دولت آمریکا در حال مذاکره‌ بر سر قراردادی چندین میلیارد دلاری با اینتل است که به ساخت یک تأسیسات تولید تجهیزات نیمه‌هادی‌ مخصوص استفاده‌های نظامی منجر خواهد شد. بودجه‌ی این کار از ۳۹ میلیارد دلار مشوق مالیاتی و سایر طرح‌های یارانه‌ای که برای تشویق شرکت‌های آمریکایی به ساخت کارخانه‌های جدید تولید تراشه در این کشور […]

- قرارداد بزرگ ارتش آمریکا با اینتل از ترس چین

دولت آمریکا در حال مذاکره‌ بر سر قراردادی چندین میلیارد دلاری با اینتل است که به ساخت یک تأسیسات تولید تجهیزات نیمه‌هادی‌ مخصوص استفاده‌های نظامی منجر خواهد شد. بودجه‌ی این کار از ۳۹ میلیارد دلار مشوق مالیاتی و سایر طرح‌های یارانه‌ای که برای تشویق شرکت‌های آمریکایی به ساخت کارخانه‌های جدید تولید تراشه در این کشور در نظر گرفته شده است، تأمین می‌شود.

طبق لایحه‌ی تراشه و علم که سال گذشته و در بحبوحه‌ی کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها توسط جو بایدن به قانون تبدیل شد، دولت ایالات متحده موظف است تقریباً ۲۸۰ میلیارد دلار بودجه برای تقویت تحقیقات داخلی و تولید نیمه هادی‌ها در این کشور در نظر بگیرد.

آن‌طور که در گزارش وال‌استریت‌ژورنال آمده، اینتل، بازیگر بزرگ عرصه‌ی پردازنده های مصرفی، در صدر انتخاب‌ها برای قرارداد ۳ تا ۴ میلیارد دلاری مورد بحث است. در صورت به سرانجام رسیدن مذاکرات، تأسیسات جدید احتمالاً در محل کارخانه‌ی فعلی این شرکت در آریزونا ساخته خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

در همین حین، تراشه‌سازهای رقیب نگرانند که قراردادی این‌چنینی کفه‌ی ترازو را به‌طرز ناعادلانه‌ای به سمت تیم آبی و سی‌ پی یو اینتل کج کند. برخی قانون‌گذاران نیز نگرانی‌های خود را درباره‌ی اثر منفی این قرارداد روی حمایت‌ از دیگر شرکت‌های سازنده‌ی تراشه بیان کرده‌اند؛ اما کابینه‌ی بایدن باور دارد که این سرمایه‌گذاری قدمی حیاتی برای حفظ امنیت ملی ایالات متحده خواهد بود.

در حال حاضر، بخش زیادی از تراشه‌های مورد استفاده‌ی ارتش ایالات متحده از تایوان وارد می‌شود؛ کشوری که تنش‌هایش با چین از مدت‌ها پیش در صدر اخبار قرار دارد. داشتن یک تأمین‌کننده‌ی داخلی آسیب‌پذیری‌های احتمالی در برابر قوانین خارجی و اختلالات در زنجیره‌ی تأمین را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین