سرطان روده؛ سومین سرطان شایع در ایران است و برآورد شده که سالانه حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ مورد جدید از سرطان روده بزرگ در کشور تشخیص داده می‌شود. این بیماری هر چند از طریق غربالگری قابل پیشگیری و قابل درمان است، ولی روش‌ تهاجمی و هزینه‌بر کولونوسکوپی سبب شده که افراد بالای ۵۰ سال و […]

- در ۱۰ دقیقه سومین سرطان شایع را شناسایی کنید

سرطان روده؛ سومین سرطان شایع در ایران است و برآورد شده که سالانه حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ مورد جدید از سرطان روده بزرگ در کشور تشخیص داده می‌شود.

این بیماری هر چند از طریق غربالگری قابل پیشگیری و قابل درمان است، ولی روش‌ تهاجمی و هزینه‌بر کولونوسکوپی سبب شده که افراد بالای ۵۰ سال و در معرض خطر کمتر تمایلی به غربالگری داشته باشند

این در حالی است که یکی از شرکت‌های دانش بنیان کیتی را به تولید رسانده که از طریق اندازه گیری خون مخفی در مدفوع، بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کند.

خون مخفی (OB) در مدفوع به حالتی گفته می‌شود که در آن خون یا بقایای آن در مدفوع وجود دارد، اما قابل مشاهده نیست. خون مخفی برخلاف خون ناشی از خونریزی قسمت‌های انتهای روده که روی مدفوع به صورت قرمز رنگ دیده می‌شود، نبوده و فقط با آزمایش خون قابل شناسایی است.

تمام تومورهای خوش‌خیم و بدخیم دستگاه گوارش، زخم‌ها، بیماری التهابی روده، ناهنجاری‌های شریانی- وریدی، دیورتیکولوز، هموبیلیا می‌توانند باعث به وجود آمدن خون مخفی در مدفوع شوند.

کیت تشخیص سریع FOB برای ارزیابی سرطان روده با استفاده از نشانگر خون مخفی در نمونه مدفوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هادی باقری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کیت‌های سریع تشخیص بیماری‌هایی چون پنل قلبی برای تشخیص سکته قلبی، پنل عفونی برای تشخیص عفونت معده، هپاتیت و سایر عفونت‌ها را از محصولات تولیدی این شرکت دانست و گفت: میزان ارزبری این کیت‌ها ۲۰ میلیون دلار در سال است و حدود ۶۰ درصد از بازار این کیت‌ها از طریق واردات و ۳۰ درصد آن از طریق مونتاژ تامین می‌شود.

باقری با تاکید بر اینکه این شرکت جزو تولیدکنندگان مستقیم این محصول به شمار می‌رود، اظهار کرد: قیمت تمام شده محصول ما ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نمونه‌های چینی است، ضمن آنکه کیفیت آنها در رده محصولات مشابه اروپایی است.

وی با بیان اینکه در ۳ ماه گذشته موفق به کسب ۱۰ درصد از بازار ایران شدیم، یادآور شد: محصول ویژه ما کیت غربالگری سرطان روده با مارکر پیروات کیناز m۲ است. این کیت تنها یک تولیدکننده آلمانی دارد که به دلیل تحریم‌ها این کیت به ایران وارد نمی‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، مارکر پیروات کیناز m۲ را یک تومور مارکری دانست که در بیماری سرطان گوارشی از جمله سرطان روده، ترشح و از طریق مدفوع دفع می‌شود.

وی تاکید کرد: ما بر اساس این بیومارکر توانستیم سرطان روده را شناسایی کنیم. مزیت محصول ما نسبت به نمونه آلمانی، قیمت رقابتی است.

باقری با تاکید بر اینکه این کیت در آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها قابل استفاده است، در خصوص عملکرد آن توضیح داد: این کیت از طریق نمونه مدفوع، سرطان را شناسایی می‌کند. در حال حاضر برای تشخیص این سرطان، از روش تهاجمی کولونوسکوپی استفاده می‌شود که گران‌قیمت نیز هست و در بسیاری از افراد تمایل به غربالگری از طریق کولونوسکوپی نیست. این در حالی است که قبل از آنکه فرد برای انجام کولونوسکوپی اقدام کند، با یک نمونه‌گیری ساده از نمونه مدفوع، بروز بیماری سرطان روده در وی تشخیص داده می‌شود و پس از مثبت بودن نتیجه کیت، فرد برای کولونوسکوپی معرفی می‌شود.

وی در خصوص دقت تشخیصی این کیت، گفت: این کیت در استیج اولیه بیماری قادر به شناسایی سرطان روده است و هر چه شدت آزمایش بیشتر باشد، نشان‌دهنده پیشرفت سرطان است.

باقری، سرطان روده را سومین سرطان شایع در بین انواع سرطان‌ها و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان عنوان کرد و افزود: در صورتی که تشخیص در مراحل اولیه صورت گیرد، شانس درمان افزایش می‌یابد و از سوی دیگر بر اساس گاید لاین‌ها اعلام شده که جمعیت‌های بالای ۵۰ سال باید یک بار مورد غربالگری سرطان روده قرار گیرند.

وی اظهار کرد: برای این منظور روش‌های مشابهی مانند کیت «فیت» و یا بررسی خون مخفی در مدفوع وجود دارد که حساسیت این روش ۴۰ درصد است، در حالی که حساسیت کیت به مارکر پیروات کیناز m۲ بالای ۹۰ درصد است. این کیت در مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.

به گفته این فناور، این کیت در مرحله کارآزمایی‌های بالینی در بیمارستان‌های شریعتی و طالقانی قرار دارد و در صورتی که کلیه مراحل را طی کند، از سال آینده وارد بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

اگر ریزش مو دارید این مطلب را بخوانید/ مواد غذایی مفید برای کاهش ریزش مو

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین