به گزارش زیرنویس به نقل از الجزیره، در پی درخواست امارات و چین، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه بار دگیر برای بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نشست اضطراری تشکیل می‌دهد. گفته می‌شود این نشست پشست درهای بسته برگزار می‌شود. در نشست امروز قرار است قطعنامه ۱۰ عضو از اعضای شورای امنیت […]

به گزارش زیرنویس به نقل از الجزیره، در پی درخواست امارات و چین، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه بار دگیر برای بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نشست اضطراری تشکیل می‌دهد.

گفته می‌شود این نشست پشست درهای بسته برگزار می‌شود.

در نشست امروز قرار است قطعنامه ۱۰ عضو از اعضای شورای امنیت درباره تحولات غزه بررسی شود.

تاکنون آمریکا، فرانسه، انگلیس که از حامیان اصلی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستند ۴ قطعنامه برای توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کردند.

هیأت نمایندگی دولت چین در سازمان ملل در ماه جاری (ماه نوامبر) ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت.

کشور چین، از اعضای دائم شورای امنیت از امروز چهارشنبه اول نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان) ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را پس از برزیل بر عهده دارد. در ماه پیش (اکتبر) برزیل ریاست این شورا را بر عهده داشت و آن‌گونه در وب‌سایت سازمان ملل آمده کشور اکوادور، از اعضای غیردائم در ماه آینده (دسامبر) ریاست شورای امنیت را بر عهده خواهد داشت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۵ عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره‌ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیأت نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد عبارتند از روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه و عضویت اعضای غیردائم به مدت ۲ سال است. آلبانی، برزیل، اکوادور، گابون، ژاپن، مالت، موزامبیک، امارات، و سوئیس اعضای غیردائم کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

دولت چین در حالی این ماه ریاست شورای امنیت را برعهده دارد که در ماه گذشته به علت مخالفت برخی از کشورهای متحد رژیم صهیونیستی، این شورا موفق نشد که قطعنامه‌ای برای توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه صادر کند.

مجمع عمومی سازمان ملل پنج‌شنبه گذشته پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی غیرالزام‌آورِ کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه جمعه شب با ۱۲۰ رأی موافق در مقابل ۱۴ رأی مخالف و ۴۵ رأی ممتنع به تصویب رسید. رژیم صهیونیستی و آمریکا به این قطعنامه رأی منفی دارند.

دولت آمریکا هفته پیش پس از اینکه به همراه انگلیس و فرانسه دو قطعنامه برزیل و روسیه برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه و تسهیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را وتو کرد، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای ارائه داد که بیشتر بر ادامه جنگ و حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی تأکید می‌کرد؛ چین و روسیه این قطعنامه را وتو کردند.

رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود در نوار غزه شامگاه سه‌شنبه یک منطقه شلوغ در اردوگاه جبالیا را بمباران کرد. وزارت امور داخلی غزه اعلام کرد بر اساس برآوردهای اولیه در این جنایت بیش از ۴۰۰ نفر به شهادت رسیده یا زخمی شدند. در این جنایت وحشیانه ۶ بمب که وزن هر کدام به یک تن می‌رسید بر سر مردم در اردوگاه جبالیا ریخته شد. بیشتر قربانیان این جنایت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

منبع: مـهر