عفاف، بازیچه مدلینگ‌های حجاب
عفاف، بازیچه مدلینگ‌های حجاب

شبکه‌های اجتماعی این روزها پر است از افرادی که با اسم «حجاب» استایل‌ها قوانین مختلفی را برای قشر خاصی که خواهان این موضوع هستند نسخه‌پیچی می‌کنند‌‌. مذهبی‌نماهایی که با دو چهره و پوشش مختلف در این فضا ظاهر شده و با نشانه‌گرفتن دین به هدف خود نزدیک می‌شوند. این افراد قوانین مختلفی را به اسم […]

- عفاف، بازیچه مدلینگ‌های حجاب

شبکه‌های اجتماعی این روزها پر است از افرادی که با اسم «حجاب» استایل‌ها قوانین مختلفی را برای قشر خاصی که خواهان این موضوع هستند نسخه‌پیچی می‌کنند‌‌. مذهبی‌نماهایی که با دو چهره و پوشش مختلف در این فضا ظاهر شده و با نشانه‌گرفتن دین به هدف خود نزدیک می‌شوند. این افراد قوانین مختلفی را به اسم استایل مطرح می‌کنند و جوانان‌ و نوجوانان مشتاق به حجاب را به‌صورت معکوس تشویق می‌کنند. نوعی بلاگری به‌اصطلاح اسلامی که حتی برای تبلیغ «چادر» هم از آرایش‌های غلیظ و لاک‌های جیغ استفاده و نوعی تناقض را در کنار این پوشش اصیل ایرانی نشان می‌دهند! این آسیب یا فضایی که توسط برخی افراد خاص دنبال می‌شود، در برخی مواقع به تغییر ذائقه جوانان در انتخاب همسر هم منجر شده و علاوه بر این‌ها صنعت مد و پوشش اسلامی را دستخوش تغییراتی کرده است.

حال باید ببینیم که اهداف پشت‌پرده فعالیت این حجاب‌استایل‌ها کجاست؟ به همین جهت برای بررسی بیشتر این موضوع با زینب احقر، استاد و مدرس دانشگاه به گفت‌و‌گو نشستیم.

«حجاب‌استایل» پدیده‌ای نوظهور

احقر در ابتدا ضمن اشاره به تعریف کلمه حجاب عنوان می‌کند: «به‌طورکلی پوشش ‌اسلامی تعریف اصطلاحی کلمه حجاب است که حدود این پوشش در اسلام از منظر علمای فقه اسلامی، گاه متفاوت بیان شده است. آنچه که در حجاب یا پوشش اسلامی، علمای ما بر سر آن هم‌نظر هستند، مربوط به موضوع عدم‌ جلوه‌گری است.»

وی از حجاب‌استایل‌ها این‌گونه یاد می‌کند: «حجاب‌استایل‌ها پدیده نوظهور این روزهای فضای مجازی هستند که با گسترش و همه‌گیرشدن این فضا، با شیوع بیشتر این مدل از بلاگری یا حضور حرفه‌ای و درآمدزا در این عرصه مواجه هستیم.»

درآمدزایی از طریق جلوه‌گری 

این استاد و مدرس دانشگاه درباره هدف اصلی حجاب‌استایل‌ها می‌گوید: «به نظر من هدف این افراد همان اهدافی است که بلاگرها در سطح دنیا به‌دنبال آن هستند. تبلیغ نوعی از سبک‌زندگی که نیازهایی کاذب را در افراد برای فروش انواع محصولات و خدمات غیرضروری یا تجملی برای زندگی روزمره به وجود می‌آورد. تصور من از هدف غایی و نهایی این افراد درآمدزایی از طریق جلوه‌گری است. دقیقا همان‌چیزی که در سطح دنیا بین مدل‌ها و فشن‌استایل‌ها رایج است و نوعی مارکتینگ و تجارت محسوب می‌شود.»

اثرات منفی جلوه‌گری 

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «یکی از آثار جلوه‌گری در سبک‌زندگی، سست‌شدن بنیان‌های خانواده است. جلوه‌گری یا نمایش، مربوط به حریم خانواده است. پس در نتیجه هرگونه ظاهرآرایی برای غیر از همسر نتیجه‌ای جز پیامدهای منفی خانوادگی نخواهد داشت. همچنین میزان خشونت‌ها علیه زنان، آزارهای‌خیابانی و تجاوزهای‌جنسی نیز از اثرات‌منفی جلوه‌گری در سطح اجتماع است.»

تغییر ذائقه جوانان در آستانه ازدواج 

آقایانی که در آستانه ازدواج قرار دارند نیز مثل طرف مقابل (یعنی مثل خانم‌ها) باید تکلیف خود را در تصمیم‌گیری زیست متشرعانه یعنی زندگی‌ای که براساس احکام الهی است یا غیر از آن مشخص کنند. طبیعی است که انتخاب همسر محجبه و غیر‌‌محجبه هم ذیل این تصمیم بزرگ قرار می‌گیرد. همان‌طور که انتخاب حجاب از نوع پوشش حجاب‌استایل‌ها رفتاری دوگانه و متناقض برای زنان متشرع محسوب می‌شود. انتخاب همسری با نوع پوشش حجاب‌استایل‌ها هم، انتخاب مناسبی برای برگزیدن همسر محجبه نیست و به همان اندازه متناقض و اصطلاحا یک بام و دو هوا است.

بازنگری در شیوه آموزش اسلامی

احقر با اشاره به راهکارهایی برای کاهش این آسیب می‌گوید: «ما چاره‌ای جز بازنگری در شیوه آموزش اسلامی و تربیت به‌روز و مفاهیمی همچون حجاب و عفاف برای کودکان‌ و نوجوانان نداریم. باید زیبایی‌ها و آثار مثبت حجاب اصیل و آراستگی در عین عفاف در مقابل ظاهرگرایی‌های سطحی و جلوه‌گرانه را در نهاد تربیتی و رسانه‌ها بازگو کنیم.»

مصداق غلط حجاب 

خانم‌هایی که تجربه حجاب با چادر را دارند متوجه سختی‌ها و گاهی محدودیت‌هایی هستند که این نوع از پوشش خصوصا برای زنانی که فعالیت روزمره دارند، یا مادرانی با کودک خردسال، مشکلاتی به همراه دارد و این موضوع اصلا قابل کتمان نیست. به‌خاطر همین مسأله ما در گذشته هم شاهد انواع مختلفی از چادرها بودیم. درست است که چادر، کامل‌ترین نوع حجاب است. باید توجه داشت که بدون چادر هم می‌توان محجبه بود، اما حذف‌کردن چادر برای محجبه‌ها نباید به معنای انتخاب نوعی از پوشش باشد که با جلوه‌گری همراه است. مصداق غلط حجاب معمولا در استایل‌هایی همراه با جلوه‌گری در پوشش حجاب‌استایل‌ها مشهود است. برای مصداق محجبه‌بودن، بدون چادر هم می‌توان به انواع جلباب هایی که در کشورهای اسلامی مرسوم است اشاره کرد که تظاهر و نمایش جلوه‌گرانه هم ندارند.

منبع: جام جم

+