درمان سوءمصرف نت و باتری در گوشی‌های مشکوک!
درمان سوءمصرف نت و باتری در گوشی‌های مشکوک!

آیا باتری تلفن همراه‌تان به طور عجیبی فرّار است؟ آیا بستهٔ اینترنت که می‌خرید آن‌قدر زود تمام می‌شود که به اپراتور خود بدگمان شده‌اید و اطمینان‌تان را به آن از دست داده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید گوشی‌تان نت‌دزدی دارد؟ ممکن است باتری تلفن‌تان واقعاً خراب باشد! اما احتمال دیگری هم هست که به خاطرش قرار است […]

آیا باتری تلفن همراه‌تان به طور عجیبی فرّار است؟ آیا بستهٔ اینترنت که می‌خرید آن‌قدر زود تمام می‌شود که به اپراتور خود بدگمان شده‌اید و اطمینان‌تان را به آن از دست داده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید گوشی‌تان نت‌دزدی دارد؟ ممکن است باتری تلفن‌تان واقعاً خراب باشد! اما احتمال دیگری هم هست که به خاطرش قرار است وقت گرانبهایتان را بگیریم. همراه‌مان باشید تا برایتان بگوییم چطور راه‌های دررو و حیف و میل بستهٔ نت (دیتا) و باتری تلفن‌تان را ببندید.

باتری، دیتا، رومینگ، مصرف؛ چی میشه؟!

می‌دانیم گاهی احساس می‌کنید باتری تلفن همراه‌تان خراب است که زودتر از حد انتظارتان ته می‌کشد.

می‌دانیم گاهی حس می‌کنید از ما بهتران، دیتای بی‌زبانی را که گران‌تومان خریده‌اید، انداخته‌اند در مسیر دانلود یک سریال ۱۲۰ قسمتی؛ که خیلی زودتر از آنچه توقعش را دارید، پیام دردناک «از حجم بستهٔ اینترنت شما ۲۰۰ مگابایت باقی مانده است» را پیش چشم می‌بینید.

می‌دانیم وقتی در ایام پیاده‌روی اربعین پایتان را از مرز بیرون گذاشتید، قبل از آنکه نقشه بکشید بستهٔ رومینگ اینترنت‌تان را صرف چه کاری کنید، بسته به گل نشسته و وسط مملکت غریب، دست‌تان را توی پوست گردو گذاشته است.

حتی این را هم می‌دانیم که کنجکاو هستید بدانید کدام برنامه‌هایتان در مصرف اینترنت دهن‌دارتر و پرخورتر هستند تا یک رژیم درست‌حسابی برایشان تجویز کنید.

این‌هایی که گفتیم درد مشترکی است که می‌خواهیم در این گزارش فریاد کنیم و یک راهکار‌تر و تمیز برای حل و فصل‌شان پیش پایتان بگذاریم.

نمایش مصرف اینترنت در گوشی تلفن همراه

مصرفی که اشک صاحب‌بسته را درمی‌آورد!

برنامه‌های بی‌مرامی که نت و باتری را بالا می‌کشند

خیلی از ما فکر می‌کنیم وقتی به اینترنت وصل می‌شویم (البته خودمان نه، گوشی‌مان!) صرفاً هر برنامه‌ای که باز می‌کنیم، نجیبانه و باقناعت شروع به مصرف اینترنت می‌کند و مابقی صبورانه به انتظار می‌نشینند تا شاید ما بازشان کنیم و جرعه‌ای اینترنت به حلق‌شان بریزیم. اما زهی خیال باطل!

شما شیر اینترنت را که باز می‌کنید (اینترنت داخلی گوشی یا شبکهٔ وای‌فای فرقی نمی‌کند) ده‌ها دهان تا تَه باز، حمله می‌کنند به سمت این جریان! از برنامه‌هایی که می‌شناسید و خودتان نصب کرده‌اید تا برنامه‌هایی که روح‌تان هم از وجود و عملکردشان خبر ندارد، تکه‌ای از بستهٔ بینوای دیتا را به دندان می‌گیرند و می‌برند. به‌شان می‌گویند برنامه‌های مصرف‌کنندهٔ دیتا در پس‌زمینهٔ گوشی! این‌ها هم‌زمان که بستهٔ اینترنت‌تان را حیف و میل می‌کنند، ته باتری گوشی‌تان را هم بالا می‌آورند.

مگر آنکه یک برنامه برای کنترل مصرف دیتا (داده) روی دستگاه‌تان نصب کرده باشید. اسم چنین برنامه‌ای را نشنیده‌اید؟ غصه ندارد که! ما برای همین اینجاییم و این گزارش را برایتان می‌نگاریم.

میزان مصرف دادهٔ همراه و وای‌فای

صفحهٔ ابتدایی برنامهٔ DataEye؛ میزان مصرف دادهٔ همراه و وای‌فای را جداگانه می‌بینید

DataEye یک پیشنهاد ساده برای جیب‌تان

ما چند برنامهٔ کنترل مصرف داده را بررسی و امتحان کرده‌ایم تا یکی از کارآمدترین‌ها و در عین حال ساده‌ترین‌هایش را به شما معرفی کنیم. برنامه‌ای که دسترسی‌های زیادی از شما نخواهد، حجم زیادی روی دستگاه اشغال نکند و کاربری‌اش ساده و قابل‌فهم باشد. معرفی می‌کنیم، این شما و این برنامهٔ دوست‌داشتنی «DataEye | Save Mobile Data»!

در این برنامه شما می‌توانید برای مصرف دیتای تمام برنامه‌هایی که روی دستگاه‌تان هست، تصمیم بگیرید و مصرف را برای بعضی از آن‌ها مجاز و برای بعضی ممنوع کنید. اصلاً چه معنی دارد برنامه‌ای بی‌اجازه دست به بستهٔ دیتای به این گرانی بزند؟! وقتی دسترسی برنامه‌هایی را که بنا به تشخیص شما نیاز به اینترنت ندارند، از دیتا قطع کنید، بستهٔ بی‌زبان دیرتر به یغما می‌رود و پول‌تان بیشتر در جیب‌تان می‌ماند. ضمن اینکه باتری گوشی‌تان هم دیرتر تمام می‌شود. یک تیر و چند نشان!

کلید مربوط به مدیریت ترافیک وای‌فای

کلید مربوط به مدیریت ترافیک وای‌فای در بخش تنظیمات روشن شده است

پی‌نوشت: برای آنکه مصرف اینترنت وای‌فای را هم مدیریت کنید، باید یک زحمت اضافی بکشید. از بخش تنظیمات، کلید «Manage WiFi traffic» را بزنید. همین!

مدیریت مصرف اینترنت برنامه‌های «بله» و «طاقچه»

در این تصویر، مصرف اینترنت فقط برای برنامه‌های «بله» و «طاقچه» مجاز شده و سایر برنامه‌ها به اینترنت دسترسی ندارند 

با DataEye مصرف اینترنت کودک را مدیریت کنید

حتماً خبر دارید بعضی از برنامه‌ها و خصوصاً بازی‌های کودکان، در زمان اتصال به اینترنت، میان اجرای بازی، به‌طور خودکار صفحات و تبلیغات جنسی باز می‌کنند. اگر تا الان هم خبر نداشتید، الان خبردار شدید! پس گوشی را با اینترنت و بی‌نظارت به دست کودکان نسپارید.

با استفاده از برنامهٔ DataEye دسترسی تمام بازی‌ها را به اینترنت مسدود کنید تا هنگام بازی کودک، تبلیغات و صفحات ناجور برایش باز نکنند. اگر کودک بلد است اینترنت دستگاه را راه بیندازد و سوار بر امواج خروشان آن شود، کارتان سخت‌تر است. با همین برنامه، دسترسی اینترنتِ مرورگر‌های وب و فروشگاه‌های برنامه و بازی را هم ببندید تا بازی و برنامه‌ی جدیدی دانلود و نصب نکند.

قطعاً این برنامه کار برنامه‌های نظارت والدینی (Parental Control) را نمی‌کند. اما با توجه به اینکه هیچ‌کدام از برنامه‌های کنترل والدینی کامل نیستند (بچه‌ها می‌توانند دورشان بزنند) و البته به‌دردبخورترهایشان هم پولی هستند، DataEye در این زمینه از هیچی بهتر است!

کلید

این همان کلید اسرار است که دست شما را پیش کودک رو می‌کند!

کلیدی که نباید به دست کودک بیفتد!

وقتی برنامهٔ DataEye را روشن می‌کنید، یک علامت کلید بالای صفحه به نمایش درمی‌آید. از نظر نگارنده اگر سازنده بی‌خیال این یک قلم می‌شد، برنامه‌اش می‌توانست در حوزهٔ نظارت والدینی در شاخهٔ محدودیت مصرف اینترنت برای کودک هم حرفی برای گفتن داشته باشد. چرا؟

فرض کنید مصرف اینترنت را برای بازی‌ها، فروشگاه‌های برنامه و بازی، مرورگر‌ها وب و… ممنوع کرده‌اید و گوشی را به دست فرزندتان داده‌اید. وقتی بچه، آن هم بچهٔ این دوره‌زمانه (البته به سنش هم بستگی دارد)، متوجه می‌شود که در گوشی اتفاقی افتاده که اینترنتش کار نمی‌کند، دنبال یک ایراد یا تغییر می‌گردد. کلید موردبحث در بالای گوشی، همان تغییر است که دست شما را رو و نقشه‌هایتان را نقش بر آب می‌کند! چون بچه آن را می‌بیند، رویش کلیک می‌کند و در صفحهٔ مدیریت DataEye به سادگی کلید خاموش را می‌زند تا اینترنت دوباره به کار بیفتد.

برای آنکه این برنامه در محدودیت اینترنت برای کودکان و نوجوانان به‌دردبخور شود، می‌توانید عملکرد نظارتی آن را با یک برنامهٔ دیگر تکمیل کنید. برایتان می‌گوییم.

برای DataEye رمز بگذارید

بعضی از گوشی‌ها این امکان را به صاحب خود می‌دهند که برای تک‌تک برنامه‌ها رمز بگذارد. اگر گوشی‌تان این ویژگی را دارد، معطل نکنید. یک رمز حسابی روی برنامهٔ DataEye بگذارید تا فرزندتان نتواند آن را باز و برنامه را خاموش کند.

اگر هم گوشی‌تان این ویژگی را ندارد غم به دل راه ندهید. تا دلتان بخواهد برنامه‌هایی طراحی شده که با نصب‌شان این امکان در اختیارتان قرار می‌گیرد. یکی از آن خوب‌هایش را دانلود کنید. بعد روی DataEye رمز بگذارید؛ با محدود کردن دسترسی تمام برنامه‌ها به اینترنت، کلید روشن را بزنید؛ بعد گوشی را با خیال نسبتاً راحت بدهید دست فرزندتان!

فکر نکنید کار همین جا تمام می‌شود. کارشناسان می‌گویند وظیفهٔ نظارت شما بر استفادهٔ کودک و نوجوان‌تان از فضای مجازی و تلفن همراه، تحت هر شرایطی پابرجاست. پس این مسئولیت از سر شما ساقط‌شدنی نیست. هرچند بخشی از آن را به گردن برنامه‌ها و تنظیمات فنی بیندازید. فراموش نکنید که تقریباً تمام برنامه‌ها را می‌توان دور زد. کافی‌ست نیت کنید و به اندازهٔ کافی وقت بگذارید!

منبع: فارس

+