بازار مرغ آرام است و هیچ کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد. چنانچه به گفته علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، با توجه به میزان جوجه‌ریزی که انجام شده است بازار به ثبات رسیده و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی جهش رو به بالا یا رو به پایین خاصی در قیمت مرغ نداشته باشیم. […]

- چرا مرغ چند نرخی است؟/ مرغ با قیمت مصوب را از این مراکز بخرید

بازار مرغ آرام است و هیچ کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد. چنانچه به گفته علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، با توجه به میزان جوجه‌ریزی که انجام شده است بازار به ثبات رسیده و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی جهش رو به بالا یا رو به پایین خاصی در قیمت مرغ نداشته باشیم. اما موضوعی که سوال‌برانگیز است، قیمت‌های متفاوت فروش مرغ در قصابی‌های سطح شهر تهران است. قیمت مرغ در تهران چند نرخی است و از قصابی‌ای به قصابی دیگر متفاوت است.

در مناطق مرکزی تهران، قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه ۸۶ هزار تومان است و در مناطق بالاتر تا ۹۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. در این میان، در مناطق مرکزی هر کیلو ران پاک شده ۱۳۹ هزار تومان، سینه با استخوان ۱۶۵ هزار تومان، سینه پاک شده ۱۸۹ هزار تومان و فیله مرغ ۲۲۰ هزار تومان است که در مغازه‌های مناطق بالاتر گران‌تر از این عرضه می‌شود. در قصابی‌های مناطق بالای شهر تهران قیمت هر کیلو ران مرغ پاک شده ۱۶۵ هزار تومان، سینه مرغ بدون استخوان ۱۹۹ هزار تومان و هر کیلو فیله تا ۲۳۸ هزار تومان هم به فروش می‌رود.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در مورد علت چند نرخی بودن قیمت مرغ در تهران گفت: ما فقط نرخ مصوب را قبول داریم که ۷۳ هزار تومان برای هر کیلو مرغ تازه به صورت عمده‌فروشی و ۷۸ هزار تومان برای مصرف‌کننده است و غیر از این هر نرخی باشد نرخ غیررسمی است.

مهدی یوسف‌خانی ادامه داد: قیمت قطعات مرغ با توجه به نحوه برش و قطعه‌بندی متفاوت است برای نمونه چند رقم ران مرغ داریم که ران بدون کمر به قیمت مرغ است و ران با کمر که استخوان پشت مرغ را هم شامل می‌شود حداقل ۱۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت مرغ است و ران مرغ پاک‌شده با قیمت بالاتری فروخته می‌شود.

یوسف‌خانی با اشاره به اینکه قیمت فیله مرغ تفاوت چندانی ندارد و ثابت است، بیان کرد: در مورد فیله مرغ فقط ریز و درشت بودن آن متفاوت است و بر این اساس قیمت آن باید تقریبا یکسان باشد و نهایتا ۱۹۰ هزار تومان است. این در حالی است که هر بسته یک کیلویی فیله مرغ در برخی فروشگاه‌ها تا ۲۳۸ هزار تومان هم قیمت خورده است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره علت این تفاوت قیمت‌ها گفت: قیمت قطعات مرغ به صورت بسته‌بندی متفاوت است چون هزینه ظرف یکبار مصرف و سلفون و لیبل هم به آن اضافه می‌شود اما متاسفانه برخی شرکت‌ها قیمت‌ها را به صورت کاذب بالا می‌برند.

در حالی که واحدهای صنفی در سطح شهر نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند ارزان‌ترین قیمت مرغ مربوط به میادین میوه و تره‌بار شهرداری است. هر کیلو مرغ در میادین میوه و تره‌بار تهران، ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که پایین‌تر از نرخ مصوب ۷۸ هزار تومان است. همچنین، قیمت هر کیلو ران مرغ بدون پوست و دنبالچه ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و هر کیلو مغز ران بدون پوست و استخوان ۱۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان است. هر کیلو سینه با استخوان ۱۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان و سینه بدون استخوان (شنیتسل) ۱۵۴ هزار تومان است. هر کیلو فیله مرغ هم به قیمت ۱۸۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

۲۳۳۲۲۰

منبع: خبـرآنلاین