اعتراف نماینده مجلس به سهم اتباع افغان در آسیب‌های اجتماعی و نابسامانی‌ها
اعتراف نماینده مجلس به سهم اتباع افغان در آسیب‌های اجتماعی و نابسامانی‌ها

خبرگزاری خانه ملت نوشت: «معین الدین سعیدی در گفت‌و گویی در مورد طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت، گفت: آمار متفاوتی از حضور اتباع افغانی‌ در کشور وجود دارد که در خوشبینانه ترین حالت حدود ۷ میلیون نفر تبعه افغانی در ایران زندگی می‌کنند. در حال حاضر طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در کمیسیون شوراها در حال […]

- اعتراف نماینده مجلس به سهم اتباع افغان در آسیب‌های اجتماعی و نابسامانی‌ها

خبرگزاری خانه ملت نوشت: «معین الدین سعیدی در گفت‌و گویی در مورد طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت، گفت: آمار متفاوتی از حضور اتباع افغانی‌ در کشور وجود دارد که در خوشبینانه ترین حالت حدود ۷ میلیون نفر تبعه افغانی در ایران زندگی می‌کنند. در حال حاضر طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در کمیسیون شوراها در حال بررسی است و بر همین مبنا کارت هویتی برای آن ها صادر می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات طرح مذکور یادآور شد: جمهوری اسلامی همواره بر اساس حسن همجواری و ملاحظات انسان دوستانه بیشترین همراهی را با کشور همسایه افغانستان داشته و با اجرایی شدن این طرح شاهد ساماندهی اتباع در حوزه بهداشت، درمان و تحصیل آنان خواهیم بود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس ادامه داد: به دلیل وجود مسائل اقتصادی و مشکلات امنیتی که مهاجران غیر قانونی دارند منجر به ایجاد دوگانگی شده است که تشکیل سازمان ملی مهاجرت زیر مجموعه وزارت کشور قرار می‌گیرد و یا به دلیل گستردگی نیازمند نهاد فراقوه‌ای و یا ساختاری جدا از چارچوب وزارت کشور است.

وی با اشاره به اخراج اتباع افغانی از کشور پاکستان گفت: اخراج اتباع افغانی از کشور پاکستان باعث ایجاد نگرانی‌ها و اظهار نظرهایی توسط برخی از مقامات از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل شده است که عنوان کرده‌اند ما نسبت به اسکان اتباع افغانی در ایران و پاکستان اقدام خواهیم داشت! بسیاری از مهاجران افغانستانی ساکن در ایران هستند و مشکلاتی ایجاد نکرده‌اند اما امروز مهاجرت مهاجران از اصل خود خارج شده و بحث‌های امنیتی و اجتماعی را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از اتباع افغانی ساکن در ایران قابل احترام هستند، گفت: بسیاری از مهاجران افغانی در تولید، کشاورزی، صنعت و… زحمتکش هستند و نمی‌‌توان به مجموعه مهاجران افغانی اَنگ ضد امنیتی و آسیب‌های اجتماعی زد اما باید بپذیریم در بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماعی که در مناطق مختلف در حال رخداد است اتباع افغانی سهمی در شکل گیری آن ها دارند.

آقای سعیدی با انتقاد از استفاده یارانه پنهان اتباع در برخی از خدماتی که ارائه می‌شود، گفت: در برخی از استان‌های مهاجر پذیر حضور مهاجران در میزان سرانه آب و نان آن ها تاثیر گذار بوده است، باید در مورد حضور بیش از اندازه اتباع در کشور ایران نگران بود، در اصل برای ساماندهی اتباع بیگانه باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: گروه طالبان به هیچکدام از اصول حقوق بین المللی خود پایبنده نبوده‌اند مهمترین مثال آن حقابه هیرمند است؛ در چنین شرایطی گروه طالبان سفرهای متعددی به ایران دارند که به نوعی وجاهت بخشی نسبت به گروه طالبان در حال شکل گیری است که بسیار محل شائبه دارد، امیدوارم مسئولان در دستگاه دیپلماسی نسبت به استیفای حقوق ملت ایران اقدام کنند و در ادامه بر مبنای اصول انسان دوستانه حتما ما بیشترین سطح روابط را با کشور افغانستان خواهیم داشت اما این روابط باید ارتباطی دوسویه باشد.»

منبع: اطلاعات انلاین