سلطان پایتخت تبدیل شده اند.

در مورد تعداد موش های فاضلاب تهران نظرات متفاوتی بیان شده است. برخی معتقدند تعداد موش ها از تعداد شهروندان پایتخت بیشتر است. برخی دیگر اما مدعی اند که تعداد موش های تهران حداکثر به ۲ میلیون می رسد. علت این تفاوت عددی این است که تخمین تعداد موش های تهران امری ناممکن است

بیشتر موش ها در فاضلاب و زیر زمین زندگی می کنند و به همین دلیل، نمی توان تعداد آنها را محاسبه کرد. با این حال، شهرداری تهران مدعی است حدود ۵۰ هزار کلونی موش های خاکستری را شناسایی کرده و قصد مبارزه با این موجودات موذی را دارد.

جنگ انسان ها و موش ها در پایتخت

مبارزه با موش های فاضلاب یکی از مهم ترین اقدامات شهرداری های شهرهای بزرگ است. این معضل در تمام شهرهای بزرگ وجود دارد و پاریس، لندن و نیویورک هم با آن مواجه هستند.

ترس و وحشت تهرانی ها از موش های فاضلاب، مبارزه با این موجودات را ضروری کرده است، ترسی که بی راه هم نیست. موش های فاضلاب حامل بیماری‌های مختلفی هستند و نزدیکی آنها به محیط زندگی انسان ها می تواند باعث بیماری شهروندان شود.

ادرار و فضله موش و پوست و بزاق و جسدش علت بروز بیماری های کشنده ای است و به همین دلیل، باید تا حد ممکن تعدادشان کم شود.

همچنین، یکی از مهم ترین ویژگی های موش ها تولید مثل وحشتناک‌شان است. موش های فاضلاب می توانند سالانه ۵ بار زایمان کرده و در هر زایمان چند بچه موش بزایند.

روش تولید مثل آنان بر اساس الگوی تصاعد هندسی است و هر بار تعدادشان چند برابر بیشتر از قبل می شود و همین امر کنترل جمعیت آنها را ناممکن می کند.

موش های تهران در حال حاضر کاری با انسان ندارند چرا که در زیر زمین و شبکه فاضلابی زندگی کرده و از زباله های تولید شده توسط انسان ها تغذیه می کنند اما در صورت بروز یک حادثه مانند زلزله و کمبود غذا می توانند به محیط انسانی نزدیک شوند.

این مساله زمانی ترسناک تر است که بدانیم موش های تهران دیگر از انسان‌ها ترسی ندارند. تا چندی پیش موش ها فقط در جوی های بزرگ  و زباله دان‌ها پیدا می شدند اما حالا می توان موش ها را در جوی های باریک و خشک کوچه ها هم دید.

همچنین، این موش ها به راحتی در پیاده رو ها می دوند و بدون ترس به پای انسان ها برخورد می کنند. این در حالی است که تا چندی قبل به انسان نزدیک نمی شدند.

جنگ با ارتش موش ها/ چرا موش ها شکست ناپذیر شده اند؟

مبارزه با موش های فاضلاب بسیار سخت است. موش ها موجوداتی فوق العاده باهوش اند که به سرعت خود را با شرایط و محیط زیست وفق داده و در مقابل سموم مختلف مقاوم می شوند. این مساله ای است که مسئولین نیز بارها بر آن تاکید کرده اند.

برای مثال، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ در نشستی خبری گفت: «اخیرا موش‌های تهران رفتارهای عجیبی از خودشان نشان می ‌دهند، به نحوی که نسبت به هر نوع اقدام مقابله ‌ای، واکنش جالبی بروز می ‌دهند و سعی می ‌کنند با هر روشی که برای مبارزه با آنها در پیش می‌ گیریم، خودشان را تطبیق بدهند و سازگار کنند.»

شهرداری تهران بارها تلاش کرده با موش ها مبارزه کند اما هربار ناموفق بوده است. موش های نروژی یا موش فاضلاب خاکستری از اوایل دهه ۸۰ در تهران زیاد شد.

برخی معتقدند این موش ها ترانزیتی هستند و از کشورهای اروپایی وارد تهران شده و از آنجا که قدرت مطابقت و تولید مثل خوبی دارند در طول کمتر از ۱۰ سال توانستند به سلطان تهران تبدیل شوند.

از ابتدای دهه ۸۰ تا کنون شهرداری هر ساله با طعمه گذاری تلاش کرد جلوی ازدیاد این موجودات را بگیرد اما عدم جدیت در این کار و بی توجهی به روش های علمی باعث گردیدند که این طرح ها و اقدامات به شکست منتهی شوند.

برخی مدعی اند موش های پایتخت جهش ژنتیکی داشته اند. طول و وزن موش های خاکستری پایتخت در سال‌های گذشته بسیار کم بود و به زحمت می توانستیم موشی به وزن ۲۰۰ گرم پیدا کنیم اما حالا موش های عظیم الجثه زیادی دیده می شوند که وزنشان به ۹۰۰ گرم هم می رسد.

با این حال، شورای شهر تهران تاکید کرده که افزایش وزن موش های پایتخت ربطی به جهش ژنتیکی آنها ندارد و بیشتر به تغذیه مناسب آنها مربوط است. موش های خاکستری می توانند از هر چیزی تغذیه کنند و اگر غذای کافی داشته باشند به سرعت رشد کرده و بزرگ می شوند.

شورای شهر و شهرداری تهران تاکید کرده اند که مهم ترین علت افزایش تعداد موش های نروژی در پایتخت، ریختن زباله ها در جوی ها و مسیل ها و کنار فاضلاب است. عدم رسیدگی به پسماندها، عدم لایه روبی جوی ها، برخورد با کسبه و دکه دارانی که زباله های خود را در جوی ها می ریزند، عدم توجه به سم گذاری های مرتب و سریع و … از جمله عللی هستند که به جولان موش ها کمک می کنند.

در این میان، ریختن زباله های تر و گیاهی در جوی های آب از سایر علل مهم تر است. زباله‌های تر، از جمله ضایعات کاهو، برای حیوانات موذی حکم ماده تقویت‌کننده را دارد، چراکه این حیوانات موذی با خوردن این نوع سبزی‌ ها، ویتامین «K» مورد نیازشان را تامین می ‌کنند.

همچنین، خوردن این نوع زباله‌های تر خاصیت برخی از داروها و موادی را که برای نابودی این جانوران در کلونی‌ ها و نقاط آلوده به کار رفته به نوعی خنثی و بی ‌اثر می ‌کند. اگر بتوان میزان زباله را کنترل کرد و از ریختن آنها در جوی های آب جلوگیری کرد می توان تا حدودی مشکل را برطرف کرد.

خبرفوری

+