فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: کابوس مرگ را دیگر هیچکس بعد از این نمی‌تواند از قلب مسئولان این رژیم و ساکنان سرزمین‌های اشغالی خارج کند.

 

به گزارش زیرنویس، سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در مراسم اختتامیه «همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی» با بیان اینکه تقارن برگزاری این همایش با ترسیم افق‌های بلند کشور از سوی رهبری انقلاب در دو روز اخیر، اهمیت این مراسم را بیش از پیش نشان داد، اظهار کرد: شاید این تقارن تصادفی باشد، اما در ترسیم سیاست توسعه دریا محور کشورمان تأثیرگذار است. ما یک کشور ساحلی هستیم و در کرانه‌های شمالی یکی از راهبردی‌ترین مناطق حیاتی جهان زندگی می‌کنیم، شاید اهمیت اقیانوس و دریاها برای‌مان شناخته شده باشد.

وی افزود: دریاها و اقیانوس‌ها یک جهان بدون‌مرز را ایجاد کرده‌اند. دریا متعلق به همه کشورهای جهان است. ۹۰ درصد تجارت جهان از نفت و گاز تا سایر کالاها از طریق دریاها انجام می‌شود. این‌ها تنها جنبه‌های مهم دریاها نیستند. کشورهای ساحلی با آب‌های آزاد یک انبساط جهانی پیدا می‌کنند.

فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: یک جغرافیای ترسیم، حضور، حرکت و سیال در دریاها دیده می‌شود که مکمل موقعیت جهانی ماست و به جایگاه ملی ما در دستگاه مختصات سیاست جهانی رفعت می‌بخشد، یعنی یک ایران جهانی می‌سازد.

سلامی ادامه داد: دریاهای آزاد این خصوصیت را دارند که همه کشورهای جهان را با هم همسایه می‌کند. این محیط بدون مرز است و موقعیت ژئوپولتیک دریاها نیز نشان می‌دهد اگر به این امر به عنوان یک عنصر قدرت توجه شود، ترکیبی از سیاست، راهبرد، جغرافیا و قدرت را به دست می‌دهد که در نهایت در یک فضای برداری به ژئوپلیتیک منتهی می‌شود.

وی گفت: فرصت‌ها و منافعی که دریاها برای یک کشور ایجاد می‌کنند حتی با ماهیت سیاسی و راهبردهای نظامی یک کشور ارتباط دارد. آمریکا از این فرصت استفاده می‌کند و این مفهوم را در خود زنده می‌سازد که به دریاهای آزاد دسترسی دارد و ژئوپلیتیک آمریکا بستری جغرافیایی است که سیاست آمریکا را به سایر مناطق از طریق سازه قدرت منتقل می‌کند تا بر جهان استراتژی آنان را حاکم کند و این امر را با قدرت دریایی و پشتیبانی قدرت هوایی خود برای تسلط بر بخشی یا تمام جهان در رؤیای راهبردی خویش آماده می‌سازد.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: انتقال سیال سلطه‌گری را آمریکا با یک راهبرد غیر ایستا ایجاد می‌کند و کشورهای ساحلی دیگری هم هستند که پذیرای این تأثیر فرامنطقه‌ای می‌شوند، چون موقعیت جغرافیایی‌شان با یک نظام سیاسی وابسته، تأثیر پذیر و منفعل همراه شده، دریا به جای اینکه برایش قدرت ایجاد کند، عامل انتقال قدرت دیگری است. ترس از محاصره و اشغال برای آن کشور ایجاد می‌کند.

سلامی یادآور شد: ایران در حاکمیت شاه ستونی برای اجرای سیاست‌های دوگانه نیکسون است. در حالی که ارزش‌های ذاتی جغرافیایی ایران قبل و بعد از انقلاب تغییری نکرد، اما بین جمهوری اسلامی و دریا بعد از انقلاب با گذر زمان در یک مسیر فزاینده با پیش از انقلاب زمین تا آسمان فاصله وجود دارد.

وی ادامه داد: سیاست، جغرافیا و راهبرد ایران پیش از انقلاب در جهت سلطه یک قدرت بزرگ‌تر بود، اما به محض وقوع انقلاب جهت بردارهای ژئوپلیتیک تغییر کرد. قدرت جغرافیایی کشور به پیکره سیاسی کشور بازگشت و انقلاب اسلامی احیاکننده شکوه از دست‌رفته ژئوپلیتیک ایران بود. بعد از بازگشت آن شکوه، مجد و عظمت دارای شعاع تأثیر شدیم که بین‌المللی است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه هر روز این شعاع تأثیر افزایش می‌یابد، اظهار کرد: چرا که جز هویت و هندسه جغرافیایی، فناوری هم که ارزش‌های جغرافیایی را کم و زیاد می‌کند به آن اضافه می‌شود. جغرافیای بحری ما به پیکره زمینی ما اضافه شده است و هر کشتی ما بخشی از موقعیت ما در دریاهاست. هر شناور از ایران یک ایران است که در دریا حرکت می‌کند و یک ایران منبسط و نقطه جرمی متراکم را بازتولید می‌کند که تا هر نقطه که بتوانیم در دریا حرکت کنیم – که در تمامی دریاها این قدرت را داریم – به آن متکی هستیم.

سلامی یادآور شد: ما ترکیبی از قابلیت حضور در هر زمان با هر ابزار و وسیله‌ای در گستره دریاها را دارا هستیم. هم سیاست، هم راهبرد، هم فناوری و هم دسترسی به دریاها را دارا هستیم و این، ایران را جهانی کرده است. داستان‌هایی که برای قطع نفوذ ایران و عمق این نفوذ از سوی بیگانگان سروده می‌شوند به همین دلیل است، آنان یک ایران معمولی می‌خواهند اما امروز همه دنیا ایران را می‌بیند و آوازه آن را می‌شنود چون ایران بزرگ شده است نه اینکه دنیا کوچک شده باشد.

وی تصریح کرد: ایران بلوغ ژئوپلیتیک پیدا کرده است، چون حلقه‌های متعدد زنجیره قدرت را به هم متصل کرده و این ایران می‌تواند از حقوق خود در همه ابعاد در دنیا دفاع کند. هیچکس برای جنگ دریاها به وسعت تمامی دریاها قدرت نمی‌سازد چون نیازی نیست و جنگ در دریاها جنگ نقطه‌هاست، اما هر طرف تلاش می‌کند این فضا و نقاطی که ناوها و هواپیمابرها در بر می‌گیرند را آسیب‌زا سازند. پس قابلیت آسیب‌زدن به هر نقطه از دریاها که دشمن حضور داشته باشد، استراتژی نبرد دریایی است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه نقاطی در دریاها وجود دارند که تسلط بر آن به معنای تسلط به همه نقاط جهان دریاهاست، گفت: این یعنی شعاع تأثیر اهمیت دارد نه شعاع حضور و ایران اینجا ضریب قدرت پیدا می‌کند. جمهوری اسلامی هم مستقیم و هم غیرمستقیم حداقل بر دو بخش از هفت تنگه مهم جهان تسلط دارد و می‌تواند اعمال قدرت کند.

سلامی یادآور شد: هنوز جهان وابسته به نفت و گاز است و بخش مهمی از نیاز جهانی است. انرژی‌های جایگزین هنوز کسر کوچکی را از رفع نیاز در جهان تشکیل می‌دهد. هرکسی بتواند نیاز جهانی را تنظیم کند صاحب قدرت است. دارای قدرت تأثیر است و این یک بازدارنده ذاتی است که امنیت ملی ذاتی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه امنیت و دفاع دو مفهوم جداست، اظهار کرد: دفاع قابلیت و ظرفیتی برای مقابله با تهدید است اما امنیت حالت است و حتماً با قدرت نظامی حاصل نمی‌شود. گاهی نیازی هم به قدرت نظامی نیست که دیوارهای بلند کشیده شود بلکه نیاز است به شکلی تدبیر شود که به دیوارهای بلند نیازی نباشد تا امنیت برقرار شود و امروز جمهوری اسلامی از امنیت بهره زیادی می‌برد چون این بازدارنده‌های قوی در اختیار دارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: هرچه بگذرد اهمیت دریاها بیشتر می‌شود و حالت امنیتی ما هم بالاتر می‌رود، دریا جایی برای انطباق مفاهیم تاکتیک، عملیات و استراتژی است. چون نقطه قابل‌تصرفی در دریا وجود ندارد. دریا جغرافیای استقرار نیست، جغرافیای انتشار و جغرافیای قدرت است. بنابراین این نکته که چه قدرتی می‌تواند دریا را در خدمت هدف‌های سیاسی متعالی کشور قرار دهد راهبرد دریایی هر کشور را شکل می‌دهد. این در مورد جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است.

سلامی با اشاره به افزایش بهره‌گیری از توانایی‌های نوظهور در تجهیزات نظامی، تاکید کرد: امروز می‌بینیم توانایی‌های نوظهوری به قابلیت‌های دریایی افزوده شده و یکی هوش مصنوعی است. وجود آن در تمامی شناورها، پهپادها، موشک‌ها و تجهیزات نظامی رخ‌نمایی می‌کند که پدیده‌ای جدید است. توانایی‌های نوظهور به قابلیت نبرد دریایی اضافه شده است، اساساً هوش مصنوعی چه در موشک‌ها، رادارها، پدافندها، پهپادها و شناورهای بدون‌سرنشین در کنار کوانتوم و لیزر به مرور قابلیت‌های فنی را در زمین و دریا تغییر و تا حدودی نقش انسان را جابه‌جا می‌کند.

وی افزود: دریا یکی از محیط‌های رشد فناوری‌های ماست چون ما همیشه با فرض با تقابل با بزرگترین قدرت‌های جهان، قدرت‌افزایی می‌کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه ما اصلاً برای مقابله با کشورهای معمولی نیستیم، تصریح کرد: ما دشمن آنان نیستیم و آنان هم دشمن ما نیستند. ما هرگز در مقابل همسایگانمان حتی در دنیای ذهن هم بازی جنگ نمی‌کنیم اما برای قدرت‌های فرامنطقه‌ای که راهبرد آنان را می‌شناسیم و قدرت آنان را می‌دانیم – چون طبیعت تحولات باعث شده این دشمنان بزرگ از پناهگاه‌های راهبردی خارج شوند به سطح عملیات منتقل شوند تا گسترش واقعی پیدا کنند که باعث شناسایی حجم، دامنه و کرانه قدرت‌های آنان می‌شود – قادریم برای از کار انداختن چنان قدرتی برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: ما همه زیرساخت‌های ساخت قدرت‌های مدرن را در اختیار داریم. هم جوانان مستعد، هوشمند و مؤمن با آرمان‌های جهانی داریم که نه در مفهوم سلطه‌طلبانه که برای انتقال یک تمدن، فرهنگ و مجموعه‌ای از یک شعائر زیبا کار می‌کند. ایران هرگز یک قدرت سلطه‌طلب نبوده و نیست بلکه یک هویت فرهنگی است. جوانان ایران جهانی فکر می‌کنند و برای غلبه بر قدرت‌های بزرگ ذهن خود را به کار می‌گیرند. رهبری بزرگ داریم که برای رسیدن به اهداف بزرگ ما را تشویق و ترغیب می‌کند.

سلامی با اشاره به وضعیت جنگ در غزه اظهار کرد: ما پیرو مکتب بزرگی هستیم که ظلم را نمی‌پسندد و تحمل آن را هم و از همین جهت ما را به حمایت از جهان مظلوم مثل غزه امر می‌کند که مدفن سیاست‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و نیروهای موتلف آنان بدل شده است.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل و همه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی تصور می‌کنند با غلبه بر کودکان غزه صاحبان یک شوکت جدید شدند آن هم در یک منطقه محاصره‌شده که حتی در همان هم متوقف شده‌اند و این یعنی پایان این جنس از قدرت در جهان فرا رسیده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: آنان نمی‌توانند باقی بمانند و تمام آن سحر و جادویی که آمریکا و اسرائیل در پس پنهان کردن واقعیت قدرت خود در دل مردم جهان ایجاد کرده بودند با حرکت مسلمانان فلسطینی باطل شده است. هیچ یک از ارکان بقا نزد رژیم صهیونیستی پایدار و قابل بازگشت نیست و کابوس مرگ را دیگر هیچکس بعد از این نمی‌تواند از قلب مسئولان این رژیم و ساکنان سرزمین‌های اشغالی خارج کند. غزه پیروز است و این سنت الهی است.

منبع: مـهر