به گزارش زیرنویس، روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» امروز دوشنبه در گزارشی از تبعات جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل نوشت: با آغاز درگیری میان حماس و اسرائیل، اقتصاد در اراضی اشغالی گریبان‌گیر رکود گسترده‌ای شده است که تداعی کننده اتفاقات و رکود پس از همه‌گیری پاندمی کرونا است. این روزنامه آمریکایی به نقل از بنگاه‌ها […]

 

به گزارش زیرنویس، روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» امروز دوشنبه در گزارشی از تبعات جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل نوشت: با آغاز درگیری میان حماس و اسرائیل، اقتصاد در اراضی اشغالی گریبان‌گیر رکود گسترده‌ای شده است که تداعی کننده اتفاقات و رکود پس از همه‌گیری پاندمی کرونا است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از بنگاه‌ها اقتصادی در اسرائیل نوشت: «صدها شرکت تجاری و تولیدی در معرض ورشکستگی قرار دارند و دولت از وعده‌های حمایتی خود سر باز زده است.»

این روزنامه همچنین به نقل از انجمن تولیدکنندگان در اراضی اشغالی نوشت: «دولت مردم را به حال خود رها کرده است، بسیاری از آنان غرامت دریافت نکرده‌اند و ما با شوک مالی مواجه هستیم.»

در خبری مرتبط، روزنامه عبری زبان «کالکالیست» با استناد به ارقام اولیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نوشت، جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد شیکل (۵۱ میلیارد دلار) هزینه در بر خواهد داشت.

این روزنامه نوشت، این برآورد که برابر با ۱۰ درصد تولیدناخالص داخلی است، برای یک جنگ ۸ تا ۱۰ ماهه و تنها برای جنگ با غزه و بدون مشارکت حزب‌الله لبنان، ایران یا یمن برآورد شده است و به زودی حدود ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره نظامی به سر کار باز می‌گردند.

این روزنامه اقتصادی عبری، این برآورد ۲۰۰ میلیارد شیکلی این وزارتخانه را «برآوردی خوش‌بینانه» توصیف کرد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس، صبح روز شنبه ۷ اکتبر، اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو، اشدود و عسقلان را با صدها موشک و راکت هدف حمله قرار داد و این درگیری‌ها که تا به امروز ۵ نوامبر برای سی‌امین روز متوالی ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، نیمی از این مبالغ صرف هزینه‌های دفاعی می‌شود که به حدود ۱ میلیارد شیکل در روز می‌رسد. ۴۰ تا ۶۰ میلیارد شیکل ناشی از خسارت به درآمدهاست و ۱۷ تا ۲۰ میلیارد نیز برای پرداخت غرامت به کسب‌وکارها و ۱۰ تا ۲۰ میلیارد شیکل برای بازسازی در نظر گرفته شده است.

منبع: مـهر