سروکله شپش‌ها در مدارس مشهد پیدا شد
سروکله شپش‌ها در مدارس مشهد پیدا شد

به گزارش خبرنگار اطلاعات از مشهد، با نزدیک شدن به فصل سرما، سر و کله شپش ها هم پیدا می شود. تا چند دهه پیش “شپشو” صفتی تحقیر آمیز برای افرادی بود که در مناطق کمتر برخوردار، ضعیف و آلوده زندگی می کردند. اما طی سالهای اخیر شپش ها بالاشهر نشین هم شده اند. هر چند […]

خبر بد: سروکله شپش‌ها در مدارس این منطقه پیدا شد!

به گزارش خبرنگار اطلاعات از مشهد، با نزدیک شدن به فصل سرما، سر و کله شپش ها هم پیدا می شود. تا چند دهه پیش “شپشو” صفتی تحقیر آمیز برای افرادی بود که در مناطق کمتر برخوردار، ضعیف و آلوده زندگی می کردند. اما طی سالهای اخیر شپش ها بالاشهر نشین هم شده اند. هر چند خیلی از دامپزشکها سگ و گربه های خانگی را عامل شیوع شپش انسانی نمی دانند ولی در افکار عمومی حیوانات متهم ردیف اول شپش ها هستند.

شپش ها به سرعت تکثیر می شوند و به عنوان انگل تا شش روز می توانند خارج از محیط میزبان که موی سر است به زندگی خود ادامه دهند. مدارس یکی از اصلی ترین مکان هایی است که امکان انتقال شپش در آن به شدت بالا است. کافی است یکی از دانش آموزان مبتلا به شپش شده باشد، کاپشن اش در کنار لباس همکلاسی اش روی جالباسی کلاس فرصتی برای انتقال به قربانی جدید می شود و این چرخه مدرسه را پر می کند.

صیانت از برند یکی از دلایلی است که خیلی صدای شپش ها در نمی آید. شاید به همین دلیل است که آموزش و پرورش اسامی مدارسی که در آن شپش فراگیر شده را اعلام نمی کند یا اقدامات پایشی برای گسترش شپش ها در مدارس را به نام “طرح ضربتی پایش پدیکلوز” معرفی می کنند. پدیکولوزیس همان نام علمی شپش ها است.

شناسایی شپش در چند مدرسه در مناطق مرفه مشهد باعث شد رضا کشتی دار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت مدرسه‌ای که اخیرا در یکی از مناطق برخوردار مشهد شیوع شپش در آن مطرح شده بود، در پاسخ به اینکه چند مدرسه و چه تعداد دانش‌آموز مبتلا به شپش سر هستند، گفت: آمارها در این رابطه به صورت محرمانه است. شاید آمارها در این خصوص جنبه اجتماعی خوبی نداشته باشد. ممکن است خانواده‌ای به صورت ناخواسته دچار شپش سر شود. نام بردن تعداد یا نام مدارس و افراد می‌تواند بازتاب‌های منفی در این موضوع ایجاد کند.

مربیان بهداشت در مدارس مشهد مامور غربالگری دانش آموزان شده اند. افرادی که میزبان شپش سر شده اند به مراکز بهداشت معرفی می شوند. در مراکز بهداشتی هم پایش‌ها به صورت مجدد انجام می‌شود و پس از تشخیص قطعی شپش سر در هر فرد، دوره درمانی آن‌ها آغاز می‌شود.

غیر از درمانی های خانگی با راه افتادن کسب و کارهایی که خود را مراکز درمان تخصصی شپش معرفی می کنند فرصتهایی جدید توسط این حشره ایجاد شده است. البته این افراد و مراکز غیر از آرایشگرهایی هستند که با راه اندازی صفحه هایی در اینستاگرام و تلگرام به دنبال مشتری می گردند.

قیمت کف پاکسازی سر از شپش در مشهد ۳۰۰ هزار تومان است. این پول در حقیقت قیمت ویزیت محسوب می شود و باید به آن قیمت دارو، پایش چند روز پس از پاکسازی را هم اضافه کنید. البته این قیمت فقط برای موهای کوتاه است. هرچه موها بلند تر باشد باید پول بیشتری پرداخت کنید.

شرط همه افرادی که شغلشان مبارزه با شپش است اول دیدن مو از بابت بلندی، حجم و پراکندگی شپش و رشک یا همان تخم شپش است و بعد قیمت می دهند. ولی برای هر سر شپش زده باید حداقل ۱ تا ۲ میلیون هزینه کنید.

شپش ها یک کابوس دیگر هم درست می کنند؛ وقتی می خواهید ریشه شان قطعا کنده شود باید سراغ سمپاش ها بروید.

قیمت قیمت سمپاشی کک و شپش در متراژ کمتر از ۱۰۰ متر در مشهد باید حداقل ۲ میلیون تومان هزینه کنید.

اگر متراژ محلی که احتمال حضور این حشره وجود دارد هم بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر باشد با کمتر از ۳ میلیون تومان از هیچ سمپاشی خبری نیست.

منبع: اطلاعات انلاین