با خطرات مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا آشنا شوید
با خطرات مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا آشنا شوید

فرارو نوشت: برای آن که در طول یک رانندگی طولانی مدت هوشیار باقی بمانید و از چرت بعدازظهر رها شوید ممکن است به نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی بیاورید. در این نوشیدنی‌ها موادی مانند کافئین، تورین، جینسینگ و ویتامین‌های ب برای تقویت انرژی با تحریک سیستم عصبی مرکزی به کار برده شده اند. در بسیاری از موارد، […]

- با خطرات مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا آشنا شوید

فرارو نوشت: برای آن که در طول یک رانندگی طولانی مدت هوشیار باقی بمانید و از چرت بعدازظهر رها شوید ممکن است به نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی بیاورید. در این نوشیدنی‌ها موادی مانند کافئین، تورین، جینسینگ و ویتامین‌های ب برای تقویت انرژی با تحریک سیستم عصبی مرکزی به کار برده شده اند. در بسیاری از موارد، نوشیدنی‌های انرژی‌زا واقعا موثر هستند و شما را به طور موقت بیدار و هوشیار نگه می‌دارند.

 با این وجود، آن نوشیدنی‌ها معایبی نیز دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد آن نوشیدنی‌ها می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، باعث افزایش وزن، بی‌خوابی، افزایش سطح کورتیزول و موارد دیگر شود. بنابراین، آیا ارزش آن را دارد که به طور مرتب نوشیدنی ردبول بنوشیم؟ برای سلامت کلی، بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند جانب احتیاط را رعایت کنید.

زمانی که یک نوشیدنی انرژی‌زا در سیستم گوارش شما حرکت می‌کند تاثیر آن بر بدن به مواد تشکیل دهنده درون آن بستگی دارد. اگر در نوشیدنی‌تان از کافئین به عنوان یک محرک استفاده شده باشد ممکن است ظرف مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه اثرات افزایش دهنده آن را احساس کنید. به طور مشابه اگر شکر جزء اصلی باشد ممکن است ظرف مدت نیم ساعت احساس انرژی کنید.

متاسفانه این نتایج معمولا کوتاه مدت هستند و عواقب آن لزوما خوشایند نیست. یک نوشیدنی حاوی شکر بالا در ابتدا قند خون شما را افزایش می‌دهد (تامین انرژی) اما به زودی قند خون شما به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. اگر نوشیدنی انرژی زای با شکر بالا می‌نوشید پس از حدود یک ساعت احتمالا دچار کاهش شدید سطح انرژی یا افت ناگهانی قند خون خواهید شد. هنگامی که قند خون کاهش می‌یابد نه تنها ممکن است احساس خستگی کنید بلکه ممکن است تحریک‌پذیر شده و دچارعدم تمرکز یا لرزش شوید.

کافئین با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین در مغز که مسئول خستگی ما هستند عمل می‌کند. با از بین رفتن کافئین مغز شما از آدنوزین انباشته شده آگاه می‌شود و دوباره احساس خواب آلودگی می‌کنید. در نهایت آن که وابستگی به نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند شما را بین داشتن انرژی بیش از حد و نداشتن انرژی کافی در نوسان قرار دهد.

آیا نوشیدنی‌های انرژی‌زا بی‌خطر هستند؟

به دلیل نظارت اندک دولت‌ها بر نوشیدنی‌های انرژی‌زا موضوع تاثیر آن‌ها بر سلامت بدن با بحث و جدل همراه بوده است. برای مثال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده نوشیدنی‌های انرژی زا را تنظیم نمی‌کند اگرچه محدودیت‌های کافئین ۷۱ میلی گرم در هر ۳۴۰ گرم را برای نوشیدنی‌ها اعمال می‌کند. با این وجود، برخی از تولید کنندگان نوشیدنی‌های انرژی‌زا محصولات خود را به عنوان مکمل طبقه‌بندی می‌کنند تا این قانون را دور بزنند.

در همین حال، مطالعات متعدد نوشیدنی‌های انرژی‌زا را با اثرات نامطلوب برای سلامتی مرتبط دانسته اند. نتیجه مطالعه‌ای منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا نشان داد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا فشار خون را افزایش می‌دهند.

نتیجه تحقیق دیگر منتشر شده‌ای در Frontiers in Public Health در ارتباط با مصرف نوشیدنی انرژی‌زا آن را مرتبط با رفتارهای ریسک پذیر، تضعیف سلامت روان، اثرات نامطلوب قلبی – عروقی و مشکلات متابولیک، کلیوی یا دندانی دانسته است. بر اساس گزارش مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده تعداد مراجعات مربوط به مصرف کنندگان نوشیدنی‌های انرژی‌زا به بخش‌های اورژانس در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی افزایشی دو برابری داشت.

در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۰ درصد از این مراجعات منجر به بستری شدن در بیمارستان شدند. پیش از آن که به سراغ یک نوشیدنی انرژی‌زا بروید توجه داشته باشید که ترکیبات موجود در نوشیدنی‌های انرژی هر یک به صورت جداگانه ممکن است با سلامتی‌تان سازگار نباشند. عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌های ب و شکر تنها چند ماده افزوده شده هستند که به دلیل احتمال تداخلات نامطلوب با داروها، مسمومیت ناشی از ویتامین و افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع دو می‌توانند مضر باشند.

چگونه یک نوشیدنی انرژی‌زا سالم را انتخاب کنیم؟

اگرچه برخی از نوشیدنی‌های انرژی زای با ترکیبات گیاهی و بدون گلوتن کاملا طبیعی یا ارگانیک و به عنوان نوشیدنی‌های سالم معرفی شده‌اند اما این اصطلاحات لزوما به معنای محصولاتی بهتر برای شما نیستند. برچسب‌هایی مانند گیاهی و کاملا طبیعی به این معنی هستند که مواد از منابع طبیعی مشتق شده‌اند و حاوی طعم دهنده‌های مصنوعی، شیرین کننده‌ها یا رنگ‌های مصنوعی نمی‌باشند.

با این وجود، برچسب‌های حقایق تغذیه جایی است که داستان واقعی سلامتی هر نوشیدنی را پیدا خواهید کرد. ابتدا به محتوای شکر درون آن نگاه کنید. برای جلوگیری از کاهش شکر و کنترل کالری توصیه می‌شود نوشیدنی‌هایی را انتخاب کنید که شکر افزوده شده ندارند. سپس محتوای کافئین نوشیدنی را بررسی کنید. همه نوشیدنی‌ها این اطلاعات را روی برچسب‌های حقایق تغذیه‌ای ندارند اما اغلب می‌توانید آن را به صورت آنلاین پیدا کنید.

محتوای کافئین متفاوت است اما بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلی گرم کافئین دارند. سازمان غذا و داروی آمریکا ۴۰۰ میلی گرم کافئین را برای اکثر بزرگسالان سالم ذکر کرده است. کالری کل یکی دیگر از مواردی است که باید در برچسب حقایق تغذیه به دنبال آن باشید. برخی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیش از ۲۰۰ کالری در هر قوطی دارند مقداری کافئینی بسیار بیش‌تر از آن چه از طریق قهوه یا چای دریافت می‌کنید. اگر می‌خواهید کالری را پایین نگه دارید نوشیدنی‌ای با ۵۰ کالری یا دارای میزان کالری کم‌تر را در نظر بگیرید برای مثال، رد بول بدون شکر (۱۰ کالری).

جایگزین‌های سالم برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا تنها راه برای دریافت انرژی زیاد نیستند. در واقع، بسیاری از گزینه‌های دیگر از جمله غذاها، نوشیدنی‌ها و انتخاب‌های مرتبط با سبک زندگی می‌توانند انرژی‌زا باشند. برای دریافت انرژی از کافئین این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در نظر بگیرید: قهوه، چای سبز و شکلات تلخ و یا برای آن که قند خون خود را به طور پیوسته بالا ببرید به سراغ غذاهایی با کربوهیدرات‌های پیچیده بروید مانند میوه‌هایی چون انواع توت ها، سیب و مرکبات، غلات کامل مانند برنج قهوه ای، کینوآ، پاستای گندم کامل یا جو دوسر، سبزیجات غنی از فیبر مانند سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی و هویج، لوبیا و حبوبات.

آیا محدودیت زمانی دارید؟ سعی کنید انرژی خود را از طریق انجام یک فعالیت هوازی سریع برای مثال از طریق پیاده روی افزایش دهید. هم چنین، برای داشتن میزان کافی انرژی به میزان کافی بخوابید.

منبع: اطلاعات انلاین