تأثیر حضور رونالدو، بنزما و نیمار در آسیا
تأثیر حضور رونالدو، بنزما و نیمار در آسیا

لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید ۲۳-۲۴ از هر نوع حساب کنیم با سال‌های گذشته زمین تا آسمان فرق می‌کند. تا دو سال قبل لیگ قهرمانان آسیا با شروع سال نو میلادی و در زمستان آغاز می‌شد، اما با تعطیلی یک فصل این مسابقات، سری جدید این بازی‌ها با افزایش تیم‌ها و از تابستان و […]

- تأثیر حضور رونالدو، بنزما و نیمار در آسیا

لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید ۲۳-۲۴ از هر نوع حساب کنیم با سال‌های گذشته زمین تا آسمان فرق می‌کند. تا دو سال قبل لیگ قهرمانان آسیا با شروع سال نو میلادی و در زمستان آغاز می‌شد، اما با تعطیلی یک فصل این مسابقات، سری جدید این بازی‌ها با افزایش تیم‌ها و از تابستان و مطابق با لیگ‌های اروپایی آغاز شد. همچنین حضور ستاره‌هایی همچون کریس رونالدو، نیمار و بنزما جذابیت زیادی به این بازی‌ها بخشیده است.

این اولین بار نیست که ستاره‌های مطرح دنیای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کنند. پیش از این ستاره‌هایی همچون رائول گونزالس، ریوالدو، جونینو، ژاوی و … سابقه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را دارند، اما حضور رونالدو، نیمار و بنزما شور و حرارت خاصی به فوتبال آسیا داده است.

پروژه شکست خورده چین در جذب ستاره‌ها

رونق فوتبال چین به همان شدتی که به وجود آمد از بین رفت. محدودیت‌های سخت کووید، اقتصاد سخت و برنامه‌ریزی عجولانه، خانه کارلوس توس، هالک و اسکار را به گورستانی از استادیوم‌های خالی و باشگاه‌های فروریخته تبدیل کرد. این رونق و رکود می‌تواند یک داستان هشداردهنده برای عربستان سعودی باشد، که جاه‌طلبی‌های فوتبالی‌اش یادآور آرزو‌های چینی‌هاست.

رویای فوتبال چین با برنامه بلندپروازانه رئیس جمهور «شی جین‌پینگ» آغاز شد. او رویا‌های بزرگی برای تبدیل شدن به ابرقدرت فوتبال تا سال ۲۰۵۰ داشت. او در آغاز قرن بیست و یکم، فوتبال را یکی از بهترین ابزار‌ها برای رساندن کشور به رتبه برتر جدول جهانی اقتصاد می‌دانست. او می‌خواست چین در جام جهانی بازی کند، میزبان مسابقات باشد، در بین ۲۰ تیم برتر فیفا قرار بگیرد و حتی در نهایت قهرمان جام جهانی شود.

در راستای همین سطح ارتفا، باشگاه‌های چینی بازیکنانی، چون هالک، کارلوس توس، اسکار، رامیرز، فلینی و موسی دمبله را به خدمت گرفتند، اما طولی نکشید تا این بازیکنان از این کشور فرار کردند و تیم‌های بزرگ این کشور از جملهگوانگژو اورگراند، موفق‌ترین تیم تاریخ سوپرلیگ چین، ۲۴۰ میلیارد پوند بدهی بالا آورد و آینده باشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.


بیشتربخوانید


قطر با بزرگان فوتبال به جام جهانی رسید

پس از چین قطر وارد پروسه جذب بازیکنان بزرگ جهان شد و سعی کرد ستاره‌هایی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند را جذب کند. آن‌ها بازیکنانی همچون ژاوی، رائول، جونینیو و … را جذب کردند و همین بازیکنان باعث سطح ارتقا فوتبال قطر شدند. قطر در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های زیادی در فوتبال پایه و زیرساخت‌ها کرده و حتی توانستند میزبانی جام جهانی را بگیرند و جام جهانی ۲۰۲۲ یکی از باشکوه‌ترین جام جهانی‌های تاریخ بود.

قطری‌ها در سال‌های اخیر درگیر برگزاری جام جهانی بودند و حالا پس از برگزاری این مسابقات دوباره رو به جذب ستاره‌های کردند و در تلاش بودند از فوتبال عربستان در جذب ستاره عقب نمانند. آن‌ها در تابستان گذشته بازیکنانی، چون دراکسلر و وراتی را جذب کردند و تصمیم دارند پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، طعم قهرمانی در لیگ قهرمانان را هم پس از چند سال دوباره بچشند.

پروژه بزرگ عربستان با بن‌سلمان

پروژه رشد و پیشرفت ورزش در عربستان در مرحله اول ۳ هدف اصلی پیش رو دارد. بن سلمان در پروژه ۷ ساله خود تا سال ۲۰۳۰ می‌خواهد به ۳ هدف اصلی برسد. افزایش درآمدزایی سالیانه لیگ فوتبال عربستان از ۴۵۰ میلیون ریال به ۱.۸ میلیارد ریال سعودی (بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان) یکی از اهداف سه گانه است. هدف دوم افزایش ارزش لیگ فوتبال عربستان از ۳ میلیارد ریال به ۸ میلیارد ریال است. همچنین پیشرفت فوتبال کشور تا سال ۲۰۳۰ تا برای کسب میزبانی جام جهانی موفق عمل کنند.

خون تازه رونالدو و رفقا به لیگ قهرمانان آسیا

پس از جذب بازیکنانی همچون کریس رونالدو، نیمار، بنزما، تالیسکا، میتروویچ، بورزوویچ و … سطح بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا نسبت به گذشته تغییراتی اساسی داشته است. با حضور بازیکنان مطرح، پای مربیان بزرگ جهان هم به قاره کهن باز شد و نوع فوتبالی که آن‌ها بازی می‌کنند نسبت به قبل عوض شده است. در حال حاضر تالیسکا ستاره برزیلی النصر به ۶ گل در صدرجدول گلزنان لیگ قهرمانان قرار دارد و پشت سر او میتروویچ با ۵ گل در تعقیب او است.

به نظر می‌رسد این تازه ابتدای پروژه کنفدراسیون فوتبال آسیا به همراه عربستان است و این احتمال وجود دارد از فصل آینده موج جدیدی از کوچ ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا به آسیا شکل بگیرد. AFC به خاطر جذب ستاره‌های بزرگ توسط تیم‌های عربستانی قانون تعداد بازیکنان خارجی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا را تغییر داد تا این تیم‌ها بتوانند از بازیکنان خود بیشترین بهره را ببرند.

منبع: خبرآنلاین

+