بحران جاده و راه سازی در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مشکلات اصلی این استان شناخته می‌شود. این استان دارای زیرساخت‌های نامناسب جاده‌ای است که باعث محدودیت‌هایی در حمل و نقل و ارتباطات منطقه‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، با انتشار خبر واژگونی دردناک خودرو سوخت بر در سیستان و بلوچستان و شهرستان سرباز و وخامت حال یکی از دانش آموزان توجه به وضعیت حمل و نقل و میزان خودروهای نقلیه عمومی ، سرویس مدرسه، وضعیت جاده ها در مرکز توجه قرار گرفت و غم انگیز این است که هنوز سیستان و بلوچستان جاده کافی ندارد.

یکی از مهمترین پروژه‌ای زیر بنایی که نقش مهمی در تسهیل ارتباطات و توسعه هر منطقه ای دارد، راه است. حال با توجه به این مهم ، سیستان و بلوچستان در کنار کلکسیونی از فقر ، درگیر با معضلات کمبود جاده وبزرگراه است. طبق آمار ها سهم جاده های استان از بزرگراه تنها یک و سه دهم است.

این استان با داشتن ۱۱ درصد وسعت کشور به عنوان چهار راه حمل و نقل بین الملل از تردد بالایی برخوردار است از این رو قلب تپنده و پیوند دهنده کریدور های شمال – جنوب و شرق – غرب کشور محسوب می شود. این استان باوجودی که پهناورترین استان کشور است اما کمترین طول بزرگراه را داراست

 سالانه صدها تصادفات جاده‌ای در محورهای زاهدان ـ خاش، ایرانشهر ـ خاش و ایرانشهر ـ بمپور … رخ می دهد.متاسفانه فقر اقتصادی موجب شده است تا بیشتر خودرو های در حال تردد در جاده های استان را سواری پراید تشکیل دهد و بررسی های بعمل آمده نشان داده که در سوانحی که وسیله نقلیه پراید در آن حضور داشته بیشترین آمار تلفات جانی در سر صحنه را به خود اختصاص داده است.

عواملی مانند زمین‌شناسی نامناسب، شرایط آب و هوایی سخت، عدم توجه به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و نبود منابع مالی و انسانی کافی، باعث بروز بحران در زمینه راه‌ها و جاده‌سازی و وقوع حوادث تلخ در این استان شده است.

برای حل این مشکل، نیاز به توجه به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، سرمایه‌گذاری در این حوزه،ایجاد پلان‌های جامع برای توسعه راه‌ها و همچنین همکاری بین دولتمردان مرکزی و محلی و همچنین بخش خصوصی وجود دارد.

توسعه بزرگراه در سیستان و بلوچستان علاوه بر افزایش مراودات تجاری و ترانزیت با کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باعث کاهش تصادفات جاده‌ای در استانی که با ۲معضل قاچاق سوخت و قاچاق اتباع خارجی غیر مجاز دست و پنجه نرم می‌کند، می‌شود.

ساخت بزرگراه نقش مهمی در توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان دارد که تحقق آن منجر به بهبود اقتصاد، افزایش رفاه مردم و کاهش تصادفات در این استان می‌شود.

خبرنگار: آزاده مختاری

منبع خبر: رکنـا