به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از امروز پنجشنبه شاهد کاهش میزان ابرها در استان سمنان هستیم ابرهای بارشی که از سه روز قبل در پی ورود سامانه کم فشار بارشی به استان وارد شده بودند. اوج فعالیت سامانه کم فشار بارشی وارد شده به استان سمنان ارتفاعات شمالی و […]

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از امروز پنجشنبه شاهد کاهش میزان ابرها در استان سمنان هستیم ابرهای بارشی که از سه روز قبل در پی ورود سامانه کم فشار بارشی به استان وارد شده بودند.

اوج فعالیت سامانه کم فشار بارشی وارد شده به استان سمنان ارتفاعات شمالی و همچنین شهرستان میامی و کالپوش در شرق استان سمنان بود که حتی به جاری شدن سیل و آسیب رسیدن به ۱۵۰ منزل مسکونی شده است.

حالا به نظر می‌رسد که کم کم از میزان ابرها در استان سمنان کاسته شده و جو آرامی بر هوای استان حاکم خواهد شد اما دمای هوا بازهم در سه روز آتی، روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد. به صورت میانگین دمای هوا در استان بین سه تا پنج درجه کمتر هم خواهد شد.

به این ترتیب دمای هوای اغلب نقاط استان سمنان نسبت به انتهای دو هفته قبل ده درجه سردتر است. این کاهش دما همراه با آسمان ابرناک برای فردا جمعه و پس فردا شنبه نیز ادامه خواهد داشت و به ویژه نقاط مرتفع و شمالی استان بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

کاهش دمای هوا در مقطع ابتدای هفته آتی قدری متوقف شده و هوا چند درجه‌ای گرم‌تر می‌شود اما از میانه هفته آتی دوباره سیر کاهشی دما شدت پیدا خواهد کرد تا جایی که در اواخر هفته آتی دمای هوا در اغلب نقاط استان به زیر ۱۰ درجه بالای صفر خواهد آمد.

هم اکنون دمای هوای سمنان ۱۲ درجه بالای صفر و آسمان صاف است. پیش بینی می‌شود پدیده خاص جوی در مرکز استان دیده نشود اما از روز شنبه کم کم بر میزان ابرها در مرکز استان افزوده خواهد شد. دمای هوا در شهرستان سمنان از میانه هفته آتی افت شدیدی پیدا خواهد کرد تا جایی که در این ساعات به هفت درجه بالای صفر نیز خواهد رسید.

دمای هوای در شاهرود شش درجه بالای صفر است که این سرمای هوا قطعاً متأثر از بارش‌های ارتفاعات در سه روز گذشته است. شرایط آب و هوایی در دیار شاهوار به این شکل است که در سه روز آینده قدری بر میزان دمای هوا افزوده خواهد شد اما کم کم از میانه هفته آتی دوباره شاهد افت شدید دمای هوا خواهیم بود تا جایی که دمای هوا به تناوب به زیر پنج درجه بالای صفر نیز خواهد رسید.

آسمان دامغان نیمه ابری است اما انتظار بارش نمی‌رود. دامغانی‌ها که روزهایی سردی را تجربه می‌کنند کم کم باید خود را برای هفته آتی و افت شش درجه‌ای دمای هوا آماده کنند اما تا آن روز برهه سه روزه‌ای را شاهد خواهند بود که دمای هوا حتی به بیش از ۱۲ درجه بالای صفر در صبحگاهان، خواهد رسید.

وزش باد هشت کیلومتر بر ساعت تنها نکته قابل توجه هواشناسی دامغان برای روزهای جمعه و شنبه است. در میامی بعد از سه روز طوفانی و سیل آسا که به تخریب ۱۵۰ خانه در کالپوش انجامید، بالاخره آرامش به آسمان بازگشته و پدیده خاص جوی مشاهده نمی‌شود.

گرمسار آسمان صافی دارد اما از فردا کم کم بر میزان ابرها در این غربی نشین صنعتی افزوده می‌شود. دمای هوا طی روزهای جمعه و شنبه و یکشنبه در گرمسار به شدت بالا خواهد رفت اما از روز دوشنبه یکباره شاهد افت شدید دمای هوا خواهیم بود.

در نهایت باید گفت بعد از چند روز طوفانی و ابری و بارانی در استان سمنان جو کمی به سمت آرامش گرویده و شاهد افزایش دمای هوا در ۴۸ ساعت آینده نیز خواهیم بود اما از ابتدای هفته آتی یکباره دمای هوا افت شدید و بسیار قابل لمسی را خواهد داشت.

منبع: مـهر